Vitamíny v pitném režimu | E15.cz

Vitamíny v pitném režimu

Mgr. Pavel Suchánek

Pitný režim bývá nedostatečný obzvláště v zimě, kdy míváme jen málokdy pocit žízně a potřebu pít. Přitom chladné nebo dokonce mrazivé prostředí (o vytápěných místnostech nemluvě) vysušuje tělo daleko více než to teplé, letní.  

K ještě intenzivnějšímu vysušování dochází za větrného počasí – v zimě stejně jako v létě, jenže v zimě si to neuvědomujeme. V zimních měsících se také méně potíme, protože se organizmus vzhledem k okolní teplotě nemusí tolik ochlazovat – studené počasí s nižší vlhkostí vzduchu však vysušuje naopak více.
 
Dostatečný příjem tekutin je tedy v zimě minimálně stejně důležitý jako v létě. Pokud dostatečný není, následky na sebe nenechají dlouho čekat – na jaře budeme malátní, unavení a náchylnější k onemocnění. 

Denně bychom měli vypít alespoň 2,5 až 3 litry tekutin, nejlépe vody (pramenité, minerální nebo stolní, raději neslazené a bez bublinek), kterou můžeme prostřídat bylinnými a ovocnými čaji, slabým černým a zeleným čajem nebo kvalitními ovocnými a zeleninovými džusy. Naprosto nevhodné jsou pro pitný režim sladké limonády, černá káva a silný černý čaj. 

Autor: Ženy - E15


Kromě příjmu tekutin bývá v zimě nedostatečný i příjem vitamínů. V tomto období totiž výrazně méně konzumujeme čerstvé ovoce a zeleninu. Jablko si ze stromu neutrhneme a kde koupíme čerstvé?

Ovoce dovezené například ze Španělska nebo z Kuby je trhané ještě nezralé a dozrává až cestou. Takové ovoce obsahuje menší množství vitamínů, které navíc začnou hned po utržení likvidovat degradační enzymy (utržením je přerušena výživa plodu ze stromu a spuštěny mechanizmy, které postupně ničí vitamíny i ostatní ovocné složky).

Skladované ovoce (třeba jablka) je na tom podobně – čím déle se skladuje, tím méně má díky degradačním enzymům vitamínů. Dostatečný příjem vitamínů, nejlépe z čerstvého ovoce a zeleniny, je přitom důležitý zejména pro posílení imunity, pro zdravé cévy, kůži a sliznice, pro vývoj buněk i oslabené nervy, pro ochranu před škodlivým působením volných radikálů.


Džusy jsou řešení!



V pitném režimu i konzumaci ovoce a zeleniny hrají významnou roli džusy. Přírodní vitamíny, které obsahují kvalitní ovocné a zeleninové džusy, totiž mohou být plnohodnotnou alternativou vitamínů obsažených v ovoci a zelenině. Množství vitamínů v džusech je přitom garantované – výrobce musí uvádět na obalech pravdivé údaje, a tak se můžeme spolehnout
i na údaj o obsahu vitamínů.

To nemůžeme ani při konzumaci ovoce nebo zeleniny, ani při přípravě ovocných džusů doma, kdy záleží na kvalitě ovoce a také na ztrátách vitamínů (zejména vitamínu C), k nimž dochází při odšťavňování ovoce. Pozor bychom si však měli dát na džus otevřený delší dobu. I na chladném místě k němu bude mít přístup vzduch, a proto dojde k reakcím, které ničí vitamíny (v horším případě džus zplesniví).

Kvalitní džusy bez konzervantů, umělých barviv a aromat můžeme zařadit do pitného režimu (prostřídat s vodou) nebo do denního příjmu ovoce a zeleniny. Záleží na podílu ovoce a zeleniny.

Pokud džus obsahuje do 40 % ovocné nebo zeleninové složky, je vhodnější spíše pro pitný režim – pokud obsahuje více než 40 % této složky a nezředíme ho vodou, bude vhodný jako jedna porce ovoce a zeleniny. Například 100% džus je ideální porce ovoce nebo zeleniny, naředěný v poměru 2:3 ve prospěch vody ho můžeme zase považovat za vhodnou součást pitného režimu.
 

Autor: Ženy - E15


Rozhodneme-li se nahradit ovoce nebo zeleninu džusem, měli bychom jím ale nahradit pouze jednu z pěti doporučovaných porcí ovoce a zeleniny denně (to je jedna sklenice 100% džusu denně, nejlépe k snídani).
 
Vzhledem k důležitosti příjmu vitamínů v přírodní formě jsou kvalitní džusy bez konzervantů, umělých barviv a aromat efektivním řešením (na rozdíl od vitamínových doplňků), jak dopřát tělu více ovoce nebo zeleniny se spoustou vitamínů, a přispět tak k jeho vnitřní rovnováze.


Co je dobré vědět?


  • I když džusy našemu zdraví prospívají, rozhodně neplatí, že čím více jich vypijeme, tím lépe! Denní doporučené množství v případě džusů však neexistuje, záleží na našem celkovém denním příjmu a také výdeji energie.
  • Vedle procentuálního podílu ovocné nebo zeleninové složky a přítomnosti konzervantů, umělých barviv a aromat bychom proto měli na obalu sledovat i energetickou hodnotu džusů a obsah cukrů. Právě kvůli cukrům (včetně těch přírodních) se doporučují džusy ředit vodou a konzumovat v omezeném množství – hlavně dopoledne nebo během sportovní aktivity, kdy vydáváme a zároveň potřebujeme doplnit energii i tekutiny.
  • Kdo by neměl džusy pít? Odolávat multivitamínu z červeného ovoce, jablku s černým bezem, pomeranči se španělskou mandarinkou, višni s lahodnou dužinou, brusince nebo pikantnímu rajčeti nemusí v podstatě nikdo, každý si je může dopřát.
  • Kvalitní džusy nejsou doslazované, neobsahují sacharózu, která je zapovězená diabetikům. Ani při redukční dietě nejsou džusy zapovězeny – jen je třeba hlídat rovnováhu mezi přijatým množstvím džusů a pohybovými aktivitami. Z široké nabídky příchutí si zaručeně vyberou i jedinci přecitlivělí na kyselejší džusy nebo potravinoví alergici.

Autor: Mgr. Pavel Suchánek
Fórum zdravé výživy

13. března 2009

Autor: Mgr. Pavel Suchánek
 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!