Zpomalte a doženete hodinky! Deset tipů, jak řídit vlastní čas

Také vás vytáčí, že má den „pouhých“ 24 hodin? Zkoušíte elektronické i tištěné plánovače, čtete knihy o time managementu, navštěvujete semináře, a přesto finišujete vynervovaní a s děsem v očích? Důvod je nasnadě - podobné techniky totiž nefungují.
Zpomalte a doženete hodinky! Deset tipů, jak řídit vlastní čas
17.7.2013 12:00 |

Jestli dokážete řídit vlastní čas, znamená to, že zvládáte i svůj život. Jedno s druhým souvisí. Problém je, že si často pleteme základní pojmy a místo skutečného času se snažíme v oceánu povinností kormidlovat pomocí času hodinového. Tím je prostá matematika: minuta má 60 vteřin, 60 minut tvoří hodinu, 24 hodin den a 365 dní jeden rok.

Čas přepočítaný na jednotky plyne stejně rychle a my se ho marně pokoušíme vměstnat do diářů. Skutečný čas je oproti tomu relativní, a jestli se vleče, nebo letí jako voda, záleží na tom, co děláme. Zkuste si představit večer nad daňovým přiznáním anebo romantickou večeři. Rozdíl je jasný. Dobrou zprávou je, že skutečný čas je mentální a v rukou, resp. v hlavě ho máme jen my. My ho vytváříme. A cokoli vytváříme, můžeme řídit. Přečtěte si deset tipů, jak na to.

Zjistěte, kdy mrháte časem

Uprostřed rozdělaného úkolu vás kolega žádá o pomoc, během úklidu se k vám vetře sousedka… Náhodná rozptýlení se kupí jedno za druhým a na konci týdne zjistíte, že z původního plánu máte hotovu třetinu. Vyrušení ze svého života eliminovat úplně nemůžete. Co ale jde, je, že si určíte, kolik času jste ochotni obětovat neplánovaným rozptýlením a kolik věnujete krokům, které vás přiblíží k úspěchu. Zkuste si týden zaznamenávat všechny aktivity. Pomůže vám to pochopit, kam uniká váš čas.

Stanovte si priority

Nepleťte si urgentní s důležitým. Jedním z návyků úspěšného života je formulace osobního poslání a životních priorit. „Zabýváme se drobnými nedůležitými, ale naléhavými záležitostmi a na ty důležité není čas. Ty jsou ale spojené s naším posláním a cíli. Naučit se tyto dva typy odlišit je klíčem k řízení času,“ říká psycholožka Šárka Vávrová.

Zaneprázdněný, nebo výkonný?

Velmi výkonní a produktivní lidé kupodivu nejsou v jednom kole tak často jako jejich přepracovaní a zahlcení kolegové. Platí tu jednoduché pravidlo: čím více spěchám, tím méně mám času. Podle Šárky Vávrové je to tím, že pocit nedostatku času v nás vyvolává stres a únavu. Tím se sníží naše efektivnost a zpomaluje se myšlení.

Místo seznamů plánujte

Sáhodlouhé seznamy úkolů vás ve finále místo motivace přivedou spíš k depresi. Co naopak funguje, je kalendář schůzek. Naučte se do rozvrhu zařazovat chvíle pro sebe, ale i čas vyhrazený pro akce a jednání s druhými. Naplánujte si, kdy začnou a skončí. Nikdy by ale úkoly neměly poletovat ve vzduchoprázdnu bez jakýchkoli deadlinů. Jinak se na ně nedostane.

Čeho chcete dosáhnout?

Benjamin Franklin, jeden ze zakladatelů Spojených států amerických, napsal, že čas jsou peníze a každá minuta strávená organizováním vydělá hodinu času. Začněte proto den sepsáním věcí, které chcete zvládnout. Před každým důležitým telefonátem nebo úkolem tři minuty přemýšlejte, jakého výsledku chcete dosáhnout. Poté vyhodnoťte, zda se dostavil. Pokud ne, příště to zkuste jinak.

Rozděl a panuj

Zapamatujte si zlaté pravidlo time managementu, podle něhož je za 80 procent výsledků zodpovědných jen 20 procent vašich aktivit. Zaměřte se tak hlavně na důležité věci a zbytek vyškrtejte z kalendáře. A pokud se vám daný úkol jeví příliš složitý, rozdělte jej na menší, které jsou snáze a rychleji řešitelné. To vás dostane do tempa.

Delegujte

Ať už jde o pracovní úkoly, nebo domácí povinnosti, uvědomte si, že snaha mít pod kontrolou každou prkotinu vás obírá o čas. Zvažte, jaké jsou vaše přednosti a čím přispíváte k celkovému úspěchu. Pro každou činnost, v níž nevynikáte nebo kterou neděláte moc rádi, najděte člověka, jenž ji zvládne lépe.

Nenechte se rušit

Naučte se nezvedat telefon jen proto, že zvoní, nebo odpovídat na e-maily hned, jakmile pípnou ve schránce. Pokud nejde o zásadní věc, nevěnujte ostatním svou pozornost okamžitě. Místo toho si v kalendáři vyhraďte konkrétní čas, kdy to všechno vyřídíte.

Dodržujte denní rytmus

Vytvořte si a dodržujte svůj pravidelný denní rytmus. „Navyklé zvyky řídí naše jednání a stojí nás méně energie než každodenní rozhodování, jak co udělat,“ radí Šárka Vávrová. Návyk získáte tím, že si definujete, co a kdy děláte.

Vyzrajte na prokrastinaci

Ti, kteří mají ve zvyku odkládat úkoly na poslední chvíli, většinou věří, že pod tlakem budou schopni většího výkonu. Takové jednání jde přitom často na úkor kvality, a hlavně zdraví. Raději si „prokrastinaci“ naplánujte. Na rozptýlení v podobě zábavy na sociálních sítích nebo přestávky na jídlo, mějte vlastní „úřední hodiny“.

Článek vyšel v časopise Moje Psychologie

Autor článku: Andrea Votrubová
Zdroj: Moje Psychologie

Komentáře

zpomalte | 20.11.2013 12:27

hodinky

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění