Jak mít v novém roce více času | E15.cz

Jak mít v novém roce více času

Jana Benešovská (Moje Psychologie)

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Už zase naříkáte, že nemáte na nic čas? Čas nemůžete mít, můžete si ho jenom udělat. Otázka zní: jak na to? Jak nakládat s časem natolik efektivně, abyste denně vyšetřili alespoň půlhodinku sami pro sebe a abyste byli spokojení?

Udělejte si časovou inventuru

Den bude mít pořád pouhých 24 hodin, s tím nic nesvedete. Jde o to, jak je smysluplně využít. „S časem je to jako s penězi. Čím víc jich máte, tím více utrácíte a tím víc jich potřebujete. Dokud se s nimi nenaučíte zacházet, budete trpět pocitem nedostatku,“ říká Lenka Bortlíková, průvodce životními změnami. Jak na to? Odbornice doporučuje začít inventurou času, kdy detailně prozkoumáte, jak svůj čas využíváte.

„Sepište si seznam všech aktivit, které plánujete na příští týden. Ke každé připište odhad času, jak dlouho vám bude trvat. Nezapomeňte si dát i časové rezervy. Opravdu vám na cvičení stačí jedna hodina? Co sprcha? A cesta do fitka tam i zpět?“ ptá se Lenka Bortlíková.


Autor: Ženy - E15

Soustřeďte se

Spoustu času promrháte kvůli tomu, že vás někdo vyrušuje. Kdykoliv během nějaké činnosti ztratíte pozornost, trvá asi 20 minut, než ji získáte zpět. Proto na začátku každé práce eliminujte vše, co vás může vyrušit nebo přerušit: vypněte e-mail, komunikátory, Facebook i telefon. Úkoly se vám tak bude dařit plnit dříve a kvalitněji. Internetu přiřaďte pevný čas, kdy budete on-line.

Například poštu stačí vyřizovat dvakrát denně – v poledne a těsně před odchodem z práce. Tímto načasováním docílíte, že budete mít k dispozici většinu odpovědí na e-maily, které jste předtím odeslali. „Nedělejte víc věcí naráz, snižujete si tak efektivitu. Nejprve dodělejte jednu věc a pak začněte s další,“ radí odbornice. Zároveň postupujte systematicky a neodkládejte nepříjemné úkoly na později.

Plánujte efektivně

„Jenom málo věcí nám užírá tolik času jako plánování nějaké události, zvlášť prostřednictvím e-mailu,“ říká Timothy Ferriss, autor knihy Čtyřhodinový pracovní týden. Navrhuje přestat se druhých ptát, co si myslí a místo toho přicházet s vlastním řešením. Když se vás někdo zeptá: „Kam se půjdeme najíst?“ nebo „Na jaký film půjdeme?“, nevracejte mu otázku zpět a neodpovídejte „Podle tebe, jak chceš ty…“ Přijďte s návrhem řešení.

„Zabraňte tomu, aby si položenou otázku začali přehazovat tam a zpět – učiňte místo toho rozhodnutí,“ doporučuje a dodává příklad formulací, které vám mohou pomoci, například: „Můžu něco navrhnout?“, „Navrhuji, abychom…“, „Rád bych navrhl…“, „Zkusme to… Pokud to nebude dobré, vyzkoušíme něco jiného.“

Neztrácejte čas čekáním

Čekáte na poradu, na klienta, máte hodinku volno mezi schůzkami? Místo abyste trpělivě „okouněli“ nebo bloumali po obchodech, než se hodiny pohnou kupředu, snažte se čekání využít. Možná právě přišel čas vyřizovat telefonáty, na které jindy nezbývá čas, nebo odpovídat na e-maily. A pokud u sebe nemáte mobil nebo notebook, určitě si noste v kabelce notýsek a pero.

Můžete si vytvořit plán na příští týden, který tak budete mít pořád na očích a z něhož se budete učit, jak zacházet se svým časem v dalších týdnech. Respektujte čas druhých – na schůzky choďte včas, ale dodržujte i svůj plán a naučte se schůzku včas ukončit. Odměna ve formě spokojenosti z dobře využitého času se začne dostavovat postupně.

Autor: Jana Benešovská (Moje Psychologie)

Autor: Jana Benešovská (Moje Psychologie)

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video