Jak nakupovat ve slevách a nespálit se...

I utrácet se dá chytře. Je dobré je však vědět, že žádná sleva není úplně zadarmo....
Jak nakupovat ve slevách a nespálit se...
16.1.2012 8:00 |

První část článku

Kolik úsilí stojí odolat?

Relativní poměřování, o němž jsme mluvili na začátku, nám sice pomáhá v rozhodování, co se vyplatí a co naopak nevyplatí koupit, ale jeho pastí jsou naše návyky a současná konzumní spokdy lečnost. Často se vyhýbáme srovnání, u kterého je potřeba vědomě přemýšlet, a ještě častěji nakupujeme proto, abychom zaplnili jakousi existenciální prázdnotu svých životů.

Nákupy „léčíme“ nízké sebevědomí, krizi v partnerském vztahu, nespokojenost v práci, zkrátka a dobře špatnou náladu. A slevy účinky „léků“ ještě zesilují. „Slovo sleva doslova přitahuje všechny silně emočně založené jedince,“ říká Marek Matějka a pokračuje: „Lidé přirozeně chtějí maximalizovat svůj životní komfort, zlepšovat podmínky pro život sobě a svým potomkům. Snaha po materiálním blahobytu pak upozaďuje duchovní a existenciální rozvoj jednotlivce a společnost se utápí v konzumním způsobu života, což vede k bezbřehému konzumerismu. Askeze není lidem vlastní a je právem považována za patologické potlačování přirozených lidských potřeb.“

Podle Marka Matějky neexistuje jednoznačný recept na to, jak odolat koupi zboží za atraktivní – myšleno nízkou – cenu. A i kdyby existoval, pravděpodobně by fungoval jenom na ideálním trhu, kde by všichni poctivě prováděli racionální analýzu užitků a nákladů a nenechávali se strhnout emocemi. A i tam by hrozilo, že každý občas udělá chybu a rozhodne se špatně.

Podle Dana Arielyho bohužel neplatí, že se z chyb poučíme a příště zvolíme líp. Jeho kniha Jak drahé je zdarma? ukazuje opak – že i přes mnohé zkušenosti jsme v našem rozhodování mnohem méně racionální, než jsme ochotní si připustit. Naše chování je tedy iracionální, ale na druhou stranu podle Arielyho není náhodné.

Své chyby můžeme předvídat, protože jsou pořád stejné. „Děláme je systematicky, protože je prostě máme napevno zadrátované v mozku,“ píše odborník. Když si je uvědomíme, můžeme se POKUSIT je napravit a občas se nám to i povede. Ale stejně tak důležité je smířit se s tím, že ty boty koupené včera ve slevě jistě nebyly poslední v našem životě nebo že nad iPadem za poloviční cenu prostě nemávneme jen tak rukou…

Slevové portály - Sleva není zadarmo

Také slevové portály se rády chlubí tím, kolik peněz zákazníkům „ušetřily“. Pravda je to jen částečně, protože v praxi člověk místo šetření utratí. I utrácet se však dá chytře. Je dobré vědět, že žádná sleva není úplně zadarmo.

„Ceny bývají lákavé, ale tomu také odpovídá poskytnuté plnění. Zjednodušeně lze říct, že za poloviční cenu dostanete poloviční službu. Se zákazníkem, který přichází se slevovým kuponem, se často podle toho jedná – je považovaný za druhořadého a jeho požadavky jsou uspokojovány až v druhém sledu, kdy si svůj ‚slevový‘ zážitek musí řádně vyčekat,“ říká Stanislav Skalický, ředitel Asociace občanských poraden, a dodává: „Tím nechci říct, že všechny slevy jsou nevýhodné, jen nabádám k obezřetnosti.“

Dvakrát měř

Než začnete nakupovat ve slevách, zaměřte se na to, kdo je nabízí. Zjistěte si informace o slevovém portálu, pokud nemá zveřejněné číslo, IČO, kontaktní údaje a telefonní zákaznickou linku, je lepší obrátit se jinam.

„Bohužel, s rostoucím počtem slevových serverů a akcí se také začaly objevovat negativní ohlasy na poskytování některých služeb.“ říká zakladatel největšího českého slevového serveru Slevomat.cz, pan Tomáš Čupr, a dodává “Nejvýhodnější je proto nakupovat na stabilním slevovém serveru s dobrou pověstí a s vysokou spokojeností svých zákazníků a obchodních partnerů. Doporučit lze také ty servery, za kterými stojí silná společnost. Je samozřejmé, že u kvalitních serverů naleznete i negativní reference, protože se nikdy nemůžete zavděčit všem. Negativních referencí však nesmí být moc a potom se takřka nemůžete spálit. Seriózní slevové servery si také pečlivě vybírají své obchodní partnery. Proto se u těchto prověřených serverů nemusíte bát, že byste narazili na nějakou podvodnou slevovou nabídku. Slevomat má například ještě takzvanou „garanci spokojenosti“ – pokud jste nebyli spokojeni, vrátí vám peníze.“

Čtěte diskuse

Pečlivě prostudujte i informace týkající se slevy. Podmínky jejího uplatnění mohou mít různá omezení. Určitě se všímejte doby platnosti voucheru.

Měla by být optimálně půlroční, pokud je kratší a jedná se například o poukázku do restaurace, raději si ihned ověřte, jak dlouho budete čekat, než se na slibovanou večeři vůbec dostanete. Pozor dejte také na nejrůznější „balíčky“, do kterých se přidá ledasco, aby se nedalo zjistit, za co vlastně platíte a kolik.

Když vidíme slovo sleva, často nakupujeme hlava nehlava. Ostatně na webu k tomu stačí pár kliků. Jestli nechcete vyhazovat peníze za poloviční služby, postupujte obezřetně. „Osobně při nákupu zboží, a to nejen při slevě, postupuju tak, že se snažím o daném výrobku nebo službě shromáždit co nejvíc informací a pak teprve vyhodnotím rizika takového obchodu,“ říká odborník. Před nákupem doporučuje podívat se na diskuse a specializovaná fóra.

Než se vrhnete do nakupování slevových voucherů, vždy si důkladně přečtěte všechny informace, které jsou u slevové nabídky. Vyvarujete se tak následným nepříjemnostem s využití zakoupeného voucheru. Jestli vám i přes přečtení všech informací není něco jasné, zeptejte se v diskuzi pod slevou, kde odpovídá přímo poskytovatel služby nebo fundovaný zaměstnanec slevového serveru.“ radí uživatelům Tomáš Čupr.

Pokud slevu ještě nikdo nevyzkoušel, hledejte příspěvky lidí, kteří mají s daným produktem nebo službou dřívější zkušenost. Když narazíte na negativní hodnocení, nemusí být vždy pravdivé, ale nákup o to víc zvažte. Poptejte se také známýchnebo přátel, kteří mají s podobnými nákupy třeba větší zkušenosti.

Nakoupili jste ve slevě a spálili jste se?

Místo značkového zboží vám domů dorazila jenom napodobenina, slibovaný úžasný výlet nestál za nic nebo – ještě hůř – provozovna, kam jste měli jít na masáž, vůbec neexistuje? Jestliže naletíte nebo nejste se službou spokojeni, uplatněte reklamaci.

Postup se neliší od standardní reklamace v kamenném obchodě, obraťte se na poskytovatele služby nebo prodejce. Pokud se firma nedá dohledat, protože už neexistuje, obraťte se přímo na slevový portál, kde jste voucher koupili, nebo se o dalším postupu poraďte ve Sdružení obrany spotřebitelů, kontakt najdete na adrese www.spotrebitele.info

První část článku

Autor článku: Jana Benešovská
Zdroj: Moje Psychologie

Komentáře

Anonym | 16.1.2012 12:00

Móda

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění