S dětmi na kolo: rizika, doporučení a vybavení

Pohyb na čerstvém vzduchu v přírodě, trocha sportování, zlepšení zdraví i kondice, poznávání nových krajů, to vše s sebou přinášejí výlety na kole. Fakt, že se vaše domácnost rozrostla o děti, na které musíte dávat pozor a chcete je brát s sebou za poznáním a přírodou, vůbec nebrání cyklistickému vyžití.
Různý věk, různé vybavení
Při plánování výletu na kolech s dětmi je nejprve třeba je rozlišit na jednotlivé věkové kategorie. Jiný je výlet s batoletem a jiný zase s puberťákem. Rovněž náročnost na vybavení, bezpečnost i výběr terénu se s věkem dítěte výrazně liší. Začneme tedy chronologicky od těch nejmenších a dopracujeme se k těm téměř dospělým.
Prvním problémem je vůbec rozlišit tu první a nejmladší kategorii dětí, se kterými je možné podobné cyklovýlety podnikat. Zde se nejrůznější rady a doporučení značně liší, takže čas první takové vyjížďky spočívá pouze na zodpovědnosti a úvaze rodiče. Přesto většina bezpečnostních zařízení a dalších doplňků, o kterých bude záhy řeč, počítá s dítětem alespoň 2 roky starým.
Předškolní věk
První věkovou kategorii tedy vymezíme na počátku věkem 2 let a na druhé straně dobou, v níž se dítě naučí jezdit samo na dětském kole (tedy 5 až 6 let). Podnikat výlety s dětmi této skupiny je samozřejmě nejnáročnější. Kromě vhodného zvolení trasy, dostatečné infrastruktury podél ní (možnost odpočinku, občerstvení, hygieny) i čekání na příznivé počasí je třeba investovat nemalé peníze do potřebného vybavení.
U takto starých dětí se o jejich převoz na kole staráte pouze vy. Můžete se vydat v podstatě dvěma směry. Jedním z nich je nákup dětské sedačky. Ta se zpravidla uchycuje vzadu za sedadlo nebo nosič, obsahuje základní bezpečnostní prvky typu pásů, opěrek apod. Její výhodou je především nízká pořizovací cena (již od 1 000 Kč).
Vozík
Druhou možnost představuje poslední dobou velice populární dětský vozík, který při jízdě za sebou doslova táhnete. U něj je ovšem patrná výrazně vyšší finanční náročnost a také kvalitativní rozdíly mezi jednotlivými typy. To je patrné i ze značného cenového rozpětí modelů, které se pohybuje od 5 tisíc do téměř 40.
Standardem u každého modelu bývají základní prvky bezpečnosti v podobě pásů, vyvážení, stojanů atd. Pokročilejší modely pak disponují vylepšenými aerodynamickými vlastnostmi, tlumiči na kolech, kvalitnější, lehčí a odolnější konstrukcí apod. Jízdu s vozíkem je ovšem třeba natrénovat, abyste si zvykli, že za sebou táhnete svou ratolest, což při použití sedačky uchycené přímo na kole odpadá.
Školáci
Při výletu s dětmi v kategorii, kterou jsme pracovně nazvali školáci, už se počítá s tím, že si svůj pohyb zajišťují svými vlastními silami. Zde bude ještě důležitější výběr trasy, protože fyziologie dítěte prostě nebude schopna zvládnout náročnější terén a delší trasu. Je tak třeba volit krátké úseky, pokud možno po rovince, s častými přestávkami i zajímavými místy, aby dítě bylo ochotno jet dál v očekávání odměny na konci úseku.
Co se výbavy týče, tak se samozřejmě nevyhnete pořízení dětského kola. V průběhu let vás toto čeká několikrát, přičemž částky za nové kolo se pohybují v řádech tisíců korun. Není proto na škodu v rámci finančních úspor navštívit bazary, poptat se u známých apod. Při výběru kola je třeba si dávat největší pozor na jeho vhodnou velikost a způsob posedu.
Myšlenky na to, že do něj dítě doroste, mohou ohrozit nejen jeho bezpečnost při jízdě, ale také jeho tělesný vývoj. Nakoupit musíte rovněž helmu, která je pro děti ze zákona povinná, jejíž cena se pohybuje kolem jednoho tisíce. Nevyhnete se ani nejrůznějším doplňkům typu odrazek, zvonku apod., jejichž pořizovací cena je ale malou položkou.
Bezpečnost
Během výletu s malými dětmi je třeba dbát mnohem vyšší opatrnosti a vše maximálně přizpůsobovat jejich bezpečnosti. Ne vždy lze eliminovat všechna možná rizika, ovšem výběr mezi delší lesní cestou a vytíženou silniční zkratkou by měl být pro rodiče jednoznačný ve prospěch poklidnější, byť zdlouhavější a méně pohodlné, trasy.
Obzvláště opatrní byste měli být s druhou jmenovanou věkovou skupinou dětí. Školáky už nemáte tak pevně pod kontrolou jako batolata, ale ještě nemají tolik rozumu, zkušeností a odhadu jako děti poslední kategorie, ke které se záhy dostaneme. Děti této střední věkové skupiny rády experimentují, testují svůj odhad, možnosti i vaši pozornost, aniž by si plně uvědomovaly možné následky svých činů.
Z toho důvodu je třeba na ně dohlížet zejména během jízdy po veřejné komunikaci, kde se lze častěji setkat s motorovými vozidly. Ideální pozice pro pohyb s dětmi se dá definovat tak, že jedou mezi dvěma dospělými osobami, které tím svými těly nejen vytvářejí přirozenou psychologickou ochranu skupiny, ale rovněž splňují zároveň funkce vedoucího i dohlížitele.
Dorostenci
Jakmile děti vyrostou do takového věku, že jsou schopny jezdit na kole pro dospělé, je třeba zcela změnit pohled na cyklovýlety. Bezpečnostní opatření již nemusí být tak vysoké, finanční nároky na výbavu jsou shodné s potřebami dospělého, fyzická zdatnost umožňuje volbu náročnějšího terénu i delších tras. Kamenem úrazu se tak především stane přesvědčit vaší pubertální ratolest, aby s vámi na výlet vůbec chtěla jet.
Autor: Josef Kraus
26. května 2010