Cvičíme pilates - odpovědi na dotazy čtenářů | E15.cz

Cvičíme pilates - odpovědi na dotazy čtenářů

Cvičíme pilates - odpovědi na dotazy čtenářů
ZDROJ: Ženy - E15

Redakce

Pilates je cvičení, které kombinuje přednosti z jógy (dýchání a koncentrace) a vrcholového sportu (kondice a výdrž). Na vaše dotazy k tomuto typu cvičení odpovídá Ivana Davidová, lektorka pilates a autorka instruktážního DVD Dopni zip – Pilates s Ivanou Davidovou.

Dotaz: Dobrý den. Chtěla bych začít cvičit pilates, ale slyšela jsem od kolegyně, že je velmi náročné. Také jsem se chtěla zeptat, jestli je pro mě vůbec vhodné. Je mi 53 let a mám časté problémy s bederní páteří. Romana S., Horní Měcholupy

ID: Milá Romano. Se cvičením pilates můžete bez obav začít. Věk ani zmiňované zdravotní problémy nejsou překážkou. Naopak! Pilates vám dokonce pomůže při vašich potížích se zády. Pomocí pilates totiž můžete posílit hloubkové svaly v oblasti bederní páteře a tím vytvořit dostatečnou oporu a zamezit bolestem. Tím, že při cvičení pilates nepodsazujete pánev, necháváte páteř v její přirozené poloze. Tato metoda je pro vás maximálně bezpečnou alternativou.

Ovšem, jak už vás upozornila vaše přítelkyně, jedná se o technicky nejnáročnější sport. A je opravdu velmi důležité cviky provádět technicky správně, abyste si neublížila. Zpočátku bych vám tedy jednoznačně doporučila navštívit soukromou hodinu, kdy se bude lektor věnovat pouze vám nebo natrénovat správný postup z intruktážního DVD, kde je technika podrobně a hlavně velmi jednoduše popsána a jsou zde znázorněny nejčastější chyby při cvičení.

Dotaz: Dobrý den. Po druhém porodu jsem začala mít problémy s inkontinencí. Lékařka mi doporučila posilovací cvičení. Chtěla bych se zeptat, jestli mi může pomoci i pilates. Barbora P., Praha

ID: Dobrý den Barboro. Pilates vám při potížích se samovolným únikem moči může pomoct. Jeho podstata je totiž založena na posilování hloubkového svalstva. Tím se od ostatních typů cvičení také nejvíce liší. Valná většina cvičení formuje svaly pouze na povrchu. Při pilates je důležité mít tzv. dopnutý zip. To znamená, že zatínáte právě svaly v intimních partiích, svěrače, které moč zadržují a spouští. Jejich pravidelné a důsledné posilování vás těchto problémů může dokonce zcela zbavit. Cvičení zbytečně neoddalujte a využijte počátečních obtíží, které se přirozeně odstraňují snáze.

Dobrý den. Cvičím pravidelně doma, ale stále mám problémy zkoordinovat pohyby s dýcháním. Jaká je správná technika? Existuje nějaká pomůcka, která by mě přiměla dýchat správným způsobem? Jitka R., Nový Jičín

ID: Dobrý den. Bohužel jste se nenapsala, jakým způsobem doma cvičíte. Můžu vám tedy nabídnout velmi obecnou poučku, kterou lze využívat při většině sportů. Výdech vždycky musí doprovázet záběr. Tedy pokud stahujete sval, vždy vydýchněte a při návratu do výchozí polohy se nadechněte. Chvilku vám bude trvat, než si na to zvyknete, ale uvidíte sama, že za krátký čas už dýchání nebudete vůbec vnímat a půjde vám zcela přirozeně.

Dobrý den. Ráda bych si upřesnila, jak je to s podsazováním pánve při cvičení. Lektorka, ke které chodím, mě učí pánev podsazovat. Už několikrát jsem ale slyšela, že je to špatně. Jak to tedy doopravdy je? Věra P., Kolín

Milá Věrko, nerada bych zpochybňovala dovednosti vaší paní lektorky, ale pokud jde o cvičení pilates, je podsazováním pánve ve všech ohledech špatně. Poloha, kdy podsadíte pánev, je pro vaši páteř nepřirozená. Z takového cvičení vás mohou akorát tak bolet záda. Má negativní dopad i na bederní páteř a ve finále byste si mohla dokonce i ublížit. Správný postup je tzv. dopnout zip. To znamená, že stáhnete hloubkové svalstvo v intimních partiích a bříško.

Dobrý den. Jsem ve 4. měsíci těhotenství a chtěla bych i nadále pokračovat v pravidelném cvičení. Nechci ale chodit na těhotenské cviky, ráda bych i nadále posilovala. Je to pro mě vhodné? Hanka M., Pardubice

Milá Hanko, těhotenství rozhodně není impulz k tomu s cvičením přestat. Tedy samozřejmě za podmínky, že to dovoluje váš zdravotní stav – nejste na rizikovém těhotenství apod. Proto upozorňuji na to, že je nutné cvičení nejprve konzultovat s lékařem.

Pakliže jste vy i miminko po zdravotní stránce v pořádku, je vhodné vybírat ze široké škály cvičení, které kladou důraz na dýchání, protože to je svým způsobem i příprava na samotný porod.

Nastávající maminky mohou posilovat i formou pilates. Ovšem některé posilovací cviky je třeba zcela vynechat. Třeba ty na přímé břišní svaly. Myslím, že úplně nejvhodnější by pro vás bylo navštěvovat soukromé individuální hodiny pod vedením zkušeného lektora.

Autor: Redakce

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!