Módní inspirace: Pouzdrové šaty
ŠATY ŠITÉ NA TĚLO
Pouzdrové šaty se v dámském šatníku objevují vždy, když je kladen důraz na ženskost a eleganci. Jejich první podoba sahá až do starověkého Egypta. „Kalasiris“ vznešených Egypťanek můžeme s trochou nadsázky považovat za jejich prehistorického předchůdce.
Tento oděv z jemného plátna vytvářel přiléhavé pouzdro těsně obepínající ženské tělo. Zdůraznění tělesných tvarů však nesledovalo erotickou vyzývavost, ale bylo přirozenou součástí
starověkého kultu pěstěného těla.
O několik tisíciletí později – v polovině dvacátého století – se pouzdrové šaty objevují znovu. Jejich návrat odpovídal ekonomické situaci i psychice lidí v době po druhé světové válce.
„New look“ Christiana Diora sice okouzlil ženy bohatostí nařasených sukní a spodniček, ovšem v době, kdy takřka vše bylo na příděl, představovaly šaty tohoto typu většinou pouze nedostupný sen. Nicméně ženy toužily být dobře oblečené. Po letech válečného strádání chtěly působit elegantně a být přitažlivé. A právě to jim nabídly pouzdrové šaty.
STYL MÓDNÍ IKONY
Jednoduchá elegance šatů tvarovaných podle přirozených tělesných proporcí, bez korzetů, zbytečných vycpávek a ozdob, vyjadřovala nový postoj společnosti k emancipovaným ženám a k jejich praktickému šatníku. A nic na tom nezměnil ani fakt, že se na rozšíření šatů nového pouzdrového typu výrazně podílely hvězdy hollywoodských filmů. Ty se totiž staly ve čtyřicátých a padesátých letech 20. století módními vzory pro široké masy diváků.
V pouzdrových šatech například hrála ve filmu Gilda Rita Hayworthová – jedna z nejznámějších hereček konce čtyřicátých let. Šaty proslavila také Marilyn Monroe, která platila za sexuální symbol následujícího desetiletí. Ostatně v pouzdrových šatech od francouzského návrháře Jeana Louise – za tehdy neuvěřitelných 12 000 dolarů – Marilyn Monroe zazpívala prezidentu Kennedymu na oslavě jeho 45. narozenin v Madison Square Garden v květnu 1962. Její šaty byly tak těsným pouzdrem, že nenechaly nikoho na pochybách, že pod nimi není nic víc než nahé tělo.
Ovšem i další populární ženy podlehly kouzlu šatů, které zvýrazňovaly jejich přitažlivé tělesné formy. Nejen Jean Louis, ale
i Cristóbal Balenciaga a další tvůrci haute couture zařazovali do svých kolekcí různé varianty pouzdrových šatů. Navrhovali je sice pro pár vyvolených, ale konfekce je kvůli jednoduchému střihu dovedla napodobit, a uspokojit tak široký okruh spotřebitelek.
VRAŤTE DO ŠATNÍKU ŽENSKOST
Návrat pouzdrových šatů do šatníku současné ženy představuje po kombinovatelném oblečení sestaveném většinou z kalhot, svetrů, triček a košilí příjemnou změnu. Zároveň je to i návrat elegance a ženskosti.
Která z nás by si nechala ujít příležitost vyměnit kalhoty za šaty a zazářit jako žena? Po každodenním nošení „unisexového“ oblečení představuje taková změna překvapení pro všechny. Pouzdrové šaty zdůrazní formy těla pěstěného cvičením a sportem. A když je někde pár centimetrů navíc? I ty se dají dobře schovat v pouzdru hladkých nepřestřižených šatů.
Ostatně pozornost se dá upoutat zajímavými doplňky i ozdobami. Jednoduchý tvar šatů nechá vyniknout efektní bižuterii i drahému šperku.
Ale pozor: právě tento typ šatů vyžaduje kvalitní materiál i dobré zpracování. Proto se nevyplatí na nich šetřit. Šaty musí správně respektovat formy těla – prostě jako jeho pouzdro.