TOFU pro začátečníky | E15.cz

TOFU pro začátečníky

Denisa Streublová

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Možná si pamatujete, když tofu dorazilo začátkem 90. let do školních jídelen. Bílé kousky prapodivné konzistence se objevovaly ve všelijakých omáčkách a nikdo neměl odvahu je jíst. Přitom je ale tofu plnohodnotná náhrada sýru nebo tvarohu.

Pokud se vhodně upraví, je velmi chutné a rozhodně z něj není nutno mít strach. 

Název je sice japonského původu, ale samo tofu pochází z Číny, kde se začalo vyrábět srážením sojového mléka už před čtyřmi tísíci let. Postupem času se rozšířilo do Japonska, Koreje, Vietnamu a Thajska, kde tvoří pevnou součást národní kuchyně. V současné době je populární už i v Evropě.

Bez problémů ho seženete v chladících pultech v obchodech se zdravou výživou a i v některých supermarketech a hyperkmarketech. K dostání je v několika variantách - zcela neochucené, jež lze zpracovávat naslano i nasladko, dále tofu solené mořskou solí, uzené tofu a tofu ochucené - např. česnekem, bylinkami, mořskými řasami. Tofu je baleno v nálevu, který před jakoukoli úpravou vždy vylijte.  

Autor: Ženy - E15


Tofu není určeno k přímé spotřebě a jeho kouzlo spočívá v tom, že dobře přejímá chuť jídla, do nějž je přidáme, z čehož vyplývá, že jeho použití je opravdu univerzální.

Nezanedbatelný je význam tofu při různých dietách. 100g tofu obsahuje 471 kJ / 112 kcal (eidam s 30% tuku obsahuje energie třikrát více) a  přitom 15,5 g bílkovin! Bílkoviny v tofu jsou snadno stravitelné a tofu navíc neobsahuje laktózu, tudíž je šetrné vůči trávení a celému organismu.

Pokud trpíte častým pálením žáhy, určitě byste tofu měli do svého jídelníčku zařadit. Navíc obsahuje pouze 2,4 g tuku a žádný cholesterol. Je poměrně bohaté na vitamíny řady B a železo a díky metodě výrobě také na vápník a hořčík. V nedávných výzkumech bylo dokázáno, že je i účinnou prevencí rakoviny a osteoporózy.

Autor: Ženy - E15



Použití tofu je opravdu všestranné. Př přípravě šopského salátu jím můžete nahradit půlku balkánského sýra. Může zastoupit i mozzarellu v salátu caprese, neboť přejme chuť balzamikového octa, olivového oleje a čerstvé bazalky. Tofu se uplatní v polévkách, lze je grilovat, smažit, můžete z něj vyrobit chutné dezerty, majonézy, krémy a omáčky. Přidat je lze i do pizzy nebo těstovin.

Pro inspiraci nabízíme čtyři recepty:

Čínské tofu


Ingredience
sójová omáčka dle chuti (tj. třeba i houbová nebo česneková), kus zázvoru,  tři stroužky česneku, lžíce klíčků (mungo, alfalfa), kvalitní rostlinný olej, 250 g tofu natural, pórek, 5 žampionů, lžíce škrobové moučky. 

Postup
Tofu nakrájíme na kostičky a v chladu ho necháme hodinu marinovat v nálevu ze sójové omáčky, lisovaného česneku, strouhaného zázvoru a oleje. Poté na oleji osmahneme pórek nakrájený na kolečka, žampióny nakrájené na plátky a klíčky, přidáme tofu, podlijeme vodou rozmíchanou se škrobovou moučkou a povaříme.
Lze přidat koření dle chuti (pepř, směs na čínu, kari, koriandr atd.).


Pomazánka z tofu s čerstvými bylinkami a ořechy


Ingredience
250 g uzeného tofu, cibule, olej, sůl, 3 lžíce vody, mleté ořechy, česnek, bylinky dle chuti (petržel, pažitka, bazalka, kerblík, koriandr)

Postup
Cibuli nakrájíme a zpěníme na oleji. Uzené tofu nakrájíme na kostičky a orestujeme na cibulce. Přidáme česnek, osolíme  a zalijeme vodou. Chvíli povaříme, poté v hrnci rozmixujeme a dochutíme mletými ořechy a čerstvými bylinkami. Necháme vychladnout a pomazánka je hotová.

Autor: Ženy - E15



Ovocný krém z tofu


Ingredience 
250 g tofu natural, čerstvé ovoce dle chuti a možností (např. banán, jablko, broskev, jahody), vanilkový cukr, med nebo třtinový cukr dle chuti, 1 dl mléka

Postup
Tofu rozmixujeme s mlékem, přidáme nakrájené ovoce a vše rozmixujeme dohladka. Osladíme, přidáme vanilkový cukr. Necháme vychladit.


Pečené tofu po italsku


Ingredience
250 g tofu natural
marináda: česnek, oregano, petržel, bazalka, červené víno nebo červený vinný ocet ředěný vodou

Postup
Nakrájíme tofu na plátky a na hodinu necháme marinovat v nálevu z ostatních surovin. Plátky občas obracíme, aby absorobovaly nálev ze všech stran. Pečeme v troubě na 200°C, až je tofu hnědé a pevné. Podáváme buď místo masa s běžnou přílohou nebo rozkrájíme pečené tofu do míchaného salátu.

Nechte si chutnat a najděte odvahu na tofu častěji.

Autor: Denisa Streublová
2. června 2009

Autor: Denisa Streublová

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video