Smlouva o stavebním spoření nekončí automaticky

Část klientů stavebních spořitelen si stále myslí, že jejich smlouva je sjednána jen na dobu, která je nutná pro získání nároku na vyplacení státní podpory.
Smlouva o stavebním spoření nekončí automaticky
28.4.2005 0:00 |

Po uplynutí této doby pak svou smlouvu chtějí vypovídat. Tento mýtus je třeba

stále vyvracet. Smlouvu lze vypovědět třeba i po roce, ale za velkých nákladů a

ztrát.

Podle vyjádření některých obchodních zástupců stavebních spořitelen přežívá u části jejich klientů

stále názor, že smlouva o stavebním spoření končí po 5 letech a je jí třeba

vypovědět. Odhadem jde o každého čtvrtého až pátého vypovídajícího. Samozřejmě,

že to také cosi říká o kvalitě osvěty stavebních spořitelen a o

různých pohnutkách méně seriózních zprostředkovatelů. Šíření osvěty je

nicméně i naším úkolem, dnes tedy spíše pro začátečníky, kteří

narazí na neseriózního poradce, nebo dosud nedávali pozor.

Smlouva končí výpovědí
Za normálních

okolností smlouva po 5 letech nekončí. Končí až jejím vypovězením ze strany

klienta. A nikde není předepsáno, kdy toto klient musí učinit, zda za rok, 5

nebo 15 let. Samozřejmě, byl by nerozum vypovídat dříve, než požaduje zákon o

stavebním spoření jako minimální lhůtu pro přiznání státní podpory. Podle znění

platného do konce roku 2003 to bylo 5 let, dnes je to o rok víc.

„Horní“ časové neomezení je také do jisté míry teorií. Při

podpisu smlouvy stavební spořitelna stanoví minimální výši vkladu, a pokud ji

budete dodržovat, brzy naspoříte cílovou částku, kterou obvykle nelze přespořit.

Pokud jí dodržovat nebudete, může vás k tomu spořitelna nutit pod hrozbou

vypovězení.
Další důvod pro vypovězení smlouvy z vaší strany je v již

naťuknuté výši cílové částky. Pokud jste ji stanovili vysokou, měli byste

ukládat vysoké vklady. Pokud jste stanovili nízkou cílovou částku, logicky

budete mít brzy svůj účet naplněn a budete volit mezi navýšením cílové částky a

vybráním peněz – vypovězením smlouvy.

Volba výše cílové částky
Cílová částka
, resp. její výše, je jedno z prvních

rozhodnutí klienta při sepisování smlouvy. Dá se samozřejmě později zvýšit i

snížit, ale to nese dodatečné náklady. Navíc jde o změnu smlouvy, takže se

vystavujete riziku, že taková změna z vaší strany bude doprovázena rovněž

změnou podmínek ze strany spořitelny.

O výši cílové částky obecně platí: zvolit dostatečně vysokou,

ale ne zbytečně, protože pak platíte také zbytečně vysoký poplatek za uzavření

smlouvy (zpravidla to bývá 1 % z cílové částky).

Předčasné vypovězení
Sice spíše výjimkou,

ale jsou případy, kdy klienti vypovídají smlouvy po dvou, třech letech s

tím, že najednou potřebují peníze. Tím však přicházejí o státní podporu,

respektive o její zálohy, které byly na klientův účet doposud připsány. Stavební

spořitelna je musí vrátit Ministerstvu financí. S přihlédnutím k poplatkům za

uzavření smlouvy, vedení účtu (jejich vývoj viz zde) a sankčnímu poplatku za předčasné vypovězení

(orientačně 1 % z cílové částky) se ze stavebního spoření stává ztrátová investice. Neboť ani

s úroky, které vám zůstanou, nemáte aspoň tolik, kolik jste vložili.

Pokud někdo vypovídá předčasně smlouvu a potřebuje peníze na bydlení, není to až

tak zásadní problém a lepším řešením může být překlenovací úvěr.

Další způsoby ukončení smlouvy
Smlouvu může

vypovědět též stavební spořitelna, a to zejména pro závažné neplnění smluvních

podmínek ze strany klienta. Naopak úmrtí klienta konec smlouvy neznamená, jak se občas

mylně domnívají pozůstalí. Smlouva je předmětem dědictví a dědic(i) jí může

včetně státní podpory převzít a naložit s ní dle svého uvážení. Tedy

vypovědět, nebo nechat běžet a dále na ní spořit.

Ze života: neseriózní chování
Jistě si

dovedete představit, co udělá méně slušný obchodní zástupce stavební spořitelny,

když se mu v telefonu ozve třeba i neznámý „klient“ s tím, že už má smlouvu pět

let a že ji tedy musí vypovědět a uzavřít novou. Zprostředkovatelé

spořitelen jsou hodnoceni za uzavřené smlouvy a jejich výši. Pro některé je

těžké odolat lákavé nabídce snadno získané smlouvy. Samozřejmě, že správný

obchodní zástupce svému klientovi vysvětlí, že uzavírat další smlouvu

jen kvůli uplynutí pěti let není nutné a je to spíše nesmysl, pokud zrovna

peníze nepotřebuje. Naopak je výhodné nechat smlouvu dále běžet a pohlížet na ni

jako na velmi dobře úročený termínovaný vklad s výpovědní lhůtou 3 měsíce. Snad

se k takovému profesionálovi onen klient bude navracet s důvěrou i nadále a

jednou odmítnutá příležitost krátkozrakého snadného zisku bude zúročena

dlouhodobou spoluprací s celou klientovou rodinou a doporučením dalším

známým.

Je zvláštní, že po více než 10 letech existence stavebního

spoření u nás nevědí všichni klienti, jak fungují alespoň základní parametry.

Avšak ne každý je profesionální finančník, nebo prostě a jednoduše takovou věc

během pár měsíců, natož pak let, zapomene. Zkuste tedy ve svém okolí občas

rozšířit osvětu, třeba někomu ze známých ušetříte pár tisícovek. O to jsme se

ostatně pokusili my v našem článku pro začátečníky a méně

pokročilé.Jiné triky

V naší redakční poště se objevují i jiné pikantnosti.

Oblíbeným trikem ziskuchtivých zprostředkovatelů je také

telefonát, že smlouva bude končit, nebo, že je potřeba navýšit cílovou částku.

Kdo se nezeptá, odkývá a podepíše, vyhodí oknem klidně i pár tisíc. Pokud nemáte

jasno, nebojte se a volejte centrálu své stavební spořitelny.

Autor: Jiří Šedivý
Uvedeno ve spolupráci se serverem Peníze.cz

Autor článku: Jiří Šedivý
Zdroj: Ženy.cz

Komentáře

Nebyl vložen žádný komentář.

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění