Když ženy mají své dny... Poradíme vám, jak je přežít! | E15.cz

Inspirativní rozhovory

Inspirativní rozhovory Vstoupit do speciálu

Když ženy mají své dny... Poradíme vám, jak je přežít!

Když ženy mají své dny... Poradíme vám, jak je přežít!

Irena Forejtová

Také se každý měsíc měníte z příjemné a atraktivní ženy v bolavý uzlíček s nervy na pochodu? Premenstruační syndrom dokáže pořádně potrápit a my vám poradíme, jak ho zvládnout.

Nejčastějšími potížemi, které jej doprovázejí, jsou otoky, bolestivost a napětí v prsou, napětí a nafouknutí podbřišku a v neposlední řadě i bolesti hlavy, často přerůstající až do nesnesitelné migrény. Syndrom se projevuje i po psychické stránce, mezi než patří depresivní stavy, nervozita, plačtivost a nespavost.

Premenstruační syndrom není nemoc

Alespoň ne v tom pravém smyslu slova. Příznaky, které ženy v reprodukčním věku pociťují odnepaměti jsou přirozeným procesem ženského těla. Popsal jej například už třista let před naším letopočtem Hippokrates a termín premenstruační syndrom zavedla do lékařského slovníku až gynekoložka Katherina Dalton až v polovině minulého století.

Průběh je u každé ženy stejný, jen pocity a některé příznaky se individuálně liší. Pro první fázi, je typický růst nejvrchnější vrstvy děložní sliznice. V tomto období vrcholí působení ženských hormonů estrogenů. Tato fáze trvá zhruba deset až dvanáct dní.

„Vznik otoků a zadržování vody v druhé fázi cyklu zapříčiňuje například působení estrogenů na hormonální systém, který má na starosti hospodaření s vodou v organismu. Určité hormonální výkyvy mohou nastat při přechodu z první í fáze do druhé, kdy přirozeně klesá hladina estrogenů a vzrůstá hladina progesteronu, a proto může nějakou dobu trvat, než se koncentrace hormonů v krvi ustálí,“ vysvětluje gynekoložka.

Po předmenstruační fázi nastává další „těžké“ období – menstruace, která se po psychické stránce nemusí, ale může od premenstruačního období lišit. Některé ženy jsou tehdy psychicky labilnější, jiné pocítí úlevu.

Jak si s trápením poradit? Dietou, osobními rituály a pohybem.

Začněme tedy popořádku. Do určité míry může průběh předmenstruačního období usnadnit dostatečný příjem tekutin, pohyb a strava bohatá na esenciální mastné kyseliny, vápník, hořčík, zinek a vitamíny B, C a E. Dobré je také denně jíst zeleninu, ovoce a celozrnné výrobky jako prevenci proti zácpě. Proti otokům jako prevence pomáhá omezit solení pokrmů.

Pokud chcete vyzkoušet bylinkovou léčbu, vhodný je například kontryhel obecný, která má schopnost regulovat menstruaci, zmírňovat silné krvácení a přináší úlevu při bolestech hlavy. Při silné a bolestivé menstruaci mohou pomoci bylinkové čaje z heřmánku, máty nebo z kopřivy. Menstruační bolesti, podrážděnost, bolesti hlavy a citlivost prsou příznivě zmírňuje olej z pupalky dvouleté. Při zmírňování dalších doprovodných příznaků premenstruačního syndromu se osvědčil i jínan dvoulaločný.

Některým ženám se osvědčily různé uvolňovací a protahovací cviky, například pilates nebo jóga. Existuje dokonce soubor speciálních jógových cvičení, které přímo ovlivňují hormonální hladinu v ženském organismu. Tuto takzvanou „hormonální jógu“ rozvinula Brazilka Dinah Rodriges. Termíny a seznam míst, kde se provozuje hormonální jóga najdete na internetových stránkách.

Na různých místech republiky také probíhají kurzy samonapravovacího cvičení páteře a cvičení svalstva pánevního dna s prvky orientálních tanců pro ženy, které trpí bolestmi páteře nebo jim chtějí předcházet. Při břišním tanci se uvolní funkční blokády páteře, posilují svaly horní části trupu, břišních svalů a pánevní oblasti.

Cvičení má pozitivní účinky na stimulaci krevního běhu, zlepšují činnost orgánů břišní dutiny a pánve, zmírňuje premenstruační syndrom a klimakterické problémy.
Vhodnou prevencí proti různým psychickým potížím je pravidelný pracovní režim s dostatkem relaxačních aktivit. Stejně důležitý je vydatný spánek a pravidelný životní režim. Pokud si nedokážete poradit, uvažujte o autogenním tréninku, józe a v krajním případě o psychoterapii.

Co dělat, když nic nepomáhá

Pokud ani úprava životosprávy a životního rytmu nepomáhá, je určitě vhodné obrátit se na gynekologa. V některých případech úlevu přinese vhodně zvolená antikoncepce, jindy spasmolytika a diuretika. První skupina léků ulevuje křečím, druhá omezuje zadržování vody v těle, a tím i otokům nohou a břicha.

Pokud se rozhodneme smířit s tím, že obtíže spojené s premenstruačním syndromem jsou „normální“ a nebudeme je vůbec řešit, je třeba počítat s tím, že určitý diskomfort budeme pociťovat během celého reprodukčního období. Proto je na každé ženě, zda chce téměř čtvrtinu života protrpět. A celkem zbytečně, existuje přece řešení.

Autor: Irena Forejtová
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!