Co jsou to probiotika a prebiotika? | E15.cz

Co jsou to probiotika a prebiotika?

ZDROJ: Ženy - E15

Karolína Hlavatá

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Často slýcháme, jak jsou pro náš organismus zdravá probiotika. Co to ale vlastně znamená? Probiotikum je mikrobiální součást stravy, která má při konzumaci v dostatečném množství příznivé účinky na naše zdraví.

Jednoduše řečeno, probiotikem se rozumí zdraví prospěšná bakterie. Mezi nejznámější probiotické bakterie patří především ty z rodu Lactobacillus, Bifidobacterium a Streptococcus. Naopak prebiotika představují nestravitelnou složku naší stravy, která slouží jako potrava pro probiotika. V úplném výčtu těchto pojmů nesmí chybět ani synbiotika, která spojují vlastnosti probiotik i prebiotik v jenom výrobku zároveň.

Probiotika

Náš zažívací trakt obsahuje obrovské množství různých bakterií. Z hlediska zdraví je však žádoucí, aby byl zažívací trakt osídlen správnými bakteriemi, s převahou Lactobacillů a Bifidobakterií. Tyto bakterie totiž chrání organismus před patogeny, které mají negativní vliv na lidský organismus.

Jak fungují probiotika
Přátelské bakterie „soutěží“ se škodlivými bakteriemi o místo na střevní sliznici. Když je přátelských bakterií dostatečné množství, mohou snáze obsadit střevní sliznici a bránit ji před zachycením nežádoucích mikroorganismů. Navíc probiotika produkují látky, které pomáhají ničit škodlivé bakterie (např. určité mastné kyseliny, které snižují střevní pH).

Kde najdeme probiotika
Probiotické bakterie se nacházejí v řadě výrobků, nejtypičtější jsou zakysané mléčné výrobky (především jogurty, jogurtová a kefírová mléka), tvrdé sýry typu ementál a zelenina konzervovaná mléčným kvašením (např. kysané zelí). Probiotika se dají zakoupit i jako doplněk stravy např. v lékárnách, jednodušší je však sáhnout po jejich přirozené formě v běžné stravě. Kromě již zmiňovaných potravin je obsahují např. i některé sušenky s jogurtovou náplní.

Hlavní zdravotní účinky probiotik

  • obnovení střevní mikroflóry (nejen) po užívání antibiotik
  • správná funkce zažívacího systému
  • prevence nebo zmírnění alergických a atopických projevů u dětí
  • celkové zvýšení odolnosti organismu
  • prevence respiračních onemocnění (nachlazení, chřipka) a infekcí močového ústrojí
  • syntéza některých vitamínů

Probiotika dále působí na

  • zkrácení nebo zmírnění příznaků zánětlivých střevních onemocnění a průjmů
  • snížení množství enzymů a bakteriálních metabolitů, které mohou způsobovat nádorové bujení
  • prevence či zmírnění nespecifických a nepravidelných zažívacích potíží
  • úprava střevní pasáže a konzistence stolice
  • zmírnění projevů nesnášenlivosti vůči mléčnému cukru - laktóze

====Prebiotika ====

V souvislosti s probiotiky se také často zmiňují tzv. prebiotika. Prebiotikum je v podstatě nestravitelná složka stravy, která představuje „substrát“ pro přátelské bakterie – tedy probiotika a vytváří vhodné podmínky pro jejich správný růst a aktivitu.

Kde najdeme prebiotika

Prebiotikem se rozumí zejména vláknina, a to především na bázi oligosacharidů. Nachází se hlavně v obilovinách, ale i v ovoci a zelenině. Ze zeleniny najdeme nejvíce prebiotické vlákniny v česneku, cibuli nebo pórku.

Zdravotní účinky prebiotik:

  • příznivý vliv na složení mikroflóry zažívacího traktu
  • zvětšení objemu stolice a tím zlepšení střevní pasáže
  • prevence zácpy
  • prevence vzniku nádorů tlustého střeva a konečníku
  • snížení hladiny krevních tuků a cholesterolu
  • podpora vstřebávání některých minerálních látek (např. vápníku)
  • podpora imunity

Pro zajištění správné rovnováhy střevní mikroflóry a tím i našeho zdraví je nejlepší konzumovat probiotika i prebiotika současně, a to pravidelně a v dostatečném množství. Výrobky, které v sobě spojují výhody probiotik i prebiotik zároveň, se nazývají synbiotika.

Autor: Karolína Hlavatá
nutriční specialistka a dietoložka Endokrinologického ústavu v Praze

22. září 2009

 

Autor: Karolína Hlavatá

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video