Termoterapie: I půlhodinové cvičení může být pro zhubnutí účinné | E15.cz

Termoterapie: I půlhodinové cvičení může být pro zhubnutí účinné

Termoterapie: I půlhodinové cvičení může být  pro zhubnutí účinné

Ženy.cz

Aby se náš organismus zahřál, je třeba cvičit přibližně 20 minut. Po tuto dobu spotřebováváme energii především ze svalového glykogenu – tzv. svalový cukr. Až po této době začneme při aerobní tepové frekvenci (tzn. klidová frekvence plus 30-40 tepů) uvolňovat energii přednostně z mastných kyselin. Abychom zaznamenali viditelný úbytek tuků, je třeba v této fázi cvičit alespoň 12 minut. Jsou to jednoduché počty: cvičíme-li 30 minut, končíme právě ve chvíli, kdy to začíná mít pro hubnutí význam!

Naštěstí pro nás odborníci našli způsob, jak si cvičení zkrátit a zároveň zachovat jeho účinnost.

Zahřejte se před cvičením v termoboxu, zhubnete

Termoterapie je dlouhodobě využívána při léčbě nemocí či přípravě na sportovní výkon a po jeho ukončení. Již více než 40 let je však znám také její pozitivní účinek při zapojení do tréninkového programu lidí s nadváhou a obezitou. Jako jedni z mála tuto metodu využívají v brněnském Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment.

V Institutu kompliment je cvičení nastavené tak, aby bylo maximálně efektivní pro hubnutí, a proto cvičíme vždy 25 minut v aeróbní zóně tepové frekvence. Delší cvičení by u netrénovaných lidí vedlo k tomu, že cvičení začne mít vytrvalostní charakter a zase nastane fáze přednostní spotřeby energie ze svalového glykogenu. Celková doba cvičení přitom nemusí přesáhnout půl hodiny, využíváme totiž tzv. termolůžka. Termoterapie pomůže organismus zahřát a zkrátit tak následné dosažení aerobní zóny za pouhé tři minuty, klasickou rozcvičku tak úplně nahradí,“ vysvětluje Kristýna Galová, terapeutka z Institutu kompliment. „Navíc je vhodná i pro klienty se zdravotním omezením a nízkou kondicí.“

„Také samotné cvičení probíhá v termolůžku, které je překryté plexisklovou kopulí. Jako zátěž klient využívá nejčastěji váhu vlastního těla, případně odpor v rozsahu 1,5 až 6 kilogramů (nižší zátěž se více využívá při cvičení na hubnutí, kdežto vyšší zátěž na formování postavy). Standardně se cvičí při teplotě prostředí 20 – 22 ˚C, fyzicky zdatní klienti bez zdravotních kontraindikací zvládnou i 26 – 28 ˚C,“ doplňuje terapeutka Gabriela Knosová.

Klienti cvičí dvakrát týdně, přičemž u každého je zapojení programu individuálně posuzováno. Často se stává, že ač zpočátku není vhodný (například v důsledku vysokého stupně obezity), po zhubnutí prvních kilogramů se zdravotní stav zlepší natolik, že klient s cvičením může začít a hubnutí tak podpořit.

Každý další trénink má na klienta pozitivní vliv a je to vidět na jeho výkonu, změně hmotnosti, tělesných objemů i změně zastoupení tuku a svalů na celkové tělesné hmotnosti.

Termoterapie jako skvělý pomocník při hubnutí

Při termoterapii působí na organismus termické podněty, které způsobují fyzikální a biochemické změny v tkáních. Zvýšením teploty vnějšího prostředí se zvýší i tělesná teplota a nastane rozvoj standardních biochemických změn organismu: rozšířují se cévy, zvyšuje se prokrvení, uvolňuje příčně pruhované svalstvo a křeče (myorelaxační a spazmolytický účinek), zlepšuje se pružnost vazivových tkání a snižuje svalový tonus (napětí), zlepšuje se výživa orgánů i jejich funkce, tlumí se bolest, povzbuzují imunitní reakce, zrychluje se srdeční činnost, zvyšuje se dechová frekvence a stoupá spotřeba kyslíku.

Metodu pozitivní termoterapie využíváme ve svých redukčních programech jako formu „pasivní rozcvičky“. Doba působení suchého tepla v termoterapeutickém boxe je dvacet minut a po začátku cvičení se do 2 až 3 minut dosáhne aerobní zón\ tepové frekvence. Na rozdíl od klasické tréninkové jednotky, která trvá minimálně 45 až 60 minut, se tak v Institutu kompliment cvičí jen 30 minut,“ vysvětluje Gabriela Knosová.

Výhodou termoterapie je také fakt, že bez ohledu na tělesnou hmotnost a kondici zabezpečí relativně totožnou připravenost klientů na pohybovou zátěž. Také výdej energie během cvičení je rovnoměrný, protože cvičební série jsou postavené tak, že klient vydrží cvičit v optimálním cvičebním tempu po celou tréninkovou jednotku.

Autor: Ženy.cz
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!