I v létě mohou děti stonat – jak je zabavit?
Veškeré síly a prostředky musíme náhle nasměrovat k brzkému uzdravení potomka. Bez zbytečných projevů nevole a neporozumění pro jeho složitou situaci, vždyť i ono se těšilo k babičce, na koupání v moři či jiné letní radovánky, mu musíme vytvořit ty nejlepší podmínky k uzdravování a projevy nemoci co nejvíce eliminovat. Využijme času nemoci ke hrám a takovým aktivitám s dítětem provozovaným, které rozšíří jeho obzory a posílí jeho sebevědomí.
Především jej nenecháme ležet po celý den v jedné místnosti či postýlce. Je dobré nemocnému dítěti měnit v průběhu dne prostředí, aby vědělo, že v ložnici má spát a pokud to podmínky bytu dovolí, postýlku s dítětem na dobu, kdy spát nemusí, přeneseme do jiného pokoje, kde se sami zdržujeme, aby nebylo samo. Nebo dítě uložíme na pohovku či jinak, bude-li o to mít zájem.
Samozřejmě i tam mu zabezpečíme potřebný komfort, pohodlí. Nemělo by ležet v průvanu, na sluníčku, v hlučném prostředí, v chladnu či horku, musí mít dostatek nápojů, léky mu podáváme pravidelně dle stanovení lékaře. Po poradě s lékařem volíme i stravu a její doplňky, ovocné či zeleninové šťávy, čerstvé či zavařené ovoce, zeleninové vývary apod. Pokud dítě trápí nechutenství, nenutíme je jíst, ale podáváme pouze vhodné nápoje.
Podle zdravotního stavu dítěte a jeho věku mu připravíme celodenní aktivity, které provádíme s ním. Jen občas mu pustíme vybrané programy televize, více mu sami čteme, zpíváme, hrajeme s ním hry, nebo si s ním povídáme na témata, která je zajímají, plánujeme další část prázdnin po jeho uzdravení, případně mu pozveme kamarády, aby nebylo celý den jen s námi.
Pokud to nemoc a věk umožní, kreslíme si s ním, vystřihujeme, lepíme obrázky a z nich pak vytvoříme nástěnku, kterou vyvěsíme tak, aby ji z postýlky vidělo. Malé předškolní děti si také rády hrají „na školu“, můžeme jim v tom vyhovět a předstírat, že jste paní učitelka či pan učitel a jeho výkony známkujete do sešitku, který ukážete druhému rodiči po jeho návratu z práce. Na jeho pochvalu se bude dítě těšit a den mu snáze uběhne.
Pokud má dítě bolesti, hladíme je a vyjadřujeme mu účast, aby se necítilo ve svém trápení osamělé a nepochopené. Většinou mají děti rády hlazení po zádíčkách, případně chodidlech, příjemně teplou rukou (před dotekem si ruce umyjeme v teplé vodě) a konejšivými pohyby ruky dítě zklidňujeme a současně si s ním povídáme o věcech, které je zajímají.
Malé děti rády hrají Pexeso, hru Člověče, nezlob se, stavějí si z kostek, bude dobré tyto aktivity střídat s hraním s hračkami a odpočinkem. Necháváme dítě nenápadně vyhrávat, aby si posílilo sebevědomí a zapomnělo na svá trápení.
Větší děti si rády samy čtou, je dobré připravit pro ně časopisy a knížky, které je zajímají a podporují jejich rozvoj. Rozhodně nenecháváme doma dítě samo, věnujeme mu svůj čas, doby k jeho uzdravování využijeme k posílení vazby mezi vámi, hrajeme si s ním co nejvíce. Psychická pohoda dítěte bude mít i pozitivní vliv na jeho zdravotní stav.
Autor: Marie Valasová
Aktualizováno: 27. června 2010