Buďte biokrásná: Proč je lepší bio než chemie?
Přitažlivost biokosmetiky má v dnešní době podobnou sílu jako chuť nakoupit si třeba na nedělní oběd na farmářských trzích místo v supermarketu. Čerstvost, ryzost, poctivost, návrat ke kořenům – to je něco, co nás láká. Chceme pro sebe jen to nejlepší, totéž si samozřejmě žádáme i pro zdraví a krásu. A kvalitní suroviny pochopitelně považujeme za klíčovou záležitost. Jenže tím se téma biokosmetiky zdaleka nevyčerpává. V naší touze po změně se zrcadlí i jistá etická dimenze této kosmetiky, především její zodpovědný přístup k přírodě – půdě, rostlinám, zvířatům i k lidem, kteří kosmetiku vyrábějí.
Renesance zelené
Nadšenecké znovuobjevování síly bylin a celý dnešní romantický návrat k přírodě by malé kosmetické bioznačky nad vodou dlouho neudržely (v každém ohledu nákladný přístup biokosmetiky nesnadno konkuruje rychlosti, reklamě a cenám tradičního průmyslu krásy). Naštěstí tu nejde pouze o sentiment ke kvítkům, ale o spoustu argumentačně silných informací,které mají schopnost přesvědčit mnohé, jež o tom, co si s každým zkrášlovadlem vlastně kupují, začnou trochu přemýšlet.
V zákrytu za líbivostí biokosmetiky stojí velmi racionální a zodpovědný přístup k životu vyznávající šetrný přístup k sobě i ke svému okolí. „Myslím, že postupně se dostává do popředí zájem o přírodu a souznění s ní, o původní hodnoty prověřené staletími. Jsme přesyceni umělými, chemickými látka mi, které nacházíme téměř ve všem, nejenom v kosmetice, a často k tomu nevidíme opodstatnění,“ vysvětluje marketingovámanažerka značky Mcely Bouquet Eva Plchová (přípravky této značky se vyrábějí v malých sériích pouze z nejčerstvějších a nejčistších, chemicky neupravovaných ingrediencí). Také se už nespokojíme jen s dobrými výsledky klasické kosmetiky, ale zajímá nás, co stojí v pozadí za nimi, takže naší pozornosti neujdou etikety se složením konkrétních přípravků, které používáme.
Biokosmetika se chová ohleduplně k zákazníkovi i k přírodě, tedy mimo jiné garantuje kvalitu, složení výrobku a chrání určité rostlinné druhy. Používá zásadně recyklovatelné a recyklované obaly, kteréjsou šetrné k životnímu prostředí, a nikdy se netestovala na zvířatech (naštěstí po více než 20 letech boje ochránců zvířat začal od 11. března 2013 v zemích EU platit zákaz dovozu a prodeje kosmetiky testované na zvířatech).
Trocha historie
Než se dobré věci prosadí, většinou to trvá. Prehistorie biokosmetiky se datuje od začátku 20. století. Už před sto lety začali zemědělci pozorovat snížení kvality chuti i obranyschopnosti pěstovaných plodin a slabší zdraví zvířat, která chovali. Filozof a přírodovědec Rudolf Steiner tehdy přišel s konceptem biodynamického zemědělství, které ovlivnilo nejen značku Welleda nebo Dr.Hauschka, ale vlastně celý pozdější vývoj biokosmetiky. Půda musí být „živá“, a pokud je udržována v rovno váze, má schopnost plodit zdravé rostliny – tuto zásadu ctí nejen kosmetická bioprodukce.
„Při sázení, pěstování a sklízení rostlin je také třeba brát v úvahu přírodní rytmy Slunce, Měsíce a planet,“ formuloval Steiner před sto lety principy fungování biofarmy. Kompostování, hnojení a ochrana před škůdci mají být prováděny z místních přírodních zdrojů farem a chemikálie nebo například růstové hormony jsou tu pod přísným zákazem. Kosmetické biofarmy se vrátily k tradičnímu okopávání polí a celoroční ruční péči o rostliny. Sběr surovin musí probíhat šetrným způsobem, aby nedošlo k poškození ani zatížení životního prostředí.
Ekologické pěstování se musí obrnit trpělivostí. Rostlina potřebuje čas, aby mohla nabrat životní sílu ze slunce a půdy. Jedině tak lze získat ty nejčistší možné přírodní suroviny s vysokou vitalitou, plné účinných látek.
V čem je stejná, v čem je jiná
Přírodní suroviny jsou klíč. Díky nim biokosmetika stimuluje a podporuje přirozené funkce pokožky. Rostlinné složky ji zásobí přírodními vitaminy, antioxidanty a hydratačními látkami, v tom se zdá být mnohem akčnější než tradiční kosmetika. Pokud ji budete aplikovat pomocí lehké masáže, její účinky znásobíte. „Zelená“ kosmetika nezatěžuje pleť a podporuje její přirozený metabolismus. Správnou biopéčí můžete vrátit pleti rovnováhu, to znamená mít ji bezproblémovou, „normální“. Stejně jako tradiční kosmetika dosahuje i ta bio
liftingových účinků, zjemnění hlubokých vrásek a vyhlazení jemných vrásek. Umí pleť uklidnit, osvěžit, hydratovat a rozzářit. Urychlením regenerace buněk podporuje pružnost a pevnost.
Mnohé bioznačky používají principy homeopatie a celostní medicíny. S touto vizí koncipují i svá ošetření pleti i těla, při masážích a kosmetických procedurách v kvalitních kosmetických salonech, které používají biokosmetiku. Vyhovuje pokožce v každém věku – od novorozenců až po seniory. Pravda je, že její účinky se dostavují pomaleji, vyžaduje péči pravidelnou, která se pak zúročí tím, že účinkuje mnohem déle. Může vám vadit její specifická vůně, která je dána tím, že obsahuje přírodní éterické oleje místo syntetických parfémů.
Vzhledem k tomu, že se vyrábí z čistě přírodních složek a neobsahuje syntetické konzervanty, může mít o něco kratší trvanlivost. Samozřejmě (a díky zvýšené síle přírody o to více) hrozí riziko alergické reakce, které je ale čistě individuální a hrozí i při používání běžné kosmetiky. Raději svou pokožku testujte před nákupem aplikací přípravku na vnitřní stranu zápěstí.
Nepřehledné bioznámky
Pokud se chcete při výběru biokosmetiky orientovat i podle certifikátů zaručujících, že použité přírodní suroviny pocházejí pouze z kontrolovaného ekologického zemědělství, ocitnete se v poněkud nepřehledném poli. Na přírodní kosmetice z francouzsky či anglicky hovořících zemí se často objevuje logo EcoCert či Soil Association OrganicStandard. Obě tyto známky potvrzují, že produkty obsahují suroviny z kontrolovaného ekologického zemědělství.
Známka „Kontrolovaná přírodní kosmetika BDIH“ je od roku 2001 registrována mezinárodním institutem Ecocontrol/BDIH a využívají ji především německé kosmetické značky. Značkou CPK (Certifikovaná přírodní kosmetika) se zaštiťují tuzemští producenti přírodní kosmetiky, jejím vyšším stupněm je CPK bio.
Dlužno dodat, že některé značky, ačkoli ryze přírodní ingredience a přírodní přístup ve výrobě kosmetiky zastávají, o certifikaci neusilují. Možná tu svou zkuste hledat přirozenou estou, a to na doporučení přátel, anebo zkoušejte na vlastní kůži. I cesta hledání má svou velkou hodnotu.
Článek vyšel v časopise Moje Psychologie