Jídlo jako lék | E15.cz

Jídlo jako lék

Jídlo jako lék

Jana Vašáková (Dieta)

Imunitní systém nemusíte posilovat jen doplňky stravy. Dobře poslouží také čerstvé sezonní potraviny a pokrmy z nich uvařené. K tomu, aby se člověk nadopoval vitaminy, nemusí ve velkém konzumovat exotické citrusy a jiné ovoce, jež se k nám dováží z velké dálky. Stačí si vychutnat české sezonní suroviny, které jsou doslova nabité vitaminy a dalšími látkami. Není nad to, zaútočit na viry a bakterie přírodní cestou.

Připravte se na zimu

Čím dříve začnete pečovat o své zdraví, tím lépe. V první řadě zapomeňte na hladovku nebo striktní diety. Lidé, kteří přijímají málo energie, jsou vystaveni vyššímu riziku onemocnění. A obdobně je tomu i v případě nadbytečného příjmu, kdy organismus může ztratit schopnost potlačovat infekce.

Obézní lidé často trpí oběhovými a srdečními chorobami, které se taktéž spojují právě s poruchou imunity. Dopřejte si proto pestrý a vyvážený jídelníček, který vám dodá téměř všechny potřebné látky.

Vitaminy v kuchyni

Existují vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E a K) a vitaminy rozpustné ve vodě (B a C). Kulinární úpravou je můžete buďto ztratit, nebo také zvýšit jejich účinek. Tak např. vitamin C nemá rád dlouhodobé skladování, kontakt s kyslíkem, kovem ani tepelnou úpravu.

Suroviny, které jej obsahují, nevařte příliš dlouho. Ideální je jejich příprava v páře, brambory se zase vyplatí vařit ve slupce. Opakem je vitamin A. Tak třeba vařená mrkev tepelně zpracovaná a v kombinaci s tukem uvolní více beta-karotenu.

Imunitu posílí i nápoje

I když v zimě nemáte potřebu vypít litry vody jako v létě, nezapomínejte tělu v pravidelných intervalech dodávat tekutiny. Jako antioxidanty slouží kvalitní čaje, především zelený a bílý, a v menší míře si můžete dopřát i kvalitní kávu. Pokud se budete cítit oslabení, nastrouhejte si čerstvý zázvor, zalijte jej vroucí vodou a dochuťte troškou šťávy z citronu a třeba i medem. Jako detoxikační kúra slouží i teplá voda s citronem. A na zahlenění poslouží i odvar z cibule.

7 podzimních surovin pro lepší imunitu

HRUŠKY

* Obsahují až 2x vyšší podíl vlákniny a vitaminu C než jablko.
* Mají nízký podíl organických kyselin, větší množství draslíku a vitaminu B.
* V menší míře se v nich nachází i trošku jodu a vitaminu P.
* Působí antioxidačně, pročišťují organismus, posilují srdce a krevní oběh. * Zároveň pomáhají při trávení a onemocnění ledvin.
* Nezralé plody a jejich kombinace s mlékem mohou způsobit zažívací problémy.
* Připravují se z nich ovocné i kombinované saláty, používají se do marmelád a džusů. * Chutné jsou i dezerty z hrušek nebo podávané se sýrem a ořechy.

Tip: Odvar z hrušek nebo hruškových křížal se doporučuje podávat při všech chorobách spojených s vyššími teplotami a zimnicí.

HROZNOVÉ VÍNO

* Nejvíce vitaminu C, B a E se skrývá ve slupkách hroznového vína.
* Je zdrojem i vitaminu A a K a také draslíku, vápníku a hořčíku.
* Obsahuje látku resveratrol snižující výskyt srdečních a rakovinotvorných onemocnění. * Dodává energii buňkám, působí proti zácpě a pomáhá detoxikovat organismus.
* Doporučuje se při ledvinových problémech, dně nebo také anemii.
* Nejzdravější je ve své syrové podobě, mohou se z něj připravovat šťávy i džusy. * Lze jej kombinovat i se zeleninovými saláty, podává se se sýry a ořechy.
* Není však nejdietnější a jeho glykemická hodnota je středně nízká.

Tip: Na zimu si hroznové víno usušte, rozinky vám dodají potřebnou energii a zdraví prospěšné látky.

CIBULE

* Obsahuje vitaminy C, K, B6, vlákninu a zdraví prospěšný allicin.
* Z minerálních látek se v ní nachází především železo, hořčík, vápník a fosfor. * Má antibiotické i dezinfekční účinky, pomáhá čistit zažívací ústrojí a při zánětu ledvin.
* Snižuje krevní tlak, hladinu cukru v krvi i ten špatný cholesterol v krvi.
* Posiluje žaludek a střeva, podporuje produkci žaludečních šťáv a zlepšuje chuť jídlu.
* V kuchyni se přidává téměř ke každému českému pokrmu i do salátů.
* Lze ji používat jako zeleninu nebo koření, třeba v silném slepičím vývaru.
* Červená cibule je vhodná především ve studené kuchyni.

Tip: Během nachlazení a chřipek vám pomůže sirup z cibule nakrájené na menší plátky a posypané třtinovým cukrem.

CELER

* Obsahuje vitaminy A, B, C, E a K, draslík,
vápník, sodík, hořčík, fosfor, železo a jod. * Působí detoxikačně a antibakteriálně, snižuje krevní tlak a má protirakovinné účinky.
* Posiluje mozek a nervovou soustavu, prospívá vlasům i pokožce.
* Pomáhá chránit žaludek proti žaludečním
vředům a urychluje jejich případné léčení. * Patří mezi nejčastější potravinové alergeny, paradoxně však působí proti alergickým projevům.
* Seženete jej v podobě bulvy, řapíkatého či listového celeru.
* Řapíkatý celer umí potlačit chuš k jídlu a pomáhá při trávení, jíst jej můžete zasyrova.
* Používá se do salátů, pomazánek, polévek, zeleninových i masitých pokrmů.

Tip: Šťáva z celeru obsahuje éterické oleje, vitaminy a minerální látky, které posílí obranyschopnost vašeho organismu.

ČERVENÁ ŘEPA

* Je zdrojem vitamínu, C, E, z minerálních látek pak draslíku, železa a selenu.
* Listy z červené řepy mají dokonce více vápníku, železa, vitamínu A a C než bulva. * Obsahuje kyselinu listovou a také vzácné stopové prvky zvané rubidium a cezium. * Pomáhá posilovat imunitu a je účinným bojovníkem proti rakovině.
* Podporuje činnost trávicí soustavy, zlepšuje využití bílkovin v těle.
* Odvádí toxiny z těla, je zásaditá a vhodná při kvasinkové dietě.
* Červená řepa se jí za syrova, přidává se do salátů, polévek, peče se, vaří nebo dusí.
* V potravinářství se používá jako přírodní barvivo červeň řepná.

Tip: Vyzkoušejte chutný a zároveň zdraví nápoj připravený z červené řepy, mrkve, jablka, špenátu.

KVĚTÁK

* Obsahuje vitaminy C, E a vitaminy skupiny B včetně kyseliny listové.
* Nachází se v něm minerální látky, jako je např. draslík, vápník, zinek a fl uor.
* Posiluje obranyschopnost organismu, má močopudné a detoxikační účinky.
* Považuje se za účinného bojovníka proti rakovině a je vhodný při žaludečních potížích.
* Je lehce stravitelný.
* Byl vyšlechtěn z divoké brukve zelené obdobně jako kedluben, zelí nebo kapusta.
* Seženete jej nejen v bílé podobě, ale také v zelené nebo fialové barvě.
* Připravují se z něj polévky i saláty, vaří se, duší, gratinuje i smaží, nakládá se i mrazí.

Tip: Nejvíce vitaminu si zachová květák, povaříte-li jej krátce v páře. Nezapomeňte však přidat pár kapek panenského rostlinného oleje.

PAPRIKA

* Je plná provitaminu A, vitaminu C, B1, B2, E a K, draslíku, hořčíku, vápníku, železa a zinku.
* Obsahuje vlákninu, lykopen a v menší míře i sacharidy, bílkoviny a tuky.
* Chrání před rozvojem zhoubných nádorů, zuby, dásně a oběhovou soustavu.
* Podporuje trávení.
* Zpomaluje proces stárnutí, má pozitivní vliv na zrak a v někdy urychluje hubnutí.
* Seženete je v různých barvách, jako je červená, zelená, žlutá, oranžová, bílá, fialová i černá.
* Nejzdravější je v syrové podobě v salátech v kombinaci s panenským rostlinným olejem.
* Můžete ji i lehce orestovat s masem, přidat do omáček nebo slaných koláčů.

Tip: Pálivost papriky má na svědomí látka kapsaicin, která má také léčivé účinky, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a chrání srdce a cévy.

Autor: Jana Vašáková (Dieta)
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!