Český Slavík Mattoni jede naplno
Stojí za to také připomenout, že od letošního roku nejsou hlasovací SMS zpoplatněny vyšší sazbou, jako u jiných akcí, kde se hlasuje. Za hlasovací SMS zaplatí každý tolik jako za jakoukoli jinou SMS, kterou posílá třeba kamarádům. A kdo má v rámci svého tarifu volné SMS, hlasuje vlastně zadarmo. Další novinkou je, že sečtení došlých hlasů prověří renomovaná auditorská firma SUSS Consulting, která působí na našem trhu zhruba 15 let a realizovala řadu prestižních zakázek. Její závěrečná zpráva bude zveřejněna. Pořadatelům jde o to, aby hlasující měli jistotu, že vše probíhá podle pravidel a měli k výsledkům důvěru.
Hlasování, které j v plném proudu, potrvá do 23. listopadu. O necelý týden později, 29. listopadu, uvidíme v přímém přenosu TV Nova ve Státní opeře, jedné ze scén Národního divadla, galakoncert, při kterém budou uděleny ceny vítězům. Letos má údajně být v duchu pěveckých duetů. Moderování se znovu ujal zkušený Libor Bouček. Po skončení přímého přenosu pak přijde na řadu slavnostní párty, kde se vítězné osobnosti českého popu, bohatě ověnčeny květy ze známého karlínského květinářství Gerbera, účastní předpůlnoční tiskové konference.
Dnes je Český slavík Mattoni málem národní institucí. Spojují se s ním významné podniky a organizace, kterým leží na srdci rozvoj domácí kultury. Přitom to nemusí být jen české firmy, ale i nadnárodní podniky, které respektují originální rysy každé země. Takovým příkladem je třeba pleťová a dekorativní kosmetika Mary Kay, která pracuje metodou přímého prodeje ve 35 zemích světa a v Čechách působí více než patnáct let. Vyrábí špičkové přípravky na základě nejmodernějších technologií. Všechny jsou testovány tak, aby vyhovovaly přísným standardům vysoké kvality.
Anketa je ze všech průzkumů veřejného mínění úplně nejjednodušší metoda. Není nijak ohraničená. Odpovídají staří, mladí, znalci popu i jeho povrchní posluchači. Platí v ní, na rozdíl od ostatních výzkumů, že čím více hlasů, tím přesnější výsledek. I tak se odborníci raději dívají ne na vítěze, kteří se obměňují jen zvolna, ale na pohyby na dalších místech, třeba v první dvacítce. Tam je nejlépe vidět, komu se v uplynulém roce dařilo více a komu méně.
Nikdy bychom ale neměli zapomenout, že Český slavík Mattoni je anketou o popularitě zpěváků. Nikdo v ní nehodnotí, jak dobře zpěvák zpívá, jak se mu povedly poslední nahrávky nebo co v uplynulém roce dokázal. Je to jen a jen statistický otisk momentální oblíbenosti domácích pop hvězd.
Sdružení přátel české hudby
Když v roce 1962 vymyslel tehdejší redaktor Mladého světa Ladislav Smoljak název pro novou anketu, těžko si mohl představit, do jakých rozměrů se hlasování rozroste. Slavík prožil roky šťastné i méně šťastné, ale jeho osud se stabilizoval až ve chvíli, kdy spojil své síly s minerální vodou Mattoni, která je velkým podporovatelem zvláště mladé české hudby. Od těch let se zásadně omladil a vytvořil kromě tří základních kategorií řadu dalších, které podrobněji reflektují stav české scény.
V posledních letech přichází do Slavíka pravidelně kolem 120 tisíc hlasů, nejvíce od lidí mezi dvaceti a čtyřiceti roky. A nejen to, Slavík už není jen pořádající agentura Musica Bohemica, ale celá řada dalších podniků a sdělovacích prostředků, jimž záleží na tom, aby se dále rozvíjela česká pop music. A přibývají další. Jedním z posledních přírůstků mezi podporovateli české hudby je Vinofol Vinařství Novosedly, jehož nabídka vín z pálavské oblasti patří k pocitu domova stejně jako české písně.
Příkladem dlouholetého partnera Slavíka je Granát, družstvo umělecké výroby Turnov, které každoročně připravuje pro vítěze ceny. Když Ladislav Smoljak navrhoval pojmenování ankety, neměl na mysli zpěvného ptáka, ale stejnojmennou pouťovou píšťalku. Cena se v průběhu let proměňovala a v posledních letech se stabilizovala v podobě zlatých, stříbrných a bronzových plastik ve tvaru spirály, posetých těmi nejčešštějšími polodrahokamy, pyropy neboli českými granáty. Není to cena ledajaká, vždyť podobnými šperky z dílny turnovského družstva se pyšní Michelle Obamová, členové britské královské rodiny a řada orientálních panovníků nebo pop hvězd.
Kdo vyhraje?
Málokterý ročník byl tak dramatický jako loňský. Když předloni zvítězil ve Slavíkovi Tomáš Klus, zdálo se, že definitivně skončila éra Karla Gotta. To se ovšem říkalo už v osmdesátých letech, když Gotta porazil Miroslav Žbirka, i v létech devadesátých, kdy zvítězil Dan Hůlka. Gott loni znovu dokázal, že nad sebou nenechá lámat hůl a znovu se vyšvihl na první místo. Zvítězil ovšem nejmenším rozdílem v historii Slavíků, o pouhých 47 hlasů.
Skrytým vítězem loňského Slavíka však byl Richard Krajčo, který se posunul z desátého místa na třetí. Jeho kapela Kryštof poprvé porazila Kabát a v kategorii skupin získala zlato. I to je důkaz, že Slavík velmi pružně reaguje na to, co se na hudební scéně děje. Krajčo s Kryštofem totiž měli fantastický rok s velmi vydařeným turné, na němž dokázali na svou stranu získat velmi široký okruh nových příznivců.
Kdo vyhraje letos? Samozřejmě že ten, jemuž dají příznivci nejvíc hlasů. A aby to byl ten váš oblíbenec, neváhejte a dejte mu svůj hlas. Těsné Gottovo loňské vítězství potvrzuje, že na každém hlasu záleží. Možná, že právě ten váš hlas rozhodne. Tak neváhejte, stránky www.ceskyslavíkmattoni.cz už čekají.