Ženská sebeobrana: Naučte se bránit! | E15.cz

Ženská sebeobrana: Naučte se bránit!

Ženská sebeobrana: Naučte se bránit!

Josef Kraus

Ženy mají tu nevýhodu, že jsou obvykle fyzicky slabší, jak většina mužů. Stávají se tak snadněji obětmi přepadení, okradení, znásilnění či jiného druhu napadení. Fyzicky slabší ale neznamená bezbranná.

Bránit se agresorovi je něco, na co má u nás ze zákona každý občan právo. Pomineme-li nedůslednost tohoto systému a špatné právní prostředí v České republice, pak vás nikdo nemůže o toto právo připravit. Policie není všudypřítomná ani efektivní, takže se může stát, že prakticky kdokoli se může, třeba i náhodně, stát obětí násilného činu.

V takovýchto chvílích je dobré být připraven jak fyzicky, tak psychicky. Obě tyto stránky bývají u žen většinou na nižší úrovni, což z nich dělá snadnější oběti násilného útoku. Pokud se ale dobře připraví, zvládnou čelit i mnohem silnějším a agresivnějším jedincům, jejich napadení odvrátit a zachránit tak své peníze, zdraví či život.

Fyzická příprava

Základem jakékoli obrany je samozřejmě fyzická zdatnost. Nemusíte mít svaly ze železa, ale určitá tělesná připravenost se očekává. Nejčastější a nejspolehlivější obranou před útokem je totiž zcela jednoduchý útěk. Přestože v upnutých šatech a lodičkách se utíká dost mizerně, s dostatečným fondem zvládnete uprchnout pachateli dostatečně daleko i tak.

Stačí vám k tomu totiž pouhých 10 až 15 metrů náskoku, což je vzdálenost, po níž se drtivá většina pachatelů rozhodne vás přestat pronásledovat. Ale fyzická příprava je důležitá i v momentech, kdy samy budete muset použít sílu, obranné chvaty, úhyby a další.

Kurzy sebeobrany

Bezpečí je jedním z nejdůležitějších pocitů každého člověka. S růstem kriminality po roce 1989 došlo k rozmachu nejrůznějších sebeobranných kurzů s technikami různé provenience. Prakticky na každém větším sídle lze najít podobné kurzy zaměřené právě na ženy.

Navštěvovat můžete pochopitelně také kurzy pro muže, nebo se věnovat běžným bojovým sportům. Ovšem pokud chcete získat nejvíce schopností za co nejméně času a nejméně vynaložených finančních prostředků, pak sebeobrana přímo pro ženy je tou nejlepší volbou.

Co to stojí?

Cena kurzů se obvykle pohybuje od nějakých 150 Kč za jednu lekci, přičemž samozřejmě záleží na tom, jestli se rozhodnete navštívit pouze několik hodin, nebo si předplatíte třeba celý dvouměsíční tréninkový balíček. Druhá zmíněná možnost samozřejmě znamená vaši větší připravenost a zkušenost pro případný konflikt a nižší cenu v přepočtu na lekci.

Na podobné kurzy není třeba nějaké zvláštní přípravy nebo nákup speciálních pomůcek. Jde o to, že kurzy jsou připravovány pro obranu ve zcela běžných a standardních situacích všedních dní. Naučíte se tak pracovat především s předměty ve vaší kabelce. Divily byste se, jak efektivně se dá bránit hřebenem, nůžkami na nehty či kabelkou samotnou.

Využití síly protivníka

Ženské sebeobranné techniky a metody ve většině počítají se dvěma základními věcmi. Zaprvé, že útočníkem je muž, zadruhé, že útočník disponuje větší fyzickou silou, vahou a agresivitou. Všechno z toho je čistě z kriminalistického hlediska statisticky pravděpodobnější, takže kurzy jsou tomu přesně uzpůsobeny.

Z toho zároveň vyplývá, že obranné metody se soustředí na to, jak využít toho, že útočníkem je muž, a zároveň vyvážit fakt, že oběť je fyzicky slabší. Prvního bodu se týká zaměření obrany na pro muže nejcitlivější místa, tedy na oblast genitálií. Drtivá většina ženských obranných technik tak souvisí s úderem, kopem či tlakem na rozkrok.

Co se větší fyzické síly protivníka týče, tak speciální techniky, které se na kurzech sebeobrany (i té pro muže) vyučují, se snaží naučit potenciální oběť využít protivníkovy síly ve vlastní prospěch. Tím se myslí obrátit sílu proti němu, odvrátit ji do bezpečných míst a ještě tím nějak útočníkovi ublížit.

Psychický trénink

Stále více sebeobranných kurzů zapracovává do svých osnov také psychickou přípravu. Ta je samozřejmě velice důležitá, ne-li důležitější jak fyzické cvičení a nácvik obranných technik a metod. Jde o to, že můžete mít nějaké chvaty stokrát natrénované a vyzkoušené, ale při stanutí tváří v tvář útoku zkameníte, zpanikaříte, nebo zapomenete úplně všechno.

Může se to sice při prvních pokusech zdát dost divné, trénovat psychiku pomocí různých nácviků, imaginací, dechových cvičení, hraní rolí a třeba i meditací, ale dostat svůj psychický stav, případný stres a vyplavení adrenalinu pod kontrolu, je v kritických situacích naprosto klíčové a rozhoduje o úspěchu jakékoli sebeobrany.

Autor: Josef Kraus
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!