Jak se stravovat zdravěji: 10 doporučení výživového poradce

Možná kvůli tomu, že nám hrozí epidemie obezity, se lidé zásluhou mnoha preventivních programů, pořadů či časopisů čím dál víc začínají zajímat o zdravý životní styl a s ním spojenou zdravou stravu.
Jak se stravovat zdravěji: 10 doporučení výživového poradce
4.4.2012 16:00 |

Většinou nakupujeme energeticky bohaté potraviny. Nadměrná je spotřeba nasycených tuků, potravin zvyšujících cholesterol (vajec, sádla, másla, tučných mléčných výrobků a mas), cukru - sladkého pečiva a čokolády.

Máme nadměrnou spotřebu alkoholu a soli. Naopak ve stravě se nám zásadně nedostává vlákniny, ovoce a zeleniny, luštěnin a cereálií. Naše strava je chudá na vitamin C, železo, selen, fluor a jód. Na druhou stranu je bohatá na aditiva a průmyslově upravené suroviny.

Přesto se snad v poslední době začíná blýskat na lepší časy. V jídelníčcích se stále hojněji objevují ovoce a zelenina, vláknina a mořské ryby. Přesto se však ještě máme co učit. Přemýšlejte o tom tedy, až půjdete na nákup nebo až budete doma připravovat snídani, oběd či večeři.

CO DOPORUČUJÍ VÝŽIVOVÍ PORADCI:

Bude to znít možná banálně, ale tyto základní rady stojí za to si zapamatovat:

1. Omezte příjem nasycených tuků a volte raději nenasycené mastné kyseliny.

2. Omezte příjem soli - raději použijte koření.

3. Omezte potraviny s příměsí různých aditiv a chemických dochucovadel, stabilizátorů, barviv a éček.

4. Vzdejte se výrobků light.

5. Zařaďte do jídelníčku více ovoce a zeleniny (hlavně těch z domácí produkce).

6. Dejte šanci luštěninám a vláknině.

7. Dopřejte si alespoň dvakrát týdně ryby.

8. Pijte hodně vody.

9. Omezte sladkosti - zvláště pak jednoduché cukry.

10. Čtěte etikety a přemýšlejte nad tím, co jíte. nežijeme proto, abychom jedli, jíme proto, abychom žili.

Otázka pro Váš: Řešíte při jídle velikost svých porcí?

Autor článku: Petra Lamschová (Dieta)
Zdroj: Dieta

Komentáře

Tereza | 5.4.2012 09:03

Základem je správný jídelníček

Další weby Mladé fronty

DIALOG
nápověda
Potvrzení
zavřít
Upozornění