KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Zdravá svačina pro školáky: Ovoce, zelenina a dostatek tekutin

Není žádným tajemstvím, že výživa je jedním ze základních kamenů zdraví. A to platí zejména pro děti. V období vývinu je správné stravování obzvlášť důležité – už jenom proto, že návyky, které si člověk vytvoří v dětství, si s sebou nese celý život a těch špatných se později velmi těžce zbavuje. Jedna ze zásad zdravé výživy je jíst v malých porcích vícekrát denně. Pro děti je toto pravidlo obzvlášť důležité: svačina je neodmyslitelnou součástí jejich jídelníčku. Jakou svačinku dětem zabalit a čemu se naopak raději vyhnout?
Zdravá svačina pro školáky: Ovoce, zelenina a dostatek tekutin
21.10.2013 0:01 |

Strava školáka by měla být ideálně rozdělena do pěti až šesti menších porcí v průběhu dne. Takto se totiž příjem energie rovnoměrně rozloží a tělo si nebude ukládat tuk do zásoby. Zároveň také zabráníme přejídání se odpoledne či večer. Ale i při přípravě svačinek si musíme dát pozor a dbát na některá základní pravidla.

Ovoce, zelenina, bílkoviny: ideální svačinka

Každý jedinec má svoje specifické nároky, které souvisejí mimo jiné i s věkem: jinak bude vypadat skladba potravy prvňáčka a jinak teenagera. Děti mají všeobecně kvůli růstu větší spotřebu bílkovin, ty mohou čerpat například z kvalitních mléčných výrobků, libového masa nebo vajec.

Nižší zastoupení bílkovin mají rostlinné potraviny, zejména obilniny a luštěniny, ale nebo pestrá strava s velkým obsahem obilnin, luštěnin, zeleniny a ovoce je též zdrojem vlákniny, minerálních látek a vitamínů. Ovoce a zelenina jsou celkově velmi důležité: ve svačinách se ovšem objevují poměrně zřídka. Stejně tak Při přípravě svačinek bychom měli sahat spíše po celozrnném než po bílém pečivu. Stejně tak můžete zpestřit jídelníček dětí sójou nebo nesolenými nepraženými ořechy.

Automaty s bagetami, sušenky nebo fast-foody: nebezpečná lákadla
Většina dětí je poměrně mlsná a jen stěží odolá čokoládovým tyčinkám, brambůrkům nebo hranolkám. Tyto potraviny jsou ovšem většinou nutričně chudé a pro děti nepříliš vhodné vzhledem k vysoké energetické hodnotě, vysokému obsahu cukru a tuku a právě proto je vhodné se jim vyhýbat. A pokud už se váš potomek bez sladkého neobejde, sáhněte třeba po menším množství sušeného neslazeného ovoce, po kvalitní vysokoprocentní čokoládě hořké čokoládě s vysokým obsahem kakaa nebo müsli tyčince bez polevy.

Pozor na pitný režim!

Často se zapomíná na pitný režim u dětí. Ten je přitom velmi důležitý: dehydratované dítě může bolet hlava, také se bude pravděpodobně méně soustředit. Důsledkem dlouhodobého nedostatku tekutin potom mohou být až ledvinové problémy.

Mladší školáci by například měli vypít 1,5 až 2 litry tekutin za den, proto by měla být součástí svačiny láhev s pitím. Ideálně by se mělo jednat například o vodu, čaj, mléko nebo nedoslazované ovocné či zeleninové šťávy. Naopak oblíbené sladké limonády nebo cola se do dětského jídelníčku příliš nehodí.

Základ: kvalitní suroviny

Stejně jako strava pro dospělé, by i dětská výživa měla být složena z co nejlepších surovin. Rozdíl mezi čerstvými, kvalitními potravinami a produkty plnými nechvalně proslulých „éček“ je totiž obrovský.

Pokud nevíte, jak se při nákupu orientovat, můžete sáhnout po výrobcích s označením KLASA. Ta je totiž udělována právě kvalitním produktům od českých a moravských výrobců.

Autor článku: Ženy.cz
Zdroj: Ženy.cz

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění