Jak ještě motivovat zaměstnance?

Zkusili jste všechno: zvýšit plat, klouzavou pracovní dobu, bonusy od telefonu až po saunu. Co ještě udělat, aby vaši zaměstnanci pracovali zodpovědně a byli loajální? Ptali jsme se personalistky Ivety Sigmundové.
Jak ještě motivovat zaměstnance?
11.4.2011 0:00 |

Motivace zaměstnanců je základním kamenem každé firemní kultury. Platí to i dnes, kdy je nezaměstnanost vyšší než dříve. Kvalitní zaměstnance je třeba si udržet. V některých firmách i přes hospodářskou krizi nadále přetrvávají rozsáhlé benefity, které však zaměstnanci po čase berou jako běžný standard.

Proto je namístě se ptát: co je ještě běžný bonus a co už je příliš? Nedávno jsem četla článek o rozdělení generací na dvě kategorie „zaměstnanců“ podle období, v němž se narodili, vyrůstali a začali pracovat. Lidé narození na začátku 60. let do roku 1982 jsou označováni jako generace X – jsou loajální, věrní zaměstnavatelům, nepříliš nároční a ochotní často pracovat přesčas.

Generace Y – narozená v 80. letech do počátku roku 2000 – jsou lidé, kteří vstupují do práce s výbornými počítačovými znalostmi a jazykovým vybavením. Od zaměstnavatelů požadují možnost profesního rozvoje; auto, telefon a notebook jsou pro ně samozřejmostí. Mají znalosti, ovšem nejsou tak loajální jako předchozí generace, a pokud cítí, že jim firma nemůže dát šanci k dalšímu postupu, bez váhání jdou jinam.



Tato generace velmi ctí svůj osobní život a volný čas, tedy požaduje rovnoměrné rozložení pracovního času a doby věnované pro sebe. Zde je otázka motivace zvlášť namístě. Generace dětí, které se rodí po roce 2000, s sebou přinese zase jiná specifika z hlediska motivace. Do budoucna tak bude pro personalisty velkou otázkou, jak tuto generaci motivovat, aby byla zodpovědná a loajální. Každá generace zkrátka vyžaduje svá specifika a už teď je jasné, že výdobytky z minulosti (třeba stravenky) v budoucnu nepostačí. V řadě firem se dnes rozdávají mimofinanční bonusy v podobě výuky jazyků, nabídky pojištění, příspěvků na wellness, vstupenek na kulturní akce atd.

Zaměstnanci si této nabídky po určité době neváží, berou ji jako běžnou součást své odměny, a tím se vytrácí prvotní záměr motivace. Lidé si musí uvědomit, že za svou práci dostávají plat a benefity jsou něco navíc. Proto je dobré balíček výhod vázat třeba na délku doby působení u zaměstnavatele. Ne každý nováček by měl mít nárok na všechna mimofinanční ohodnocení. Některé firmy mají benefity navázané na body, které zaměstnanec získává za splnění určitých cílů, tedy za svůj výkon – získané „body“ má pak možnost proměnit za benefity, které si sám vybere, a to dle svého zájmu a preferencí – záleží na něm, zda zvolí permanentku do wellness centra, nebo jazykový kurz.

Coby zaměstnavatel můžete hodně získat tím, že budete se svými lidmi komunikovat a v rámci komunikace jim prezentovat i to, že ne všechno, co mají navíc ke svému platu, je v jiných firmách samozřejmostí. V současnosti je pro snižování benefitů ideální doba. Není nutné je podřízeným hned odebírat, ale dát jim najevo, že každý dárek navíc firmu něco stojí, a tudíž za něj něco požaduje. Co si budeme povídat, jsou firmy a firmy: někde je motivace formou benefitů jakýmsi vyrovnáním nízké mzdy, jinde jde spíš o „rozmazlování“. V prvním případě lidé raději ocení benefit formou peněz navíc, v druhém jde o to, jak se naučíte benefity podřízeným prezentovat. Trendem současnosti je spíš střídmější nabídka benefitů šitá na míru konkrétním lidem, často se sleduje i efektivita využití jednotlivých bonusů. Tedy návratnost v souvislosti se sledováním pracovních výsledků.

Autor: Mgr. Iveta Sigmundová (Moje Psychologie)

KAŽDÝ DEN NOVÉ SLEVY NA JEDNOM MÍSTĚ!

Autor článku: Mgr. Iveta Sigmundová (Moje Psychologie)
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění