Přírodní lékárna: Jak se vyrovnat s jarní únavou | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Přírodní lékárna: Jak se vyrovnat s jarní únavou

Přírodní lékárna: Jak se vyrovnat s jarní únavou

Alena Menclová

Pár slunečných dnů jako předzvěst nadcházejícího jara jistě pozvedlo náladu každému z nás. A přesto jarní těšení se zdá, že něco není úplně v pořádku: jakmile se pustíme do rozsáhlejší práce, jsme unavení, ospalí a někdy ještě ke všemu bolí celé tělo.

Jarní únava je s námi každoročně

V našich zeměpisných šířkách, kde začíná astronomické jaro v druhé půli března, se setkáváme s jevem, zvaným jarní únava vlastně odjakživa. Všechno se v přírodě probouzí, dny se prodlužují, a lidé jsou najednou unavení a malátní na duchu i na těle.

Může za to nejen dlouhé období podzimních a zimních měsíců, kdy ubylo slunečního svitu (a světla v krátkých dnech). Celé týdny přežíváme v leckdy přetopených bytech s nízkou vzdušnou vlhkostí, protože venku je mrazivo a teplo je doma tak příjemné. Chybí nám pohyb na čerstvém vzduchu (většině z nás), a přiznejme si, že se v zimě nestravujeme právě nejzdravěji.

Venkovní chlad nás „nutí“ dopřát si vydatnějších jídel „na zahřátí“, takže se v jídelníčku spíš objevují vydatné polévky a různé pečivo z kynutého těsta, než zeleninové saláty a lehká jídla z drůbeže či ryb. Pak se ovšem k jarní únavě může přidat i stres vyvolaný pohledem do zrcadla a představou, kolik trápení zas bude se shazovanými kilogramy.

Dejte přednost přírodním vitamínům a spánku

To, co nám po zimě nejvíce chybí, jsou vitamíny A, B, C, D a E. Přestože rychlená zelenina nemá tak vysoký obsah vitamínů jako zelenina polní, je jejich vydatným zdrojem. Ovoce má vyšší obsah cukrů, ale domácími jablky doplníte levně i potřebnou vlákninu.

Důležité jsou i stopové prvky – selen, zinek, potřebný je lecitin, tady můžete vybrat z doplňků stravy v lékárnách. Na vyladění nervového systému se doporučují přípravky z třapatky (Echinacea), její vliv se projeví i posílením imunitního systému. Někdo preferuje enzymy, bývají ale podstatně dražší, i když účinné.

Špatná není ani týdenní zeleninová kůra: pročistíte trávící systém, odlehčíte zažívání a doplníte vitamíny i minerály a stopové prvky. Úplně postačí mrkev, špenát, pórek, cibule, česnek, brambory a kysané zelí. To by bylo ovšem nejlepší doma nakládané, jelikož se ukázalo, že v průmyslově zpracovaném není téměř žádný vitamín C, kvůli kterému je zelí doporučováno.

Dodržujte při ovocných a zeleninových kůrách pitný režim, a pijte hlavně vodu nebo ovocné čaje, slazené limonády vás zatěžují přemírou cukru. Máte-li rádi minerálky, střídejte je, nezapomeňte ani na bylinkové a bylinné čaje.

Dostatek spánku je pro člověka nezbytný, a ti, co jim stačí pár hodin, jsou spíše výjimkou. Svých sedm hodin by si neměl nechat vzít ani zdravý dospělec, a jestli se u vás jarní únava projevuje ospalostí, klidně si bez výčitek svědomí zdřímněte třeba po obědě (že si takový luxus nemůže dopřát každý, to je pravda).

Jaro nabízí leccos proti jarní únavě

Vědci prý zjistili, že ženy trpí jarní únavou čtyřikrát více než muži, ale nevysvětlili proč. Umíme se ale psychických a fyzických potíží zbavit rychleji, a jakmile se venku začne zelenat, máme vyhráno – nasbíráme, co potřebujeme a pustíme se do přípravy povzbuzujících prostředků.

Mladé kopřivy rostoucí někde u lesa (daleko od silnic a frekventovaných cest), poslouží na několik způsobů: kopřivový čaj pročistí krev a přispěje k celkové detoxikaci organizmu. Rozhodně zdravější kúra, než proplachování střev, a levnější než drahé detoxikační přípravky (dnes tolik módní a hojně nabízené). Odvarem z kopřiv pak třeba opláchnete vlasy, aby byly pevné a lesklé.

Vyrazíte-li na víkendovou procházku, můžete nasbírat k sušení květy podbělu – to neodkládejte, kvete opravdu jen krátce. Čaj ze sušeného podbělu je výborným lékem proti průduškovému kašli. Pampelišky v zelené trávě vás potěší, a pokud si nasbíráte samotná květenství, uvaříte si med ke slazení čajů podle některého z četných receptů. Mladé listy pampelišek se hodí k přípravě salátů a právě tak jako listy mladých kopřiv, se přidávají do jarní nádivky.

Otužování, sauna, pohyb

Mně osobně nikdy nikdo nepřesvědčil, že nejlepší, co pro své zdraví potřebuji, je ranní studená sprcha… představa ledové vody se mi vůbec nelíbí! Mnozí odvážlivci si pod proudem studené vody užívají, a prý se jim vyhýbají virózy i nachlazení.

Sauna je příjemná, prohřeje tělo a vyplaví nezdravé toxiny ven. Doba saunování by neměla být delší jak půl hodiny, a není také vhodná pro každého. Už jen rozvinuté nachlazení nebo chřipka do sauny nepatří, lidem trpícím ledvinovými potížemi, cévními a srdečními poruchami či epilepsií se sauna nedoporučuje, Nehodí se ani pro těhotné ženy a osoby se zánětem žil.

Pohyb na čerstvém vzduchu udělá dobře všem postiženým jarní únavou. Procházky a projížďky na kole provětrají hlavu a odvanou chmury. Práce na probouzející se zahrádce potěší, ale nesnažte se dohnat a udělat všechno v několika dnech. Jak práce, tak i sport se musí po zimě dávkovat s mírou, pak proplujete do jara zdraví a odpočatí.

Autor: Alena Menclová
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!