Dvanáct nejčastějších dotazů ke klimakteriu | E15.cz

Dvanáct nejčastějších dotazů ke klimakteriu

Redakce

Pro odborné výrazy klimakterium či menopauza máme český název přechod. Stav, kterému se ženy mezi čtyřicátým a pětapadesátým rokem života nevyhnou. Na vaše nejčastější dotazy k tomuto období dnes odpovídá pan doktor Miloslav Černý.

1) Je mi 60 let. Po padesátce jsem brala cca 3-4 roky na klimakterium hormony. Kromě pocení a návalů jsem jiné potíže neměla. V posledních měsících mám velké bolesti kostí. Kolena, kotníky, atd. Je možné, že to souvisí s klimakteriem? Mám strach, že dochází k odvápnění. Co na to mám brát? 


Vaše obtíže mohou souviset s klimakteriem i odvápněním kostí. Nutné vyšetřit denzitometrií kostí a terapii určit podle výsledku. 

2) Chtěla bych poprosit o radu. Od mých 48let jsem užívala po dobu téměř 8 let kombinovanou hormonální substituční terapii. Před dvěma měsíci – únor 2010 – jsem léčbu přerušila, ale znovu se objevily problémy spojené s klimakteriem, jako nepříjemné pocity návalů horka, nervozity, závratí, smutku atd. Co dál? Poradil byste nám „klimakteričkám“ nějaké jiné vhodné řešení? Děkuji a přeji hezký den, Renata


Byla jste léčena správně, nyní bych doporučil preparáty na základě rostlinném, neboť HRT již není indikována. 

Dobrý den, s klimakteriem jsem začala mít problémy před 40 rokem. Měla jsem strašné návaly horka. Šla jsem např. v zimním období po ulici a najednou mě polilo takové vedro a hned na to studený pot, že mi vše stékalo po obličeji, jako kdybych strčila hlavu pod vodu. Vlasy a celý obličej totálně promočený a do toho venku silný mráz. Silné bušení srdce a občas jsem padala. To jsem si to s klimakteriem užila! Když jsem šla ke svému doktorovi sdělil mi, že je to příroda, a že to na přírodě necháme. Dnes je mi 54 roků a takhle jsem trpěla v podstatě do 52 let. Teď už to jakž takž jde. Jen jsem se chtěla zeptat, beru na RA a alergii 15mg Prednisonu 1xD, má užívání Prednisonu vliv na osteoporózu, když jsem již od 48 let po klimakteriu? Děkuji A.

Myslím si, že vaše obtíže souvisely s předčasným nástupem klimakteria. V současné době bych proto doporučil vyšetření kostí (denzitometrie) k vyloučení osteoporózy. Přírodní preparáty mohou zmírnit vaše problémy. Hormonální substituci bych v tomto věku již nedoporučoval.


Autor: Ženy - E15

Přírodní preparáty hormonální terapii nenahradí, ale mohou být její vhodnou alternativou. Většina z nich dokáže díky vysokému obsahu fytoestrogenů potíže alespoň zmírnit.
Zdroj: www.minapent.cz

4. . 

Gynekolog mi doporučil vzhledem k mému věku (46let) preventivně předcházet problémům, které s sebou přechod nese. Doporučil mi určité alternativy přírodní léčby. Máte s tím nějakou zkušenost? V lékárnách je několik druhů, který vybrat? Eva, 46 let. 


Preferujete-li přírodní preparáty, doporučuji Minapent - Balance. Lze s lékařem diskutovat i hormonální terapii. 

5.

Dobrý den, pane doktore, do kolika let věku ženy mluvíme o klimakteriu? 

Klimakterium je období vyhasínající funkce vaječníků. Může trvat různě dlouhou dobu - vymizení příznaků klimakteria je individuální. 

6.

Dobrý den pane doktore. Je mi 58let, vloni na vánoce jsem to měla poslední menstruaci, ale stále mě trápí návaly a nevím si rady. Už jsem brala na to léky a žádný výsledek. Poraďte prosím. 


Z vašeho dotazu není jasné, jaké léky jste brala, ale vzhledem k věku doporučuji úpravu životosprávy bez kávy, čaje, alkoholu a kouření! Dostatek vitamínů, dostatek pohybové aktivity a přírodních preparátů.

7. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je možné, že některé ženy po přechodu tak strašně ztloustnou? Je to tím, že začnou zadržovat vodu nebo se jim zpomalí metabolismus? Dá se tloustnutí nějak vyhnout? Vysvětlete, prosím, ten mechanismus, proč to tak je. 


Přibírání na váze bývá nejčastěji součástí metabolického syndromu, který ve zvýšené míře přichází ve věku nad 40. Není pravda, že ženy po přechodu výrazně tloustnou, pokud mají adekvátní hormonální nebo přírodní terapii klimakteria.

Autor: Ženy - E15

Klimakterium je pro řadu žen problematickým obdobím z hlediska psychického, pro mnohé však také z hlediska zdravotního.

8. Dobrý den, zajímalo by mě, na čem závisí to, že některá žena prožívá přechod tak dramaticky a jiná je v pohodě? Lze to předem odhadnout podle toho, jestli např. žena měla premenstruační syndrom a trpěla při menstruaci? 


Premenstruační syndrom souvisí s citlivostí ženy na hormony druhé fáze menstruačního cyklu. To samo o sobě neudává příčinu dramatických prožitků v klimakteriu. Může se však projevit horší tolerancí k hormonální substituční terapii. Míra obtíží v klimakteriu je věc silně individuální a nelze ji spolehlivě předem odhadnout. 

9. Dobrý den pane doktore, je mně 45 a téměř rok trpím pocitem sucha v pochvě.

Při styku musím používat lubrikační gel, jinak se mi spustí do tří dnů výtok. Ráno si aplikuji občas gel Tea-tree. Mám malý myom zvenku na děloze a fibroadenom v prsu, mohu případně užívat nějakou hormonální či substituční léčbu? Přednost bych však zatím dala bylinkám. Poradíte, prosím? 


Suchost v pochvě může být způsobena úbytkem hormonů v premenopauze. O terapii se poraďte se svým gynekologem.

10. Dobrý den pane doktore, je mi 53let a vloni v únoru jsem z důvodu problémů s inkontinencí podstoupila gynekologickou operaci s kompletním odstraněním ženských orgánů. Kromě opakovaných zánětů močových cest nemám žádné problémy. Mám však obavy, aby se mi neprojevily problémy s kostmi apod. Prosím, poraďte, jaké přípravky mám užívat a čeho se vyvarovat. Děkuji, S.

Ve vaší situaci bych volil kombinaci lokálně (do pochvy) podaných estrogenních preparátů (dle rady vašeho gynekologa) a celkově některý z přírodních preparátů, vhodných i v případě urologických problémů.

11. Zdravím a prosím o informaci, jaký je vztah mezi klimaktériem, hladinou ženských hormonů a zájmem o sex? A případná hormonální léčba? Děkuji za odpověď. 


Pokles ženských pohlavních hormonů navozuje klimakterium. Tento stav u některých žen doprovází deprese, ztráta chutí na sex (není pravidlem!) a suchost sliznic. Případnou hormonální léčbou lze většinu těchto problémů minimalizovat.

12. Mám dotaz. Beru po operaci hormony (dva roky), ale kouřím cigarety, je to špatné? Děkuji za odpověď. 


Pokud se jedná o doplnění chybějících pohlavních hormonů, kouření jednoznačně zvyšuje rizika této léčby - zejména riziko vysokého tlaku a cévních komplikací.


18. května 2010

Autor: Redakce
 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!