Práce s umělci je výzva, říká manažer celebrit Pavel Zíka
Pavle, Vy jste žil léta v Argentině. Jaká je Argentina z pohledu Evropana?
Skvělá. Nám se tam žilo dobře, už proto že Argentina je v podstatě zemí imigrantů, takže i vůči cizincům je velmi otevřená a přátelská. V Argentině jste byl i se svou rodinou osm let. Bylo těžké se vracet zpět do Česka?
Bylo to těžké rozhodnutí a hodně jsme to zvažovali. Zvláště, když tenkrát už syn začal chodit do školy, začala být situace neudržitelná, protože se stávalo, že jsme třeba několik měsíců byli v Argentině a několik měsíců v Česku. Nakonec jsme se rozhodli se vrátit, ale hlavně synové museli z počátku vstřebat kulturní šok, tam spousta věcí funguje hodně jinak než tady.
A pak jste založil SPORT INVEST…
Nejdříve jsem začínal jako samostatný sportovní agent, udělal jsem si jako jeden z prvních v České republice oficiální licenci managera FIFA a časem jsem založil fotbalovou firmu, která se pak postupně rozšířila na SPORT INVEST, jak jej lidé znají dnes.
Fotbal jsem si vybral proto, že měl nejpřesněji daná pravidla. Já jsem měl ke sportu jako takovému vždycky hodně dobrý vztah, sám jsem aktivně sportoval, v tenise jsem i mezinárodně reprezentoval republiku a SPORT INVEST byl takovým splněním mého snu.
Ten sen jste ale minulý rok opustil a teď jste začal dělat s umělci. Proč?
Partneři ve firmě mi předložili velmi zajímavou nabídku, a tak jsem se rozhodl odprodat své podíly ve všech jejích firmách. Šlo jen o přirozený vývoj naší dlouhodobé spolupráce. Myslím, že to je obchod, s kterým byli ve výsledku spokojeni všechni.
Ale asi bych neuměl jen tak seděl se založenýma rukama a nic nedělat, takže jsem se rozhodl hledat dalsí výzvy. Umění mám velmi rád a uměleckou agenturu, zastupovat jsem si vždycky přál, takže tím si teď vlastně plním další sen. Ke konci minulého roku jsem tedy založil společnost ART INVEST Holding, který poskytuje zastupovaným umělcům komplexní manažerský servis. Tedy zajišťujeme, aby se nemuseli starat o marketingové, produkční, finanční, manažerské či právní záležitosti, kterým se sice vyhnout nemohou, ale mohou je nechat na nás.
Tedy vlastně pomáháte umělcům dělat umění?!
Ano, přesně tak. To jsou lidé, kteří jsou takzvaně políbení múzou a potřebují zázemí, aby se mohli tomu, co dělají věnovat na plno. Pak už ale nejde jen o obchodní vztah, pak už musí být ty vztahy hodně vybudovány na vzájemné důvěře, bez toho to prostě nejde!
Je práce těžší s umělci nebo se sportovci?
Řekl bych, že se sportovci je to o něco lehčí, pravidla ve sportu jsou totiž jasně daná. Ale jinak jsou principy stejné. Nadaný lidi musíte prostě umět vést. Tak aby se dokázalo zúročit to, co jim pánbůh nadělil. Takže zkušenosti, které jsme získali ve spolupráci se sportovci, teď ve spolupráci s umělci pouze zúročujeme.
Vzhledem k tomu, jaká je teď ekonomicky nepříznivá doba, nemáte pocit, že vstup do umělecké branže je trochu riziková oblast?
Já mám rád riziko a nové výzvy. Kdo nic nedělá nic nezkazí. Navíc to není tak, že bych najednou nastoupil mezi umělce, já už jsem ty umělce samozřejmě znal, setkávali jsme se, většinou na různých akcích už v době, kdy jsem ještě pracoval ve SPORT INVESTu. Navíc, ačkoli jsme na trhu krátce, už máme velmi dobré výsledky – připravujeme např. turné Karla Gotta, spolupracujeme i s Lucií Bílou, Andreou Kalivodovou a dalšími známými jmény, máme dohodnutou spolupráci s několika světovými operními interprety…
To je docela dobrý start na začínající firmu, zvláště v showbusinessu! Jak se Vám to povedlo?
Vždycky je to v prvé řadě o přístupu a o lidech. Možná v tomto případě i trochu o mém jméně, ale to teď není žádné vychloubání, spíše je to o tom, že mne naší klienti znají, znají moji práci ve SPORT INVESTu i její výsledky. Jako v každém obchodně partnerském vztahu i tady vždycky platí, že ti lidé k vám musí mít důvěru. A taky velkou roli hraje i ten skvělý tým lidí, který mám kolem sebe, a kteří tomu věnují neskutečné množství času!
Odhadl byste kolik „člověkohodin“ jste na rozjezdu Vaší firmy strávili?
Mnoho. Ale přesně se to asi nedá říct. Tohle není práce, ve které strávíte svých osm hodin v kanceláři a jdete domů.
Máme spoustu schůzek, jednání, většina umělců potřebuje individuální přístup, je třeba být na jejich vystoupeních či akcích, které jsou ovšem obvykle ve večerních hodinách nebo o víkendech… takže se pracuje prostě tehdy, kdy je potřeba.
Někdy je práce méně a je to volnější, někdy více. Rozhodně bych ale v žádném případě nechtěl a nevyžadoval, aby můj tým měl osobní volno akorát mezi druhou a čtvrtou ráno! (smích)
V Argentině jste strávili podstatnou část svého života, neuvažoval jste o tom, že byste svoje působení rozšířil i tam? Jak je vlastně v Argentině přijímána kultura a umění?
Je to jeden ze směrů, kterým bychom se chtěli vydat, protože nezastupujeme jen umělce v České Republice, ale snažíme se také o uplatnění kvalitních českých umělců v zahraničí. A zrovna Argentina je jedním z teritorií, které nás velice zajímají.
Ona je to taková Evropa v latinské Americe a evropská potažmo česká kultura tam jsou brány velice dobře. Dokonce tam znají např. naše černé divadlo. Ostatně sama o sobě je to velmi kulturní země, staří si jen vzpomenout na argentinské tango, které tam vzniklo, věhlasná divadla a operní scény, např. Teatro Colón a určitě se vyjmenovat spousta dalších věcí.
A co Vy a tango? Umíte? (smích)
Tango umím. Neřekl bych, že nějak nadprůměrně, ale umím. (smích) V Argentině se mu nevyhnete, to se tam tančí všude, je všude kolem vás, v tomto směru je to hodně výrazná část argentinské kultury.
Děkuji za rozhovor!
Foto: Lenka Hatašová pro ART INVEST Holding