Top 6 surovin našich babiček. Vraťte je zpátky do kuchyně! | E15.cz

Top 6 surovin našich babiček. Vraťte je zpátky do kuchyně!

Jana Vašáková (Dieta)

Česká kuchyně má svou vlastní historii, kulturu, vůni i chuť. Je tak trošku jiná. Na první pohled je o mase, omáčkách a knedlících připravených na mnoho způsobů. Když se ale zadíváte hlouběji, najdete suroviny, které se dříve běžně používaly a nekteré z nich časem tak trošku upadly v zapomenutí. My vám je připomeneme a navíc pro vás máme i několik skvělých receptů.

Vydejte se s námi na pole pro brambory, nasbírejte v sadu jablka a doma si uvařte oběd ze starých českých kuchařek. Budete překvapeni, jak zdravě se za časů našich prababiček jedlo.

Brambory

  • Bývaly považovány za pohanskou plodinu, první historické zmínky o jejich kulinární hodnotě pocházejí z 15. století, oficiálně však do Čech přišly až v roce 1784 z Braniborska.
  • Odtud nejspíš pochází jejich název odvozený od názvu hlízy – bamboly.
  • Mezi české vyšlechtěné druhy patří např. Adéla s oválným tvarem a žlutou dužinou, jež se hodí jako příloha.
  • Brambory jsou v naší zemi považovány za největší zdroj vitaminu C.
  • Obsahují ale také vitaminy skupiny B, vitamin PP, škrob, polyfenoly, hořčík, železo, vápník a zinek.
  • Patří tak nejen mezi relativně dietní pokrm, ale mají vliv i na imunitu, srdce, cévy a metabolismus tekutin v těle.

TIP:

Gratinované brambory

Ingredience:

1 stroužek česneku, rozmáčknutý 1 kg lojovitých brambor (typ A), oloupaných a nakrájených nebo nastrouhaných na tenké plátky 3 menší pórky, očištěné a nakrájené muškátový oříšek, nastrouhaný 250 ml zeleninového vývaru 250 ml 12% smetany 30 g másla, nakrájeného na kostičky

Postup přípravy:

Předehřejte troubu na 180 °C. Zapékací mísu vymažte máslem a vytřete česnekem. Do mísy naklaďte ve vrstvách brambory a pórek, každou vrstvu osolte, opepřete a poprašte muškátovým oříškem. Nakonec vše zalijte vývarem smíchaným se smetanou a poklaďte kousky másla. Pečte dozlatova, asi 30 až 40 minut.

BramboryBramboryAutor:

Křen selský

  • Do naší země přišel se Slovany již ve 12. století, jeho vyšlechtěná podoba však pochází až ze 17. století.
  • V kuchyni se používá především v nastrouhané podobě, samotný či v kombinaci s jablkem, k masu i do pomazánek.
  • Je plný vitaminu C, karotenů a dalších látek, jež pomáhají podporovat imunitu a působí antibakteriálně.
  • Z minerálních látek pak v sobě skrývá železo, hořčík, draslík, vápník a fosfor.

Křen selskýKřen selskýAutor:

Pohanka

  • V Čechách se objevila již ve 12. století, v 16. století se stala jednou z nejoblíbenějších surovin v kuchyni.
  • I když se řadí k obilovinám, jedná se o tzv. „pseudocereálii“.
  • Prodává se jako celé zrno, loupaná, v podobě vloček nebo mouky.
  • Při přípravě vytváří kal, má také specifické aroma připomínající připálený pokrm.
  • Připravuje se z ní zavářka do polévky, omáček, kaše, placky, zapéká se a podává k masu jako příloha.
  • Z mouky se dělají křehká těsta, sušenky, palačinky i vánoční cukroví.
  • Je zdrojem 18 aminokyselin, vitaminů C, E a skupiny B, obsahuje rutin, cholin, zinek, měď a hořčík.
  • Využívá se při bezlepkové dietě, má detoxikační účinky, působí proti bolestem a zánětům v těle, snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

TIP:

Karbanátky z pohanky, červené čočky a mrkve

Ingredience:

Pohanka 200 g Červená čočka 100 g Zeleninový bujón 1 kostka Olivový olej Červená cibule 1 ks Karotka 4 ks Vejce 1 ks Sýr Gouda 200 g Česnek Majoránka Strouhanka (podle potřeby) Brambory nové (vařené ve slupce) Sůl Pepř Petrželka

Postup přípravy:

Z pohanky a čočky uvařte v zeleninovém vývaru hustou kaši. Nechte ji vychladnout a zatím si na pánvičce osmažte najemno pokrájenou červenou cibuli s nastrouhanou karotkou. Stačí chvilka, cibulka změkne a mrkev pustí karoten. Nechte také trochu zchladnout. Spojte s pohankou a čočkou, přidejte nastrouhaný sýr a vajíčko. Dochuťte a ze vzniklé hmoty tvořte karbanátky. Pokud bude směs příliš lepivá, přisypte trochu strouhanky. Podávejte s vařenými novými bramborami s petrželkou nebo s bramborovou kaší.

PohankaPohankaAutor:

Švestky

  • Do Čech je podle dostupných zdrojů dovezl Karel IV. z Francie ve 14. století.
  • Lidově se jim říká „kadlátky“ nebo „karlátka“.
  • Připravují se z nich povidla, koláče, polévka, omáčky k masu i kompoty, suší se a jedí za syrova.
  • Jsou plné vlákniny, antokyanů, vitaminů A a skupiny B, dále pak obsahují vápník, draslík, fosfor, zinek a hořčík.
  • Mají antioxidační a detoxikační účinek, posilují imunitní systém a zlepšují trávení.

TIP:

Švestkový kompot s černým pivem

Ingredience :

Švestky (vypeckované) 500 g Pivo - černé 1 l Citronová kůra (lze i pomeranč) 1 ks Krupicový cukr (2-3 lžíce) Maizena (lze vynechat) 1 lžička Pomeranč 1 ks Máta (lze i meduňka - na ozdobu)

Postup přípravy: Švestky omyjte, vypeckujte, v kastrole zalijte pivem a přidejte citronovou kůru a cukr. Uveďte do varu a pak pozvolna vařte, až vznikne hustá, zkaramelizovaná omáčka. Pokud se vám zdá málo hustá, přidejte maizenu rozmíchanou v troše vody a nechte jednou přejít var, dále už nevařte. Pomeranč mezitím dobře omyjte, nakrájejte na tenká kolečka a odstraňte pecičky. Kompot podávejte ještě teplý, ozdobený kousky pomeranče.

ŠvestkyŠvestkyAutor:

Kořenová zelenina

  • V podobě mrkve, celeru, petržele i pastináku se pěstovala již v raném středověku.
  • První zmínka o mrkvi v naší zemi se datuje k roku 1234.
  • Kořenová zelenina patří mezi základní suroviny české kuchyně.
  • Má nasládlou chuť, která se hodí k přípravě polévek, omáček i salátů, přidává se k masu i rybám.
  • Díky vysokému obsahu vlákniny má pozitivní vliv na trávicí soustavu.
  • Je zdrojem vitaminů C, E a A, vitaminů skupiny B, draslíku, hořčíku, vápníku, sodíku a fosforu.
  • Pomáhá pročišťovat močové cesty a krev.

TIP:

Dušená karotka na másle s petrželí

Ingredience:

Karotka 500 g Máslo 2 lžíce Petrželka - posekaná 1 hrst Sůl 1 špetka Pepř 1 špetka Cukr 1 špetka Brambory nové 500 g Zakysaná smetana

Postup přípravy receptu: Očištěnou karotku nakrájejte na asi 3 mm silná kolečka. Na středním ohni rozehřejte máslo a karotku spolu s většinou jemně nakrájené petrželky na něm asi 5–7 minut poduste. Je-li to nutné, můžete podlít několika lžícemi vody. Osolte a dochuťte a podávejte s bramborami, ozdobené zakysanou smetanou a posypané zbylou petrželkou.

Kořenová zeleninaKořenová zeleninaAutor:

Jedlé kaštany

• Do Čech se dostaly již v 17. století.
• První kaštanový sad pak vznikl u města Nasavrky na Chrudimsku v roce 1776 a v současné době se pěstují ve více než dvou stech lokalitách České republiky.
• Dozrávají v říjnu a pečené kaštany bezpochyby patří mezi nejčastěji vyhledávané vánoční lahůdky.
• Připravuje se z nich i polévka, přidávají se v podobě mouky i do dezertů a pečiva.
• Skladovat je můžete na suchém a chladném místě jeden rok i déle.
• Kromě vitaminů C, E a skupiny B obsahují zdravé oleje, draslík, hořčík, vápník, železo, měď, fosfor a chlor.
• Pomáhají posilovat srdce, snižují krevní tlak a jsou mírně protiprůjmové.

Jedlé kaštanyJedlé kaštanyAutor:

TIP:

Kandované kaštany

Ingredience:

Kaštany (jedlé, upečené a zbavené vnější slupky) 1 kg Krupicový cukr 500 g Vanilkový lusk 1 ks

Postup přípravy:

Dejte do velkého hrnce vařit vodu a trochu ji osolte. Kaštany vsypte do hrnce a vařte asi 20 minut. Pak stáhněte hrnec z ohně a kaštany v něm ještě 5 minut ponechte. Po jednom je vyndavejte pomocí děrované naběračky a stahujte tenkou vnitřní slupku, až získáte zcela čisté jádro. Loupejte opatně, uvařené kaštany jsou křehké. Oloupané vkládejte do velké, široké nejlépe ocelové pánve s vyššími stěnami nebo do širokého kastrolu (lépe se s nimi pracuje, když jsou v jedné vrstvě). V jiném hrnci smíchejte cukr se stejným množstvím vody a nechte na mírném plameni za stálého míchání rozpustit. Vložte vanilku a vařte dále, až sirup trochu zhoustne. Přelijte jím kaštany v pánvi a na velmi mírném plameni vařte ještě půl hodiny. Vypněte plamen a kaštany nechte ještě 10 minut stát v sirupu. Chcete-li je balit jako dárek, tak je po jednom vyjměte a nechte oschnout na talíři. Pokud je budete ihned podávat, nejlepší jsou se šlehačkou, zakápnuté trochou brandy nebo přelité sirupem, ve kterém se vařily.

Všechny uvedené recepty, včetně řady dalších, naleznete na webu RECEPTY.CZ

Autor: Jana Vašáková (Dieta)
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!