Abeceda hubnutí: V jako vychytávky pro vaše zdraví | E15.cz

Abeceda hubnutí: V jako vychytávky pro vaše zdraví

Abeceda hubnutí: V jako vychytávky pro vaše zdraví

Lucie Černohorská

Abeceda hubnutí nám mílovými kroky sprintuje do finiše a já zjišťuju, že je toho tolik, o čem se dá psát, ale nějak mi chybí písmenka. Třeba takové V – mám psát Varování, čemu se vyhnout obloukem, anebo najít nejzajímavější vychytávky? A tak v dnešním díle najdetě všehochuť toho či onoho…

Pijte vodu! Ale nejdříve si ji přefiltrujte!

„Pijte vodu, pijte pitnou vodu, pijte vodu a nepijte rum!“ doporučuje Jarek Nohavica. Jenže pokud nemáte doma na zahradě vlastní studnu, musíte se spolehnout na to, co vám teče z kohoutku – a co si budeme povídat, kvalita vodovodní sítě je různá, někdy i hrůzná. A přiznejme si to na rovinu – komu se chce tahat z obchodu PET láhve s minerálkou. Tip: pořiďte si filtr na vodu. Na trhu je jich celá řada, např. filtry Brita, Dionela a další. Rozdíl poznáte.

Mimochodem, víte, jak nejjednodušším způsobem poznáte, zda pijete dostatečně? Z barvy své moči. Tmavá a výrazně zapáchající moč je jinak u zdravého člověka znakem dehydratace. Pokud je moč světlá a bez silného zápachu, je množství tekutin dostatečné.

Speciální hubnoucí boty? Pouhým nošením toningové obuvi nezhubnete

Pokud se zajímáte o módní výstřelky, jistě jste zaznamenali reklamy na toningovou obuv. Boty mají podle výrobce zaručit zvýšenou aktivitu svalů o 27%, a tím zároveň o 10% vyšší spotřebu kalorií při každém kroku. Ovšem pozor – nejedna obuvnická firma čelí obvinění z klamavé reklamy – žaloby již byly podány proti firmám New Balance a Reebok a hrozí i firmě Skechers , která ovládá 60% trhu s toningovou obuví.

Reebok slibuje lepší vytvarování lýtek a stehen až o 11 procent než je tomu u běžného cvičení a až o 28 procent větší posílení a tvarování hýždí. Americký úřad pro kontrolu obchodních praktik Federal Trade Commission (FTC) však prohlásil, že závěry, na které společnost Reebok láká, nejsou ničím podložené.

Pořiďte si sporttester

Pokud chcete cvičit, abyste opravdu zhubli, pak se vám bude hodit znát svou tepovou frekvenci. Chcete-li spalovat tuky, mělo by vaše cvičení být v pásmu lehkého aerobního cvičení, což je 55 až 70 procent z maximální tepové frekvence (220 – váš věk).

Výbornou a dostupnou pomůckou pro měření tepové frekvence je sporttester, kterému se někdy také říká „měřič tepové frekvence“. Ty nejlevnější seženete již pod dva tisíce korun a zcela jistě se vám tato investice vyplatí.

Jogurt? Jedině s vlákninou

Moje soukromá „vychytávka“ má název Psyllium. Výrobců je spousta – dr. Popov, Apotheke, Wallmark, Medpharma – stačí si jen vybrat. Já před kapslemi upřednostňuji rozpustnou formu – vždycky lžičku zamíchám do jogurtu. Výhoda – člověk nemá tak rychle hlad.

Není divu – vždyť vláknina svůj objem v trávícím traktu zvětší až 40x! Vzniklý gel vám nejenom důkladně pročistí střeva (pohlcuje nadbytečnou tekutinu a prostým bobtnáním - mechanickou silou jako píst – odsouvá z trávicího traktu škodlivé zplodiny), ale vytvoří pocit „falešného zasycení“. Možná tomu nebudete věřit – ale najednou vás opravdu přestane „honit mlsná“, protože prostě nemáte hlad.

Má to jeden malý háček – nikdy, ale opravdu NIKDY nezapomeňte vlákninu důkladně zapít. Jednou se mi to povedlo… cítila jsem se, jako by mi někdo zabetonoval střeva. Kroutila jsem se ještě půl dne a ten pocit už bych nikdy, ale opravdu nikdy nechtěla zažít.

Nejúčinnější cvičení? Hned ráno před snídaní!

Říká se, že nejlepší cvičení je ranní cvičení. Ale proč? Dejme slovo Lence Černé, odbornici na life a fitness coaching.

Glukóza - cukr - je využívána během noci hlavně pro činnost mozku; pro pokrytí energetických potřeb jsou pak spotřebovávány tukové zásoby. V noci dochází k poklesu hladiny inzulinu, zatímco koncentrace hormonu glukagon narůstá. Právě tento fakt zapřičiňuje, že množství tuku, který opouští tukové buňky, se zvyšuje a je rychle spalován svaly. A právě toho je při ranním cvičení potřeba využít. Další výhodou je, že pokud se po takovém cvičení nasnídáte, je z potravy využíváno pro tukové zásoby méně tuku a více je ho spalováno svaly. A úžasné na tom je, že vliv aerobního tréninku trvá po celý den (důvodem je ovlivněný metabolismus). Chcete-li mít hezkou postavu, dejte si ale pozor na jedno nebezpečí. Pokud cvičíte bez snídaně, hrozí riziko, že nebudou spalovány jenom tuky, ale také bílkoviny - ze svalové hmoty. Doporučuje se proto malá proteinová snídaně.“

Příště nás čeká písmenko W. Jelikož českých slov začínajících tímto písmenem moc není, trochu si vypomůžu angličtinou…Pro začátek napovím, že toto slovo se v českém jazyce hojně používá, takže bychom jej směle mohli zařadit mezi slova přejatá.

Autor: Lucie Černohorská
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!