Vybavte se pro jízdu na in-linech

Jaro se k nám řítí rychlostí aut vládních činitelů a počasí začíná vybízet k nějaké té venkovní aktivitě. Co takhle sáhnout po oblíbených kolečkových bruslích s kolečky v jedné řadě (in-line)?
Vybavte se pro jízdu na in-linech
3.4.2009 0:00 |


Bota, rám, kolečka, ložiska, chrániče, rukavice či helma. To jsou všechno věci, o které při vybírání náčiní pro jízdu na kolečkových bruslích nutně zavadíte. Nemusíte vždy kupovat nejlacinější šunt, stejně jako není ideální skočit na lep vykutálenému prodejci s předraženým zbožím. Co opravdu potřebuje, využijete a jak to koupíte?

Obujme se do toho


Když uvažujete o nákupu vybavení pro in-line bruslení, musíte si nejdřív pořádně rozmyslet, jakým způsobem se hodláte vlastně pohybovat. Budete chtít sjíždět u-rampy, skákat ze schodů, hoblovat zábradlí, jezdit po lesních stezkách, závodit, hrát in-line hokej, nebo si sem tam procvičit tělo na městských cyklostezkách? Odpověď na tuto otázku rozhodne o tom, jaké vybavení a za kolik si koupíte. Pro potřeby tohoto článku se budeme zabývat především méně náročnými styly jízdy.

Základem celé brusle je bota. Existují modely, které jsou vhodné pro jemné zacházení a ježdění. Ty mají zpravidla botu měkkou, zavazují se na tkaničky případně na suchý zip. Tvrdé boty pro drsnější jízdu mají pevný skelet a zapínají se převážně na přezky. Výroba bot se také přizpůsobuje biologickým rozdílům mezi pohlavími. Zapomeňte tedy na antidiskriminační myšlenky a vybírejte brusle pro ženskou nohu. Padne vám jistě lépe a zaručí stabilnější pohyb.

Kolečka


Kolečka jsou asi nejdůležitější částí, která vás při výběru vhodných bruslí budou zajímat. Mezi sebou se liší především ve velikosti a tvrdosti. Velikost se udává v milimetrech a měří průměr kolečka, tvrdost pak v tajemných jednotkách označovaných jako A. Klasické rozmezí velikosti bývá 50 – 100 mm a tvrdost 75A až 100A, kdy vyšší číslo znamená větší tvrdost. Do praxe se tyto údaje dají převést tak, že velká kolečka jezdí rychleji, zatímco ta malá jsou podstatně pomalejší, ale o to stabilnější.

Tvrdost se dá obdobně zobecnit. Čím tvrdší kolečka, tím rychlejší jízda, jejich menší opotřebení, ale také logicky je i tvrdší jízda ve smyslu tlumení nárazů a menšího pohodlí. Od toho lze pak odvodit, jaká se budou hodit pro jaký druh jízdy a povrchu. Pokud budete jezdit rovně po kvalitním asfaltu, vyplatí se vám kolečka větší a tvrdší. Více akrobatická jízda po hůře upraveném povrchu bude vyžadovat zmenšení průměru i tvrdosti.

Další hardware


Pro úplnost je třeba dodat, že existují i další části, které dohromady tvoří brusli a zkušení bruslaři o nich budou zasvěceně hovořit. Jedná se o rám a ložiska, které do jisté míry ovlivňují styl i pohodlí jízdy. Pro začátečníky ale nemá smysl se těmito věcmi hlouběji zabývat. Především pokud hodláte koupit brusle v celku a nechcete se věnovat vyměňování ložisek a koleček přesně pro vaše speciální potřeby.

Další součástí brusle bývá zejména u kondičních typů velice často brzda. Jedna se o takový špalek přidělaný vzadu na patě, kdy stačí za jízdy zvednout špičku a brzda vzadu splní svou úlohu. U akčnějších bruslí pro zkušenější sportovce brzdu nenaleznete, protože ta by jen překážela. Samozřejmě lze kdykoli brzdu z bruslí demontovat, pokud by znatelně vadila vašemu image. Brzdit se dá samozřejmě i jinými způsoby. Ty ale poměrně znatelně opotřebovávají kolečka.

Aby vás to nebolelo


Přestože nikdo nevyráží na brusle s tím cílem, že si nabije nos, nehody se prostě stávají i vaším nezaviněním. Z toho důvodu je důležité zapřemýšlet nad ochranou. Nejzranitelnější jsou v případě in-line bruslení klouby a hlava. Neměly byste proto zapomenout na přilbu. Vystačíte si pohodlně i s cyklistickou. Zakoupit byste měly i chrániče kolen, protože to je část těla, na kterou budete pravděpodobně padat nejvíce, pomineme-li zadek, na který účinný chránič dosud není vymyšlen.

Jistě využijete i chrániče loktů a dobré rukavice, které ochrání jak před sedřením kůže na dlaních, tak i před pošramocením zápěstí. Za jasného počasí rovněž oceníte sportovní sluneční brýle. Potřebovat nejspíš budete i batoh, do kterého se brusle vejdou. Prodávají se speciální vaky, popruhy a další přenosná zařízení, která můžete mít na sobě, aniž by vás to výrazně omezovalo v jízdě. Při jízdě ve večerních hodinách nezapomeňte na výrazně barevné oblečení či reflexní proužky.

Jak nakupovat

Asi netřeba připomínat, že při nákupu si brusle důkladně vyzkoušejte. Musí vám sedět na nohách jak ulité. Nebojte se v nich v obchodě i postavit či trochu projet, pokud to je možné. Brusle vybírejte podle svých potřeb, jak jsme si je rozlišili výše. Je samozřejmě možné počítat s jejich budoucími úpravami, takže se nestresujte, že brusle, které vám perfektně sedí, mají např. jiný druh koleček, než požadujete. Ty můžete bez problémů kdykoli vyměnit za jiné, stejně jako ložiska, brzdu apod.

I z tohoto důvodu kupujte především známé a rozšířené značky, na něž není problém sehnat jakýkoli náhradní díl. Je to také záruka jisté kvality. Nekupujte si úplně ty nejlacinější modely. Logicky je důvod, proč jsou výrazně lacinější, než jiné brusle. Na druhé straně pak můžete ušetřit tím, že brusle koupíte v posezónních výprodejích nebo se vám podaří sehnat třeba loňský model. Rozdíl v kvalitě je minimální, zatímco cena se může lišit opravdu značně.

Nezapomeňte také na heslo, že líná huba, holé neštěstí. Prodavače se zeptejte na vhodný model pro váš styl jízdy, získejte detailní informace o použitých kolečkách, dostupnosti náhradních dílů apod. Při koupi ochranných pomůcek se neřiďte pouze jejich cenou, ale také značkou a kvalitou. Nikdo si nepřeje, aby se mu se špatnou helmou rozkřápla i hlava. Při samotné jízdě pak dbejte na bezpečnost svoji i svého okolí. Bruslař padající do vozovky je noční můrou každého řidiče.


Autor: Josef Kraus
3. 4. 2009

Autor článku: Josef Kraus
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění