Co všechno ovlivňuje spánek a jak si zajistit sladké sny? | E15.cz

Co všechno ovlivňuje spánek a jak si zajistit sladké sny?

Martina Pavlová (Moje Psychologie)

Během spánku dochází podle mnohých výzkumů k regeneraci až devadesáti procent fyzických a psychických sil člověka. Samozřejmě to ale platí jen za předpokladu, že se v noci nebudíme a nejsme ničím a nikým rušeni. A protože celkem prospíme asi třetinu svého života, je důležité umět si správně ustlat. Čemu při zařizování ložnice věnovat zvláštní pozornost?

Postel

Samotný vzhled postele, resp. jejího rámu, nemá na kvalitu spánku téměř žádný vliv, vybírat ji tedy můžete podle vlastního vkusu či stylu ložnice.

Jedinou podmínkou je dostatečná velikost, přičemž minimální délka by se měla rovnat výšce člověka plus aspoň 25 cm. Šířku postele odborníci doporučují volit 80 cm a víc. Protože během noci měníme polohu asi 30krát, čím více prostoru máme, tím lépe.

Nejste-li spokojení s nabídkou standardizovaných rozměrů postelí, není problém nechat si vyrobit postel jakékoli velikosti s ohledem na výšku člověka i samotný prostor ložnice.

Co se výšky postele týče, v ideálním případě by měla spolu s matrací dosahovat 45–55 cm. Čím vyšší zvolíte, tím pohodlněji se vám po ránu bude vstávat. Extra vysoké lůžko je pak vhodné zejména pro seniory.

Rošt

Důležitým prvkem postele je rošt, který matraci drží na místě, dopružuje ji a zvyšuje její životnost. Jeho výběr vždy podřizujte typu zvolené matrace. Rošty z dřevěných latí pevně uchycených na rámu jsou vhodné pro vyšší pěnové a pružinové matrace, pružné lamelové výrobky jsou zase ideální pro latexové a pěnové matrace. Lamely ve výkyvných pouzdrech se v rámu roštu mírně pohybují, a tím vyrovnávají rozložení váhy a přizpůsobují se tvaru těla.

Platí přitom, že čím více lamel rošt má, tím lépe, protože zaručí dostatečnou pružnost a zamezí deformaci matrace. Na trhu jsou k dostání lamely dřevěné i plastové. Výhodou plastu je, že se lépe udržuje a je vhodný zejména pro alergiky. Pro ještě větší komfort existují také rošty ortopedické, vyztužené zdvojením či polohovací, ideální pro milovníky čtení v posteli, ale i pro méně pohyblivé seniory.

Pevným deskám, které bývají součástí starších typů postelí, se raději vyhýbejte. Nezaručují odvětrávání, ani dostatek pohodlí při spánku.

Matrace

Při výběru té pravé berte v potaz několik faktorů: výšku a váhu spáče, tuhost matrace a její složení. Příliš měkká podložka tělo nepřirozeně deformuje, nezaručuje dostatek pohodlí a znesnadňuje otáčení, které narušuje spánek. Příliš tvrdá zase tlačí na boky a ramena a může způsobit bolesti zad. Jak poznáte, která je „akorát“? Zkuste při nákupu malý test: lehněte si na danou postel a vložte dlaň pod bedra. Pokud je tam mezera, matrace je příliš tvrdá. Když ji pod bedra vůbec nedostanete, je příliš měkká.

Co se složení matrací týče, na výběr jsou dva hlavní druhy, a to pružinové a pěnové. Rozdíl je především v měkkosti a stupni odpružení a s výběrem té správné vám nejlépe poradí ve specializovaných prodejnách, kde také můžete zvolenou matraci hned na místě otestovat. Nestyďte se a poležte si na ní
aspoň 15 minut, ať poznáte, zda vám vyhovuje, či nikoli.

Někteří prodejci nabízejí možnost testování matrace i doma. Pokud s ní nebudete spokojeni, můžete ji kdykoli během 3 měsíců vrátit či vyměnit za jinou.

Lůžkoviny

Přikrývky a polštáře mohou mít různý typ výplně. „V poslední době je opět populární peří, které samo reguluje teplotu těla a odvádí z něj vlhkost, takže se pod ním nepotíme jako pod umělými materiály. Nejkvalitnější je husí prachové peří, které má skvělé užitné vlastnosti i dlouhou životnost,“ říká Lenka Kocourková, odbornice na přikrývky a ložní prádlo z pražské prodejny À LA MAISON.

Při výběru polštáře myslete nejen na výplň, ale také na jeho funkčnost, protože nevhodný typ může způsobovat vychýlení krku, skřípnutí nervu a bolest hlavy.

Podle odborníků by ideální polštář neměl být příliš tlustý, ale ani moc plochý tak, aby optimálně dokázal vyplnit mezeru mezi rameny, krkem a postelí, přičemž by měl zachovat přirozenou křivku krční páteře ve stejné poloze jako když stojíte.

Pokud rádi spíte na břiše, je lepší nepoužívat žádný, nebo velmi nízký polštář, který drží páteř v rovině. V případě potíží se zády stojí za vyzkoušení speciální anatomický polštář, který zajišťuje správnou pozici krční páteře.

Jak si kdo ustele...Jak si kdo ustele...Autor:

Ložní prádlo

Protože se během noci kromě potu vylučují z těla různé další látky a nečistoty, při výběru povlečení se zaměřte na přírodní, snadno udržovatelné materiály, jako je bavlna, len, či hedvábí. „Všechny směsi, které se dnes na lůžkoviny hodně používají, se sice většinou nemusejí žehlit, člověk se v nich ale potí a rozhodně dobře nevyspí,“ upozorňuje Lenka Kocourková.

Chcete-li si ulehčit práci, zvolte krepové bavlněné povlečení, které žehlení nevyžaduje. Typ materiálu lze přizpůsobovat také ročnímu období. Zatímco v létě člověk ocení spíše chladivý
satén, v zimě je vhodnější flanel.

Co se prostěradla týče, nejpraktičtější jsou napínací varianty.Kromě něho je ale vhodné používat dospod ještě ochranné potahy na matrace, které je chrání před znečištěním a prodlužují jejich životnost.

Vnější podmínky

Kromě lůžka jsou pro kvalitní spánek nutná 3 T: ticho, tma a správná teplota, která by se měla pohybovat mezi 15 a 20 °C.

Přílišná zima či teplo znesnadňují spaní a způsobují také četná probuzení během noci. Z ložnice odstraňte všechny nežádoucí, rušivé elementy včetně domácích mazlíčků a elektronických zařízení. Podle odborníků by v místnosti, kde spíme, neměl být počítač ani televize. Velkým sabotérem klidného spaní je také nedostatečné zatemnění místnosti. Světlo totiž ovlivňuje biologické hodiny mozku a podle jeho intenzity se pak tělo přizpůsobuje dané fázi dne.

Vlivem světla v noci se pak může mylně domnívat, že čas na spaní ještě nenastal. Výsledkem je pak nejen problém s usínáním, ale také nedostatečná tvorba spánkového hormonu melatoninu, který se podílí na řízení biologických a hormonálních funkcích organismu a je důležitý z hlediska regenerace organismu. U citlivých jedinců tak může způsobovat problémy i lampa na ulici či svit měsíce.

Autor: Martina Pavlová (Moje Psychologie)
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!