Abeceda hubnutí: Z jako zdravější vánoční vaření a pečení | E15.cz

Abeceda hubnutí: Z jako zdravější vánoční vaření a pečení

Abeceda hubnutí: Z jako zdravější vánoční vaření a pečení
ZDROJ: Ženy - E15

Lucie Černohorská

Vánoce už klepou na dveře. Pokud přemýšlíte, jak je prožít bez zásadních dietních chyb, čtěte dál – máme pro vás pár tipů na zdravější vaření a pečení.

Zdravější cukroví? Kvantitu nahraďte kvalitou

Původně jsem chtěla napsat „zdravé“, ale ať se na to dívám z které chci strany, na vánočním přecpáváním se sladkým nic zdravého neshledávám. Ale zas na druhou stranu, bylo by škoda si vánoční cukroví odepřít – koneckonců jsou jen jednou do roka. Ovšem i péct se dá s rozumem.

Zkuste bílou mouku nahradit špaldovou moukou nebo pšeničnou celozrnnou moukou. Pro začátek nemusíte nahradit všechnu bílou mouku, stačí třeba jen čtvrtinu. Bílý cukr nahraďte zdravější alternativou. V tomhle směru je velmi radikální moje maminka. Ta kdykoliv si přečte recept v kuchařce, automaticky třetinu cukru škrtne. Žádný cukr – zdravý cukr. A co s tím zbytkem? Sladit je přece potřeba!

Pro odvážné tu máme extra zdravou alternativu v podobě různých druhů sirupů (rýžový, pšeničný, javorový či agáve sirup). Ovšem pozor – sirup má jinou konzistenci než sypký cukr, a tak je třeba si na pečení s ním zvyknout. Pokud jste stejně jako já konzervativní a raději zůstáváte u sypké varianty cukru, pak ve svých cukřenkách nahraďte bílý přírodním, nerafinovaným.

V nahrazování budeme pokračovat. Kakao nahradíme karobem, místo chemicky ztužovaných tuků použijeme kvalitní tuky a oleje a místo kypřícího prášku, který obsahuje ne příliš prospěšné fosforečnany, použijeme tzv. vinný kámen neboli prášek bez fosfátů. A ještě jeden nahrazovací „tajný tip na závěr“: při obalování vanilkových rohlíčků zkuste moučkový cukr nahradit sušeným ovesným mlékem. Nebojte, my to na vás neřekneme. Možná budete mile překvapeni – toto mléko má jemně sladkou chuť.

Zdravější štědrovečerní menu? Odlehčete salát a vyhněte se smažení

Málokdo z nás si dovede představit štědrovečerní stůl bez smaženého kapra a bramborového salátu. Dle slov nutriční specialistky Věry Králové „samotný klasický štědrovečerní smažený kapr s bramborovým salátem představuje celodenní dávku energie při redukční dietě“. Co s tím?

Kapr sice patří na štědrovečerní večeři, ale kdo říká, že musí být smažený? Zkuste zvolit pečení v alobalu. Pokud však tvrdošíjně trváte na tom, že tradice se musí dodržovat a že bez smaženého kapra to prostě nejde, zkuste aspoň „minimalizovat škody“: kapra obalujte v celozrnné strouhance, smažte jej zásadně na kvalitním rostlinném či olivovém oleji, rybu vkládejte vždy do rozpáleného tuku (jinak strouhanka příliš nasákne) a přebytečný olej nechte vsáknout do papírových ubrousků.

Bramborový salát je kapitola sama pro sebe. Zkuste alespoň část majonézy nahradit bílým jogurtem nebo sojanézou – salát bude lehčí a lépe stravitelný. Přidejte zeleninu a uberte, příp. úplně vynechejte vajíčka a uzeniny (dobrá, pokud to bez salámu nemůžete vydržet, použijte alespoň kvalitní šunku od kosti).

Zdravější silvestrovská oslava? Zkuste saláty

Zažili jste někdy Silvestrovskou oslavu ve stylu „každý doneste něco k jídlu“? Já ano a přiznám se, že poměrně dost často to končilo záplavou velmi nezdravých chlebíčků, z nichž přetékaly kalorie v podobě majonézy, vajíček či suchých salámů. Rozhodla jsem se jít proti proudu a mým příspěvkem je pravidelně poctivý ovocný salát.

Povětšinou se po něm velmi rychle zapráší – nejeden z hostů je po mnohadenním hodování vyprahlý po dávce něčeho lehčího. Podobně oblíbené jsou také další druhy salátů – těstovinový, zeleninový či salát z krabích tyčinek. Také stále populární jednohubky lze udělat ve zdravějším kabátu – stačí místo po bílém rohlíku sáhnout po jeho celozrnném bráškovi, podobně veku můžeme nahradit Knäckebrotem.

Heslo dne: přiměřeně, přiměřeně!

Díky Bohu už naše štědrovečerní menu neobsahuje předkrm a závěrečný sladký pohár. Ale i tak se u nás smaží kapr a vaří salát v množství „větším než malém“ – co kdyby náhodou přišel někdo neočekávaný…

Za posledních patnáct let žádná neočekávaná návštěva nepřišla, a tak se salát dojídá ještě druhý den k snídani, svačině, obědu… někdy i k večeři. Buďte ve svém kulinářském umění střízliví a vařte všeho s mírou!

Dobře si pochutnat ještě nemusí znamenat přecpat se k prasknutí. A tak hlavní heslo letošního vánočního hodování budiž „Přiměřeně, přiměřeně.“

Autor: Lucie Černohorská

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!