Vaše dítě má nadváhu? Bojujte proti ní výživou, ne dietou.

O dietách čteme v odborných publikacích, ale také v řadě novin a časopisů a samozřejmě i na internetu. Některé diety jsou vhodné, jiné méně. Většinou však platí, že jsou určené dospělým a u dětí mohou napáchat více škody než užitku.
Vaše dítě má nadváhu? Bojujte proti ní výživou, ne dietou.
3.6.2009 0:00 |

S redukčními dietami pro dospělé se dnes potkáváme na každém kroku. Populace totiž tloustne a nebýt štíhlý a fit je v podstatě módní prohřešek.

Preventivní výživa


Vše začíná „od miminka“, prevenci dětské obezity nevyjímaje. Problém s nadváhou může začít i tím, že maminka na každé zaplakání miminka reaguje podáním prsu nebo lahvičky s jídlem. Dítě si pak stresovou situaci spojuje s uspokojivým pocitem z jídla a přítomností maminky.

Tento návyk si přináší i do pozdějšího věku, kdy každou drobnou bolístku řeší jídlem. Výsledkem tohoto přístupu může být zvýšená tělesná hmotnost. Trvalým dokrmováním se navíc dítě nenaučí samo regulovat příjem potravy a neví, co je to pocit plnosti.

Navíc, pokud rodiče chtějí, aby se jejich dítě stravovalo celkově zdravě a osvojilo si zásady zdravého životního stylu, měli by jej začít učit co nejdříve. Co se totiž dítě naučí řekněme v předškolním věku, to bude považovat za „normální“ a automaticky dodržovat později v dospělosti.





Děti by neměly držet dietu!


Pokud ale již dítě nadváhou či obezitou trpí, je třeba začít ji řešit co nejdříve. Jedním z pilířů úpravy nadměrné hmotnosti u dětí je samozřejmě také úprava jídelníčku a životního stylu. Změna jídelníčku dětí s nadváhou či obezitou ale v žádném případě neznamená redukční dietu ve stejném smyslu, v jakém ji chápeme u dospělých. Děti rostou, jejich organizmus se teprve vyvíjí a k tomu potřebují dostatek jednotlivých živin a energie. Není proto správným řešením sáhnout po nějaké extrémní nízkoenergetické stravě nebo po dietě, která je založená například na konzumaci pouze určitého druhu potravin.

Většina dětí, které za své kilogramy vděčí jídlu, se stravuje velice nepravidelně. Častým prohřeškem je vynechání snídaně a konzumace většiny jídla až v odpoledních nebo večerních hodinách. Jídelníček těchto dětí obsahuje také velké množství sladkostí, slazených limonád, uzenin, smažených pokrmů apod.

Základem stravovacího režimu by tedy mělo být docílení pravidelné stravy – 5-6x denně rozdělené do menších denních porcí. Pokud dítě trpí hladem nebo má nepřekonatelnou chuť na sladké, nebráníme mu ani v tom, aby jedlo i 8x denně v malých dávkách (zařadíme například dvě dopolední svačiny nebo druhou večeři). Pomoci může i chuť „obalamutit“ žvýkáním žvýkaček nebo kouskem kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa.

Vlastní jídelníček pro děti s nadbytečnými kilogramy sestavujeme tak, aby odpovídal zásadám zdravé stravy dětí v daném věku. Základem je proto pečivo a cereálie (u starších dětí celozrnné), polotučné mléčné výrobky, libové maso (přednostně drůbeží a ryby), dostatek ovoce a zeleniny, z příloh se snažíme upřednostňovat brambory, rýži a těstoviny před knedlíky a sladkými jídly. Vylučovat by se neměly ani tuky, je ale třeba věnovat pozornost jejich výběru a volit ty správné.

Převažovat by měly rostlinné tuky (měly by pokrývat 2/3 všech tuků) a zbývající 1/3 by měla pocházet živočišných zdrojů včetně tuků v mase, mléce a mléčných výrobcích. Rostlinné tuky obsahují esenciální mastné kyseliny, které jsou u dětí důležité pro jejich správný růst a vývoj. Zcela zapovězeny nejsou ani sladkosti, ale je třeba, aby se mezi nimi děti naučily vybírat a zvykly si například na čokolády s vysokým podílem kakaa nebo na cereální tyčinky. S dětmi se také snažíme domluvit „na přídělech“ a například konzumace jedné sladkosti denně místo původních čtyř hodnotíme jako velký úspěch.

Protože v těle dětí s nadváhou nebo obezitou je v jiném poměru svalová a tuková hmota, pociťují subjektivně menší pocit žízně. Proto je dobré jim pití neustále připomínat. Nejvhodnější je pochopitelně neochucená neperlivá stolní voda, pokud je ale dítě zvyklé na sladké limonády, doporučujeme je postupně stále více ředit vodou a nebo rovnou vyměnit například za 100% ovocné nebo zeleninové džusy a šťávy. Protože ale i ty obsahují poměrně velké množství cukru (i když přírodního), je dobré je naředit vodou nebo jich nevypít velké množství najednou.



Dalším krokem při úpravě jídelníčku je náhrada některých potravin (tučné maso, uzeniny, smetanové dezerty, sladké pečivo, omáčková jídla, pizza, smažené pokrmy či solené pochutiny) za jejich vhodnější varianty, například:

Bílé pečivo => celozrnné pečivo (u starších dětí)
Máslo => kvalitní rostlinné tuky
Smetanový dezert => ochucený tvaroh nebo jogurt
Trvanlivý salám => kvalitní šunka
Tučné maso => libové maso
Knedlíky => brambory, rýže
Smažená jídla => jídla restovaná nebo pečená
Oplatky => cereální tyčinky, čokoláda s vysokým podílem kakaa
Moučník s krémem => piškotový zákusek s ovocem a želatinou
Sladké pečivo => běžné pečivo například s marmeládou, medem
Solené pochutiny => nesolené oříšky, zeleninové jednohubky
Smetanová zmrzlina => tvarohová nebo jogurtová zmrzlina
Bonbóny a lízátka => sušené ovoce, žvýkačky

Potřebujete se poradit?

Pokud dítě vyšší hmotností trpí, určitě není vhodné před jeho problémem zavírat oči nebo čekat, až z ní vyroste, a obrátit se na odborníky na výživu. Rodiče, kteří chtějí konzultovat stravovací zvyklosti svého (nejen obézního) dítěte, se mohou objednat do poradny Poradenského centra Výživa dětí nebo mohou problémy konzultovat prostřednictvím Nutriční on-line poradny na těchto stránkách.

Autor: Jitka Rusková, 
Nutriční terapeutka, Poradenské centrum Výživa dětí, Praha
Odborný garant Nutriční poradny na webu Ženy.cz

3. června 2009

Autor článku: Jitka Rusková, 
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění