Správná svačina, tím učení začíná
O zásadách správné dětské životosprávy i skladbě jídelníčku toho bylo již napsáno a řečeno mnoho a zdá se, že každý z nás už musí být odborníkem na výživu. Skutečnost ale bývá jiná – kromě převládající nepravidelnosti vládne jídelníčkům dětí také nepříliš zdravá strava, školní svačiny nevyjímaje.
Přesnídávka (dopolední svačina) by měla tvořit asi 15 % z celkového denního příjmu energie. Kromě toho, že se děti najedí, a přispívají tak k předcházení rozvoje nadváhy a obezity, bylo také prokázáno, že pravidelné a kvalitní svačiny přispívají také k lepší pozornosti ve škole. Správně najedeným dětem pak jde učení celkově lépe. Rodiče by proto měli dbát na to, aby jejich potomci měli do školy zabalenou správnou svačinu každý den.
Svačiny českých a slovenských školáků
Složení školních svačin se věnoval průzkum Tajemství školních svačin, který proběhl v říjnu roku 2006 v České republice za podpory značky Rama, odborné garance Fóra zdravé výživy, Poradenského centra Výživa dětí a České kardiologické společnosti. Průzkum se zabýval zejména tím, jak často a hlavně co děti snídají a svačí i jak vypadají stravovací zvyklosti celé rodiny. O rok později, v průběhu listopadu 2007 až ledna 2008, se stejný průzkum konal i na Slovensku pod názvem Desiatové hliadky.
V České republice se průzkumu zúčastnilo 326 žáků sedmých tříd ze čtrnácti základních škol, z každého kraje jedna. Na Slovensku se zapojilo celkem 32 základních škol ze všech krajů, celkem 773 žáků sedmých tříd. Z výsledků průzkumu vyplynuly zajímavé rozdíly mezi stravovacími návyky českých a slovenských dětí.
Strava žáků ve věku 13 let by měla být rozložena do 5-6 denních dávek, realita tomu bohužel neodpovídá. Celých 37 % žáků z ČR a 40 % slovenských žáků denně sní pouze tři nebo dokonce méně jídel! Více než polovina – 58 % českých a 55 % slovenských – školáků před odchodem do školy buď nesnídá vůbec, nebo jen někdy. Přitom by snídaně měla tvořit
20-25 % celkového denního příjmu energie.
Ani výskyt svačin není nijak povzbudivý, 17 % českých žáků a 14 % žáků ze SR nesvačí vůbec nebo má svačinu pouze občas. Pokud mají školáci svačinu, připravují ji 64 % českých a 76 % slovenských žáků rodiče nebo někdo z rodiny. Ostatní děti si svačinu chystají samy nebo si ji kupují ve školních bufetech a automatech. Žáci sami přiznávají, že se při koupi potravin nechávají významně ovlivnit reklamou (56 % žáků z ČR a 51 % žáků na Slovensku). Třikrát týdně nebo i častěji mělo
41 % českých a 49 % slovenských žáků ke svačině sladkosti, na druhou stranu měla pouhá polovina respondentů ovoce nebo zeleninu!
Nedílnou součástí jídelníčku dítěte by měl být i školní oběd. Pravidelně však ve školní jídelně obědvají pouze 3/5 žáků z ČR a polovina ze SR. Na vrcholu žebříčku nejoblíbenějších jídel se v ČR umístil řízek (14 %) oproti pizze, která zvítězila na Slovensku (27 %).
Součástí průzkumu byly také dotazy na sportovní aktivity dětí. V tomto bodě se odpovědi školáků z obou zemí lišily asi nejvíce. Sportu věnovalo jen minimum času, tj. pouze povinné 2 hodiny ve škole týdně i méně, 29 % českých a 53 % slovenských školáků. To však také neodpovídá doporučované cca jedné hodině denně. Navíc stále velké množství dětí preferuje potraviny s vysokou kalorickou hodnotou, což může být při nevyvážení dostatkem pohybu jednou z příčin růstu tělesné hmotnosti.
Co se týče zdravé výživy obecně, plná pětina všech respondentů se bohužel o zásady zdravé výživy vůbec nezajímala.
A co na to rodiče?
V průběhu měsíce června 2008 probíhala na internetových stránkách www.nadoma.cz a stránkách Poradenského centra Výživa dětí www.vyzivadeti.cz anketa s názvem „Co svačí Vaše dítě?“. Ankety se účastnilo 4 494 respondentů.
Z ankety vyplynulo, že 85 % rodičů chystá svému dítěti svačinu každý den, a její příprava jim zabere v průměru 10-20 minut. Svačinu připravují rodiče raději ráno před odchodem do školy a do práce (52 %), večerní přípravu a následného uložení svačiny do chladničky využívá pouze 35 % rodičů.
Nejčastěji (81 %) tvoří svačinu školáků namazaný chléb nebo pečivo se sýrem, šunkou a k tomu ovoce či zelenina, pouhá 4 % dětí dostávají ke svačině podle odpovědí rodičů také sladkosti. Co se týče nápojů, neperlivou vodu nebo slabě oslazený čaj dostává 40 % školáků a 44 % pije vodu se šťávou nebo ředěný ovocný čaj. Většina rodičů (90 %) se shoduje také v tom, že svačinu jejich ratolest sní a jen 5 % dětí ji přinese nesnědenou zpátky domů. Pouhých 9 % školáků dostává kapesné a svačinu si kupuje samo a pouhých 6 % rodičů přiznává, že jejich dítě ve škole nesvačí vůbec.
Závěr
Dodržovat zásady zdravé výživy by se měly děti učit již v raném dětství – dvojnásob tady platí, že co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.
Je důležité, aby si navykly na pravidelné intervaly mezi jednotlivými jídly a dostatečný pitný režim s omezením sladkých nápojů. Vyhýbat by se měly uzeninám a smaženým pokrmům a naopak preferovat kvalitní rostlinné tuky a oleje. U dětí je také důležité omezit množství konzumovaných sladkostí. Ovoce a zelenina by se naopak měly objevovat v dětském jídelníčku podstatně častěji, než tomu podle současných průzkumů je.
Děti si samy ještě nemohou dobře uvědomit zdravotní komplikace (nadváhu a obezitu, srdečně-cévní choroby, diabetes apod.), které vyplývají z nevhodného stravování. Rodiče, od nichž děti své první stravovací zvyklosti přebírají, by měli jít příkladem. Podstatně snadněji totiž bude dodržovat zásady zdravé stravy dítě, které je od nejútlejšího dětství bere jak samozřejmost, než to, které by je náhle mělo změnit kvůli hrozícím zdravotním problémům.
Autor: Jitka Tomešová, nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí