Cvičení Pilates: Hodí se právě pro Vás? | E15.cz

Cvičení Pilates: Hodí se právě pro Vás?

Cvičení Pilates: Hodí se právě pro Vás?
ZDROJ: Ženy - E15

Alena Menclová

S mnohým trápením žijeme zbytečně, ať už jde o bolesti hlavy, zad nebo kloubů. Někoho zase omezuje v životě nadváha nebo poúrazový stav.

Pilates není žhavou novinkou

Možná jste četli o muži jménem Joseph Hubertus Pilates. Právě on stojí za cvičením, které pomáhá zdravým k lepší postavě a pochroumaným navrací schopnost pohybu. Pan Pilates dobře věděl, co to znamená být omezen zdravotním stavem – jako dítě trpěl křivicí, astmatem i revmatickou horečkou, takže ho v životě nečekalo nic moc pěkného.

Přesto se nevzdal a vzal svůj osud do vlastních rukou. Studoval všemožná cvičení jak západních, tak i východních kultur (včetně jógy), aby z nich vytvořil sestavu cviků šitou na míru obyvatelům „západních“ zemí. Cvičení měl vyzkoušené na sobě, a výsledky, jichž dosáhl, přesvědčily i skeptiky.

Většího rozšíření se dočkalo pilates ve dvacátých letech minulého století. Zpočátku je Joseph Pilates doporučoval hlavně tanečníkům a hercům jako kompenzační cvičení, zlepšující nejen tělesnou ale i psychickou pohodu.

Hodí se pilates pro vás?

Zasvěcení tvrdí, že pilates je vhodné pro všechny věkové kategorie od dětí až po seniory. Cvičit může každý v jakékoliv kondici, takže i pro méně ohebné a šikovné je tu místo. Stranou nemusí zůstat ani ti s nadváhou, naopak spolu s úpravou životosprávy je pro ně velice vhodným druhem pohybu.

Pilates je jednodušší než jóga a začátečník má na výběr z několika jednoduchých cviků, kterými začíná procvičovat důležité partie v oblasti břicha, zad a hýždí. Cviky jsou různého stupně obtížnosti, a podle toho, jak budete zlepšovat svoji kondici a pružnost, přejdete k obtížnějším cvikům (ale nemusíte, záleží jen na vás).

Kdo občas nemá obavy, že by se při cvičení v kursu ztrapnil? Také vás už jen při pomyšlení, jak budete uřícení a zpocení (a jak nebudete schopni sledovat předcvičované sestavy) polévá horko? Pilates vás těchto mrtvičných stavů ušetří.

Nejraději mám cvičení vleže

Žádné poskakování, žádné složité krokové variace, žádný souboj s cvičebními stroji! Pilates je šetrný ke každému - stačí podložka položená na zem a můžete začít. Přihlásíte-li se do kursů, budete mít jistotu, že se vyvarujete případných chyb při provádění cviků. Nemáte-li možnost chodit cvičit, můžete si koupit DVD se sestavou jak pro začátečníky, tak i pokročilé, dost návodů s předvedením cviků najdete i na YouTube po zadání klíčového slova.
Cviky se provádí na zemi na podložce, nepotřebujete žádné další pomůcky, jen pohodlný cvičební úbor.

Na pohled se zdá cvičení až příliš jednoduché, ale zdání přece jen trochu klame: soustředit se musíte hlavně na koordinaci pohybu a dýchání. Důležité jsou protahovací cviky zlepšující držení těla, a ani psychika tu nepřijde zkrátka – bude vám lépe, čím častěji budete cvičit.

Vylepšete celého člověka!

Důležitým prvkem při pilates je vláčnost pohybu v souladu s dýcháním, cviky se provádí v pomalém tempu. Takže žádné zběsilé poskakování, předklony a záklony, švihy a výkruty, jen šetrná důslednost při každém cviku.

Zní to možná neskutečně, ale tímto pohybem si zlepšíte ohebnost, rovnováhu, koordinaci, naučíte se správnému dýchání. Díky zlepšení mobility páteře zlepšíte i držení těla, takže budete vypadat štíhlejší.

Nespěchejte s dalšími cviky, snažte se dotáhnout co nejlépe ty cviky které umíte, až nad nimi nebudete muset přemýšlet, pak se pusťte do dalších. Jistě vás potěší, že krom lepší postavy se dočkáte výrazného zlepšení zdravotního stavu: zbavíte se bolestí bederní i krční páteře a zatuhlých bolavých ramen.

Zdravotní problémy řešte s fyzioterapeutem

Se závažnějšími obtížemi páteře se můžete obrátit na specializovaného terapeuta, který používá prvky pilates k nápravě pohybového aparátu. Mnoho cviků pilates je vhodných i pro pacienty po úrazech či operaci, v těchto případech doporučuji cvičení pod dozorem odborníka.
Na vás zbývá jen dodržení několika málo zásad:
• soustředit se na dýchání tak, aby bylo v souladu s pohybem (zlepšíte svůj krevní oběh)
• pohyb provádět plynule, aby se svaly protáhly důkladně a bez rizika (žádné švihy)
• soustředit se na každý cvik, kontrolovat pohyb
• v případě zdravotních potíží konzultovat vhodnost cvičení s lékařem (pooperační a poúrazové stavy)

Kdo ještě váhá, toho by mohla přesvědčit slova zakladatele cvičení:
Po deseti lekcích ucítíte rozdíl, po dvaceti lekcích uvidíte rozdíl, po třiceti lekcích máte nové tělo!

Autor: Alena Menclová

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!