Snow Glider: saně, které nemá ani Mrazík
5. února 2010 se redakce Ženy.cz zúčastnila v lyžařském areálu SKI Centrum Monínec zábavné sportovně-společenské akce Miss na Sněhu pro partnery soutěže i bývalé účastnice soutěže krásy Miss Princess of the World, jejímž jsme mediálním partnerem.
A právě na této akci jsme se setkali se zajímavým „vozítkem“ pro jízdu na stěhu, tzv. Snow Gliderem…
- Přečtě te si také: S Miss na sněhu nejen za sportem
Tak já pádím cestou necestou
Tento snězný kluzák na lyžích můžete potkat na českých i slovenských pláních, zamrzlých jezerech i rybnících. Vše kromě vrtule a motoru je vlastním návrhem můžete vidět stroj vyrobený otce a syna Zahrádkových. . Podíváte-li se na vzhled Snow Glideru, můžete identifikovat laminátový skelet, jednoduchou kabinu, plastové lyže připevněné na podvozku a v zadní části krytou vrtuli, která dodává celému vozítku na rychlosti.
Snow Glider byl jednou z hlavních atrakcí akce Miss na sněhu 2010. Nejen na ježdění, ale i na focení.
Pokud vás zajímá, kde všude se s tímto strojem dostanete, tak ideální podmínky spočívají ve velké, rovné a zasněžené ploše. Samozřejmě se lze pohybovat i v méně příznivém terénu, snižujete tím ovšem možnost řízení i rychlost Snow Glideru. Ta totiž může dosahovat pro běžné cestování výše až 50 km/h, zatímco při sportovní jízdě se v ideálních podmínkách dotknete až neuvěřitelných 120 km/h.
Jak vlastně vznikl nápad na sestrojení Snow Glideru?
Jak vznikl Snow Glider
Na začátku nového tisíciletí přišla jedna chytrá česká hlava s nápadem obohatit sáňky o motor a vrtuli, aby tak došlo k jejich rychlému pohybu i po rovině a jiném terénu. Že nemohlo zůstat jen u toho, je jasné každému vynálezci. Z myšlenky v hlavě se začal rýsovat konkrétní konstrukční plán, který vedl k sestrojení jednosedadlového a dvousedadlového sněžného kluzáku poháněného vrtulí. A protože jsme se na akci miss na sněhu setkali s konstruktérem Snow Glideru osobně, trochu jsme si pana Václava Zahrádku vyzpovídali, abychom se o jeho „stroji“
VZ:Tak ten vznikl uz hodně dávno, já jsem vždycky byl nadšený kutil a jednu dobu jsem odebíral časopis ABC, a tam právě byl jednou ukázka podobného motorového kluzáku odněkud z Ruska. Už tehdy mne to zaujalo, a pravděpodobně tehdy se zrodila ta prvotní myšlenka“
====Takže jste už vycházel z nějakého konkrétního prototypu?====
VZ: V podstatě ne. Celý ten konstrukt je můj vlastní návrh až na vrtuli a motor.
====To byla určitě dost náročná práce, jak to celé vznikalo?====
VZ: Tak jednak v současné době existují už dva prototypy Snow Glideru. Ten byl navržen pouze pro jednoho pasažéra a celý jsme to zvládli dát do kupy za pár dní. Motor z trabanta, kokpit ze špičky starého větroně ucpaný polystyrenovou deskou, lyže, vrtule, pár úprav a už se jelo. Zato tenhle druhý, dvojmístný, mi trval poněkud déle. Musel jsem si to pěkně namalovat, vyrobit kopyto na pozdější laminování kokpitu… To kopyto byl na počátku obrovský kus polystyrénu, který jsem pak osekával až do toho výsledného tvaru.
====Podle čeho jste volil materiál?====
VZ: Samozřejmě jsme materiál vybírali podle nároků na odolnost apod. Např. ty lyže jsem testoval už na hotovém prvním prorotypu, kdy jsem dolů k té zadní lyži u vrtule připevnil teploměr a rozjel jsem stroj naplno. Venku tenkrát bylo -12 stupňů, ale na teploměru -60, jak se tam nahání vzduch od vrtule.
====Kolik času Vám zabere výroba jednoho takového stroje?====
VZ: V průměru tak jeden rok. Záleží na tom kolik mám na to času, protože vedle výroby snowgliderů mám ještě také normální zaměstnání. Když se tomu věnuji hodně intenzivně, tak se dá stihnout i za kratší dobu.
====Ježdění ve Snow Glideru - je to bezpečné?====
VZ: Řekl bych, že možná i bezpečnější než jízda v autě. Vzhledem k tomu, že se s tím jezdí v podstatě pouze na velkých plochách s velmi nízkým provozem. Např. jízda po ledě na zamrzlém jezeře je úplně ideální.
====A teď zásadní otázka pro ty, kdo by si chtěli snow glider pořídit - na kolik takové vozítko přijde?====
VZ: To se také různí, jednak podle prototypu, jednak podle výbavy atd. Ten úplně nejlepší nový i kolem 250 000. Ale třeba rok ježděný se dá koupit za částku o řádově desítky tisíc nižší.
Parametry
Když už jsme jednou začali s technickým popisem, je třeba zmínit i ostatní parametry vozítka. Šetřílci (finanční i ekologičtí) budou chtít jistě znát míru spotřeby. Ta se logicky odvíjí od způsobu jízdy i kvality sněhu, po kterém frčíte. Průměrně se ovšem pohybuje na úrovni 4 – 6 litrů za hodinu provozu. To není zase tak špatné vzhledem k tomu, že motor s vrtulí musí pohánět celé vozidlo, které bez lidské posádky váží od 90 do 120 kilo.
Výše uvedený popis nutně směřuje k dalšímu klíčovému údaji. Tím je pochopitelně cena. Protože stroj není hromadně vyráběn v nějaké obří čínské továrně, je jasné, že objednání jednoho kusu u českého výrobce nebude ničím laciným. Cena je ovlivněna použitým motorem o různém výkonu a výbavě. Ve standardním provedení tak Snow Glider koupíte za 210 000 Kč, lepší typ pořídíte za 230 000 Kč.
Využití
Snow Glider uchvátí především sportovní nadšence, kteří se chtějí v zimním období pořádně vyřádit a vyblbnout. Kromě samotné jízdy ve vozidle se začíná rozšiřovat i nový sport s názvem Snow-Glider skijöring. Jedná se v podstatě o rychlostní a orientační jízdu v terénu, kde za sebou vozidlo táhne lyžaře. Podobnost s vodním lyžováním je zde nasnadě.
Snow-Glider skijöring. Ujme se jako nový druh sportu?
Dále je možné Snow Glider používat i jako jednoduchý dopravní prostředek, který je schopen se v určitých podmínkách dostat rychle a efektivně tam, kam se autem neprohrabete a pěšky či pomocí lyží byste ztratili příliš mnoho času. Nabízí se rovněž obohacení nejrůznějších akcí, na nichž projížďka Snow Gliderem poskytne hostům nevšední zážitek. Zahrádkovi jsou v tomto ohledu velice flexibilní, rádi vše předvedou i zaškolí.
Autoři: Monika Kváčková a Josef Kraus
16. února 2010
Tento článek byl připraven v mediální spolupráci s Miss Princess of the World a Portalmedia.