Jak šetřit žíly? | E15.cz

Jak šetřit žíly?

MUDr. Marie Skalská

Onemocnění žil postihuje ve vyspělých státech více než polovinu obyvatel. Nejčastěji se jedná o varixy, žilní městky neboli křečové žíly. Sedavý způsob života snižuje nároky na svaly, jež jsou důležité pro správnou funkci žilního systému.

Varixy jsou rozšířené, vakovitě vinuté úseky povrchového žilního systému, mají modrofialovou barvu a mohou lehce
vystupovat nad úroveň kůže.

Na vzniku varixů se podílí více faktorů. Mezi nejvýznamnější
(a bohužel neovlivnitelné) patří dědičná dispozice. Šance na křečové žíly potomka rodičů s varixy je 90%. Navíc se s vyšším věkem zhoršuje pružnost a pevnost žilní stěny, což opět nahrává vzniku křečových žil.

Rizikovým obdobím pro vznik varixů je těhotenství. Je to dáno hormonálními změnami a zvyšujícím se tlakem dělohy na pánevní žily, čímž se zhoršuje odtok krve z dolních končetin. V těhotenství dochází k zadržování tekutin a zvýšenému objemu krve.

Rizikové faktory pro vznik varixů, které můžete ovlivnit:

  • Nadváha či obezita.
  • Povolání: Je potvrzen vyšší výskyt varixů u osob, které většinu dne stojí na nohou. Patří sem např. prodavači, číšníci nebo kadeřnice. Lidé se sedavým zaměstnáním jsou sice v menším riziku, ale obě formy jednostranného dlouhodobého zatížení urychlují nežádoucí změny žilní stěny.
  • Způsob naší stravy, životní styl: Nedostatek vlákniny v našem jídelníčku může způsobovat zácpu, která vznik varixů podporuje.

Dbejte na výživu.Dbejte na výživu.Autor: Ženy - E15

Jak si udržovat žíly v dobré kondici?

  • Stačí obyčejná chůze. Místo autobusem jděte jednu stanici pěšky. Choďte po schodech místo jízdy výtahem.
  • Provádějte jednoduché cviky nohama. Např. kroužení v kotníku, odlepování paty od podložky či obráceně odlepování špičky od podložky, opisování písmenek chodidly… Cviky zaberou pár minut, můžete je provádět při sezení v práci, čekání na autobus, sledování televize apod.
  • Vyvarujte se dlouhého stání či sezení.
  • Když je to možné, umísťujte nohy do zvýšené polohy. Optimálně si „hoďte nohy na stůl“.
  • Pokud musíte dlouho stát, měňte polohy, přešlapujte na místě. Při dlouhém sezení pravidelně vstávejte.
  • Neseďte s překříženýma nohama.
  • Choďte v botách s nižším podpatkem.
  • Nenoste oblečení, které by vás stahovalo v oblasti třísel či pod koleny. Pozor na těsné podkolenky, punčochy.
  • Dbejte na hygienu dolních končetin.
  • Omezte pobyt v příliš teplé vodě. Na konci koupele nohy sprchujte studenou vodou.
  • Udržujte si optimální váhu, respektive se vyvarujte váhových přírůstků.

SLEVÍN.CZ - KAŽDÝ DEN NOVÉ SLEVY NA JEDNOM MÍSTĚ!

Autor: MUDr. Marie Skalská

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.