Dopřejte si jarní detox | E15.cz

Vše o realitách

Vše o realitách Vstoupit do speciálu

Dopřejte si jarní detox

Dopřejte si jarní detox

Michaela Kašparová

Mohlo by se zdát, že sofi stikované očistné kúry jsou trendem posledních let, ve skutečnosti má očista těla i ducha tradici. Půst patří k jaru od nepaměti.

I když o slovo detoxikace zakopáváme na každém kroku, jde o novější variantu něčeho, co naši předkové znali už po staletí. Módní a modernizovaná je však spíše forma, a to zejména svým důrazem na fyzickou stránku věci. Naši předkové znali detox pod slovem půst. Je pevnou součástí mnoha náboženství a předchází také nejdůležitějšímu křesťanskému svátku – Velikonocům. Čtyřicetidenní postní dobu provází střídmost a odříkání, a přestože má silný duchovní aspekt, v obecném povědomí se nejčastěji spojuje s omezením jídla z hlediska množství i složení.

Zásadní bylo v minulosti vyřazení živočišných produktů, masa především – odkazuje k tomu ostatně i pojmenování masopustu (z italského „carnevale“, v doslovném překladu „maso pryč“), který býval poslední příležitostí se před Velikonocemi dosyta najíst. Skromnější jídelníček představuje pro tělo nejen odpočinek a příležitost k regeneraci, ale také upření pozornosti k sobě, druhým a duchovnu. Smyslem půstu by mělo být omezení či zřeknutí se všeho, co je přebytečné, nepotřebné či zbytečně svazující, a naplnění uvolněného prostoru vyššími hodnotami.

DETOXIKAČNÍ KÚRY

Moderní doba hraje v oblasti očisty především na struny zdraví a vzhledu. Je to logické – dobře na ně slyšíme. Otázkou je, do jaké míry nás detoxikační kúra spasí a kterou si z nepřeberného množství vlastně vybrat. Hlavní rozdíly spočívají v době, po kterou je třeba speciální režim dodržovat, a v konkrétním složení doporučených potravin. Krátkodobé kúry se často zaměřují na jednu hlavní ingredienci – například vařená rýže, tvaroh, jablka, mrkev, čerstvé šťávy, minerální vody – a pomoci mohou například s odvodněním nebo rychlou úpravou trávení.

Dlouhodobější kúry bývají pestřejší a mají velmi blízko k jídelníčku redukční diety, přičemž se klade důraz na suroviny, které podporují funkce jednotlivých orgánů a pomáhají vyloučit z těla škodlivé látky. Výhodou déletrvajících kúr může být výraznější efekt, současně umožňují přivyknout jinému typu stravování a následně zařadit zdravější potraviny i do běžného jídelníčku. Hitem poslední doby se stala například 28denní dieta slovenské autorky Antónie Mačingové. Kromě detoxikace organismu slibuje úbytek váhy a nabízí i „udržovací“ jídelníček po skončení kúry, který brání jojo efektu.

NAŠLAPANÉ TABLETY

Na pomoc s regenerací organismu a zbavení těla škodlivin se povolávají nejrůznější doplňky stravy. Aktuální oblibě se těší řasa chlorela, mladý ječmen nebo aloe vera, které prý dokážou zázraky. Nemalé zastoupení mají i zdánlivě obyčejné rostliny, které se objevují v detoxikačních tabletách a čajových směsích – smetánka lékařská, máta, petržel, jalovec, šípek, ostropestřec, echinacea, šalvěj, jitrocel a moje osobní favoritka kopřiva. Pozitivní účinky vyjmenovaného býlí vycházejí ze zkušeností lidového léčitelství, zelené bylinkové polévky bývaly také tradičním jarním pokrmem na horách a vesnicích – po dlouhé zimě byly zdrojem chybějících vitaminů a dodávaly sílu k práci.

VYHLÁŠENÍ HLADOVKY

K očistným programům se řadí také půsty, které pevnou stravu nezahrnují vůbec. Nejběžnější variantou je jednodenní až třídenní půst, během něhož se pije pouze voda, v některých případech čaje nebo šťávy. V otázkách pozitivního a negativního vlivu půstu na lidské tělo nepanuje mezi odborníky jednoznačná shoda. Zdravému dospělému by jeden den bez jídla neměl uškodit, je však namístě omezit aktivity a dodržovat klidový režim. Více než tři dny postění bez předchozích zkušeností a lékařského dohledu už je hazard. I lidé, pro něž se stal půst běžnou součástí života, doporučují pozvolný režim spojený s celkovou změnou životního stylu.

Článek vyšel v časopise Moje psychologie.

Autor: Michaela Kašparová
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!