Vaříme zdravě: Pokrmy z rýže

Rýže je jednou ze základních potravin naší planety. Pokrmy z rýže jsou lehce stravitelné a jako jedny z mála nezpůsobují plynatost.
Vaříme zdravě: Pokrmy z rýže
2.8.2006 0:00 |

Rýže patří k jedné z nejhodnotnějších potravin, má velmi málo tuku, hodí se i do redukčních diet a neobsahuje žádný cholesterol. Je to zdroj vitaminů skupiny B (tiaminu a niacinu), riboflavinu, fosforu, železa, hořčíku a draslíku. Neloupaná rýže obsahuje spoustu vlákniny. Bílá i hnědá rýže je vhodná i do redukčních diet, protože obsahuje kvalitní cukry, prakticky žádný tuk a má nízký glykemický index. Pokrmy z rýže přispívají ke správnému zažívání. Rýžový odvar je tradiční lék proti průjmům.

Recepty:
Rýžové lilky
šálek rýže, 4 lilky, 1 cibule, 2 lžíce olivového oleje, 6 rajčat, 6 stroužků česneku, sůl, mletý pepř, petrželka, 100 g tvrdého sýra
Lilky podélně rozřízneme, dužninu vydlabeme, vnitřky osolíme a necháme 15 minut pustit vodu, pak opláchneme vodou a osušíme. Na oleji zpěníme nasekanou cibuli, přidáme pokrájená rajčata, osolíme, opepříme, přidáme petrželku, promícháme a podusíme. Rýži uvaříme ve dvojnásobném množství osolené vody doměkka a smícháme ji s podušenými rajčaty. Lilky osolíme a naplníme směsí, pak je vložíme do olejem vymazané zapékací mísy, povrch posypeme strouhaným sýrem a zapékáme asi 25 minut.

Rýžová polévka s  brokolicí
4 lžíce rýže, 700 g brokolice, olivový olej, 2 stroužky česneku, 1 l zeleninového vývaru, 100 g tvrdého sýra, sůl, pepř
Brokolici rozebereme na růžičky a uvaříme do poloměkka. Do hrnce dáme olej, přidáme česnek a mírně orestujeme, pak přidáme rýži, kterou také lehce osmahneme. Zalijeme vývarem a vaříme dokud rýže nezměkne. Přidáme brokolici, osolíme, opepříme, posypeme sýrem a podáváme.

Cibule plněné rýží a zeleninou
4 velké cibule, 4 lžíce vařený rýže, hrnek vody nebo vývaru, 2 sterilované okurky, mrkev, 2 lžíce kečupu, sůl, pepř
Oloupaným cibulím seřízneme vršky a vydlabeme je. Z nastrouhané mrkve, okurek, uvařené rýže, soli, pepře a kečupu uděláme směs, kterou naplníme cibule. Ty pak vyrovnáme do zapékací misky, podlijeme vodou nebo vývarem a upečeme v troubě.

Houbová rýže
150 g čerstvých hub, 80 g rýže, 30 g cibule, olivový olej, sůl, pepř, tymián, kmín, petrželka
Houby pokrájíme na plátky, pokrájenou cibuli lehce osmažíme. K cibuli přidáme houby, koření a dusíme doměkka (případně podlijeme vodou). Pak smícháme s uvařenou rýží a zdobíme sekanou petrželkou.

Kopřivová rýže s pórkem a rajčaty
1 kg kopřiv, 200 g rýže, 100 g pórku, 2 rajčata, lžička mleté papriky, sůl, olivový olej
Na oleji zpěníme nadrobno nakrájenou cibuli a zasypeme mletou paprikou. Pak přidáme rajčata nakrájená nadrobno, pokrájené kopřivy a pórek a zalijeme teplou vodou. Když se voda vaří, vložíme rýži, osolíme a uvaříme doměkka. 

Rajčatová rýže se strouhaným sýrem
100 g rýže, olivový olej, půl cibule, sůl, rajčatový protlak, strouhaný sýr
Rýži uvaříme v osolené vodě doměkka. Na teflonové pánvi potřené olivovým olejem zpěníme nadrobno nakrájenou cibuli. Do hotové rýže vmícháme rajský protlak, cibuli a prohřejeme. Horkou rýži dáme na talíř a posypeme strouhaným sýrem.

Rýžová polévka s mlékem
20 g rýže, 20 g celeru, 20 g mrkve, 20 g petržele, 10 g celozrnné mouky, 20 g olivového oleje, 1/2 dcl mléka, petrželka, sůl
Mouku osmažíme na oleji, zalijeme vodou, přidáme rýži, sůl a uvaříme do skoro doměkka. Přidáme nastrouhanou zeleninu, uvaříme doměkka, pak vmícháme mléko, necháme projít varem, posypeme petrželkou a podáváme.

Indický rýžový talíř s ovocem
150 g rýže, jablko, banán, lžíce medu, lžíce rozinek, olivový olej, sůl, kari
Rýži dáme vařit do osolené vařící vody. Jablka oloupeme, vykrojíme jádřince, nakrájíme na plátky a banán na kolečka. Na teflonové pánvi potřené olivovým olejem orestujeme jablka, banán, přidáme med, kari a trochu vody. Chvíli povaříme a nakonec smícháme s rýží.

Rýžový salát se zeleninou
balíček rýže, půl cibule, 2 rajčata, 40 g oliv, 40 sterilované kukuřice, listy hlávkového salátu, olivový olej, pepř, sůl
Rýži uvaříme v osolené vodě a necháme okapat. Cibuli oloupeme, nakrájíme na kostičky a lehce osmahneme na olivovém oleji. Hotovou cibuli vmícháme do rýže. Olivy pokrájíme na kostičky, rajčata na osminky a spolu s kukuřicí a posekanou pažitkou přidáme do salátu. Zakapeme pár kapkami olivového oleje, osolíme a opepříme. Na misku rozprostřeme listy hlávkového salátu vložíme rýžový salát. Dáme vychladit do lednice.

Autor článku: Redakce
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění