Jak cvičit efektivně bez ohledu na věk | E15.cz

Jak cvičit efektivně bez ohledu na věk

Redakce

Pro člověka, který by chtěl zhubnout, je na počátku důležitá psychická regulace. Ten název sice zní noblesně, ale v principu je to jednoduché. Je potřeba si říci, co očekáváte, co potřebujete a kam chcete směřovat.

Na začátku všeho bývá zrcadlo. Stojíte před ním a ono nechce říct, kdo je v zemi zdejší nejkrásnější. Kalhoty vám přitom jsou těsné a do ostatních modelů, které máte v šatníku, se už také nevejdete. A právě to je čas říci si dost! 

Pro vaši motivaci jsou také samozřejmě důležité vaše časové a finanční možnosti. Podle toho si pak nastavíte způsob cvičení a stravy, vyhledáte a nastudujete odborné materiály a časopisy nebo zajdete pro radu k odborníkovi, trenérovi, či nutričnímu specialistovi. Ten s vámi probere vaše cíle, a to jak dlouhodobé (v delším časovém horizontu odbourat např. 12 kg nadváhy), tak krátkodobé (v kratším časovém horizontu shodit 2 – 3 kg).

Ať už jste muž, žena, junior nebo senior, pro efektivní hubnutí pro vás bude důležitý jeden údaj – tepová frekvence. Ideálně vám ji při cvičení na svých snímačích změří fitness stroje značky Kettler. Podle tepové frekvence pak můžeme určit, kterou látku tělo spaluje jako zdroj energie. Pro hubnutí - tedy spalování tuku - jsou nejvhodnější hranice:

• Dolní hranice tepové frekvence = (220 - věk) x 0,65
• Horní hranice tepové frekvence = (220 - věk) x 0,85

Příklad: 40letá žena si svou výši 100%ní maximální tepové frekvence (TFmax) vypočítá jako 220 – 40 = 180. Z tohoto čísla pak vychází při použití následující tabulky.

5 pracovních pásem – 5 různých cílů
Pracovní pásmo % TFmax
• Pohyb pro zdraví 50-60%
• Regulace hmotnosti 60-70%
• Rozvoj kondice 70-80%
• Zvyšování výkonnosti 80-90%
• Závodní tempo 90-100%

Všechny výše zmiňované kategorie mají ale jiné potřeby a jiné možnosti.

Muž ve věku 30 – 50 let

má jako cíl nejčastěji zhubnout a nabrat svalovou hmotu. V tomto případě jde o „běh na dlouhou trať“.

Autor: Ženy - E15

 
Pro splnění daného cíle nejlépe pomůže multifunkční posilovací věž. Doba cvičení by ale neměla přesáhnout 50 – 60 minut a měla by být doplněna 20minutovou aerobní aktivitou (rotoped, cross, běžecký pás). Vše v kombinaci s vhodnou stravou.

Petr Osten, propagátor zdravého životního stylu

Petr Osten je projektový manažer, spolupořadatel sportovních a kulturních akcí spol. Wellness Club. Od roku 2001 se podílel na organizaci akcí, které spol. pořádala (prestižní sportovní soutěže). Spoluzakladatel a manažer první ČESKÉ ŠKOLY WELLNESS za podpory evropského sociálního fondu, státního rozpočtu ČR a hlavního města Prahy. Poradce s publikační činností v odborných časopisech se sportovní tématikou v oblasti zdravého životního stylu.
S vydavatelstvím Grada vydal odbornou publikaci Osobní trenér III. na téma wellness a zdravý životní styl. V neposlední řadě je také zakladatelem a obchodním ředitelem společnosti Fitnesshelp, která zabezpečuje veškeré odborné i vzdělávací aktivity této profesní oblasti. Všemi aktivitami tato společnost získala mnoho spolupracovníků - špičkových odborníků po celé ČR.



Problémem

ženy mezi 30 – 50 lety se

sedavým zaměstnáním a nedostatkem pohybu je vlastní odhodlání něco začít dělat, někde se zeptat. Když ale k takové konzultaci s trenérem dojde, jejím výsledkem často bývá koupě crossového trenažéru. Žena na něm nezapojí do cvičení jen problémové partie, ale celé tělo.

Autor: Ženy - E15


„Zapojení celého těla je velice důležité, protože cvičící se tak vyhne možnosti vzniku svalové dysbalance,
“ říká Petr Osten, propagátor zdravého životního stylu, a dodává: „Na úvod stačí udělat si čas 2x týdně po 20 minutách.“ Pro hubnutí je ráno mírně efektivnější dobou než večer. 

====Junioři==== by své cvičení měli vždy vést pod dohledem odborníka. Děti do 15 let by neměly cvičit na posilovacích strojích, ale využívat aerobních aktivit: rotoped, cross, běžecký pás. Zároveň tak získávají kondici a posílí rovnoměrně celé tělo.

Autor: Ženy - E15

 
Tento fakt je velice důležitý,“ upozorňuje Petr Osten. „Ze své mnohaleté praxe vím, jak je důležitý správný postup při cvičení dospívající mládeže. Už jsem byl bohužel i svědkem nejhoršího možného případu, kdy došlo k zastavení růstu, což bývá nevratný proces.

Zlepšení zdravotního stavu bývá nejčastějším stimulem

pro cvičení lidí ve vyšším věku

. U generace 55+ je obzvlášť důležité před zahájením pohybových aktivit navštívit lékaře. A pak už seniorům nic nebrání předcházet onemocnění srdce či kardiovaskulárního systému tím, že se posadí do anatomicky tvarovaného sedla rotopedu. Ten je zároveň i výborným pomocníkem při problémech s klouby, při artróze, při zpevňování měkkých tkání a vazů.

Autor: Ženy - E15


Na závěr je třeba upozornit, že je důležité pohybovou aktivitu doplnit také zdravým jídelníčkem – hubnout se musí zdravě. Drastické diety nebo dokonce hladovění nejen že nic neřeší, ale v mnoha případech mají opačný efekt. Kdo ovšem zvolí značku Kettler, ten si svého pomocníka v boji s nadbytečnými kilogramy dozajista vybere. A hubnutí pak pro něj nebude dřina, ale kvalitně a zdravě strávený volný čas.


Zdroj: Kettler
Odborná spolupráce: Petr Osten
8. prosince 2004

Autor: Redakce

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.