Abeceda hubnutí: Ď jako ďobání | E15.cz

Abeceda hubnutí: Ď jako ďobání

Abeceda hubnutí: Ď jako ďobání
ZDROJ: Ženy - E15

Lucie Černohorská

Jíte pravidelně, snažíte se do svého jídelníčku zařazovat zdravá jídla, a přesto stále bojujete s váhou? Na vině může být drobné ujídání. Jak s ním bojovat?

Známe to všechny. Čas od času nás prostě “jenom honí mlsná”. Není to tím, že bychom měly hlad - prostě jenom máme chuť na něco dobrého. Proč?

Ďobání, ďobání, všechny smutky zahání


ďobání, ďobání je lék? Pokud si 10x za hodinu jdeme do ledničky pro něco dobrého, zcela jistě to nebude proto, že bychom měli tak velký hlad. Spíš nás “honí mlsná”. Kousek čokolády sem, pár sušenek, co jsou na stole támhle. Jídlo má magickou moc - je tady pro vás kdykoliv, neklade nepříjemné otázky, neříká, co musíte a nesmíte dělat, umožní vám to udělat si pauzu na oddech, když si ji sama odmítáte dovolit a aspoň na chvilku vás zbaví napětí a uklidní. Znám to z vlastní zkušenosti.
 
Když jsem studovala na vysoké škole, největší krizí pro mne bylo zkouškové období. Ty dny bez řádného režimu, kdy ráno vstanete a víte, že vás celý den nečeká nic jiného než koukat do učebnic a biflovat se - a to všechno jen kvůli dobrým známkám. A tak “nucené pauzy na jídlo” tvořili jedinou útěchu - byly totiž “odůvodnitelný” důvod proč na chvíli odložit učebnici stranou. Není divu, že na konci zkouškového jsem obvykle měla o pár kilo navrch.

Kde se bere chuť mlsat?

Jeden ze základních spouštěcích mechanismů “mlsání” je v naší hlavě. Mnoho z nás se přejídá pouze v určitých životních situacích. Určitě víte, o čem mluvím:
? sedíme u telefonu, srdce máme až v krku a toužebně čekáme na nějaký hovor
? máme před sebou důležitou schůzku, jsme nervózní a nedokážeme se na nic soustředit
? musíme sedět v práci za pracovním stolem, ačkoliv venku je nádherně a sluníčko přímo vybízí ke krásné procházce
? leží před námi nějaký složitý problém a my ne a ne jej “rozlousknout”

Tenhle typ “jídelního návyku”, nebo spíše “jídelního zlozvyku” není nic jiného než naše snaha zmírnit napětí. Lze jej zařadit do stejné kategorie jako bezmyšlenkovité čmárání na papír, natáčení si pramínku vlasů na prsty, hraní si s propiskou, kterou právě držíme v ruce či žvýkání žvýkačky.

Německý časopis Psychologie dnes uvádí zajímavé závěry psychologů: “Existuje tedy důvod k tomu, aby emocionální stres oslabil vědomou kontrolu našeho impulzivního jednání: My skutečně počítáme s tím, že se naše nálada po tomhle malém hříchu dlouhodobě zlepší. Psychologové ovšem nenalezli ani jediný důkaz, že by tomu tak opravdu bylo.”

Ani ň!

Ať se vám to líbí nebo ne, pokud to s vaším odhodláním zhubnout myslíte opravdu vážně, pak mezi vašimi pravidelnými jídly nesmíte sníst “ani ň”. Žádné bonbony, pokud možno žádné ochutnávání při vaření. Dokonce ani žádné dojídání nesnědené krupice po vašem drobečkovi s argumentem “přece to nevyhodím”. Prostě NIC!

Znamená to, že se máte doživotně zříct čokolády, pralinek, gumových medvídků a podobných pamlsků, které nás tak neodolatelně vábí? Rozhodně ne! Nikdo po vás nechce, abyste se stali nadosmrti askety. Jezte to, na co máte chuť. Pokud máte příliš velký strach před “zákazy”, pak si prostě vaše “zakázané jídlo” dopřejte jako jednu ze svých regulérních pěti denních porcí! Jezte pomalu, bez výčitek svědomí a vědomě si jídlo vychutnávejte!

Vím, není to jednoduché. Ale nezoufejte - do boje proti zakořeněným zvykům nejdeme zcela beze zbraní. Zkuste následující malé triky proti drobnému ujídání:

? Hlad je převlečená žízeň. Co zkusit místo jídla vypít velkou sklenici vody či ovocného nebo bylinkového čaje?
? Není nad čerstvý vzduch. Máte-li čas, vypravte se na procházku. Pokud ne, jděte k oknu a pět minut zhluboka dýchejte.
? Máte kancelář sami pro sebe? Pak si pusťte hudbu a v jejím rytmu si na pět minut zatancujte! (Nevymlouvejte se na papírové stěny - stačí si vzít mp3ku a sluchátka!)

Zdravé mlsání


Když už chcete mlsat, mlsejte zdravěji:
? Zeleniny můžete sníst neomezené množství. Místo 100g oříšků si můžete dopřát 12 stogramových talířů zeleniny. Pokud vám chybí možnost něco “uždibovat”, zkuste sami sebe “opít rohlíkem” - jen tentokrát vyměňte rohlík za nakrájené kousky mrkve či papriky.
? Pokud patříte mezi závislé na oříškách a chipsech, pak zkuste sáhnout po sušeném masu Jerky. V nabídce naleznete tři různé druhy masa (vepřové, krůtí a kuřecí), každý z nich ve dvou variantách (přírodně uzené nebo s pepřem). Jeden 25gramový pytlík o hodnotě 250kJ (12,5 g bílkovin, 0.2 g sacharidů a 1 g tuku) vám vydrží určitě na celovečerní film.
? Firma Lifefood (http://www.lifefood.eu) má ve své nabídce lněné krekry v mnoha sladkých i slaných příchutích. Lněná semínka, z kterých jsou crackery vyrobeny, obsahuji 41 % kvalitního tuku (jsou bohatá na omega-3 esenciální mastné kyseliny), sacharidy jsou v lněném semínku uloženy ve formě rozpustné i nerozpustné vlákniny. Doporučuje se sníst 2-3lžíce lněného semínka denně, takže to můžete splnit konzumací crackerů, na kterých si opravdu pochutnáte.
? Považujete sušené maso a bio potraviny příliš drahé mlsání? Zkuste chipsy nahradit popcornem. Na rozdíl od běžně konzumovaných brambůrků, oříšků či čokolády je popcorn mnohem zdravější a výživnější. Kukuřice pro výrobu popcornu má vysoký obsah vlákniny (až 18 %) a popcorn připravovaný v mikrovlnce obsahuje jen velmi málo tuku (okolo 5 %).
? Mým osobním “mlsacím” favoritem jsou výrobky břeclavské firmy Racio (http://www.racio.cz). Pokud mám chuť na čokoládu, sáhnu po jejich racio jazýčcích, chci-li naopak něco slaného, pak vítězí raciolky (nejraději mám sýrové).

Loučím se s vámi s heslem týdne “Neďobat!“. Příště budeme počítat jouly a kalorie - pod písmenkem E se skrývá energie.

Autor: Lucie Černohorská
16. března 2011

Související články:
Abedeceda hubnutí: A jako anonymní (ne)jedlíci
Abeceda hubnutí: B jako BMI aneb opravdu potřebujeme zhubnout?
Abeceda hubnutí: C jako cesta za vysněnou postavou
Abeceda hubnutí: Č jako čas
Abeceda hubnutí: D jako důvody pro hubnutí
Abeceda hubnutí: E jako energie
Abeceda hubnutí: F jako finta Abeceda hubnutí: G jako glykemický index

KAŽDÝ DEN NOVÉ SLEVY NA JEDNOM MÍSTĚ!

Autor: Lucie Černohorská

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.