Zařaďte do svého jídelníčku léto! | E15.cz

Zařaďte do svého jídelníčku léto!

Natalie A. Rollko

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Náš organismus velmi citlivě reaguje na jakékoliv změny. Jeho stav a kondice jsou ovlivněny našim životním stylem, ke kterému patří i dietní režim…

Příroda nás obdařila svou moudrostí, na kterou jsme však během vývoje zapomněli. Tato moudrost spočívá v naslouchání, v přizpůsobení se přírodním cyklům. Když začnete studovat přírodu a zvířata, zjistíte, že žijí v dokonalé symbióze. Zvířata intuitivně akceptují to, co jim příroda přináší, a tak se na každou změnu dokážou adaptovat. Tímto způsobem přežívají a zachovávají svůj rod.

Tak jako u zvířat, i fungování lidského organizmu je přizpůsobeno přírodním cyklům. My jsme však intuici potlačili a změny ignorujeme. Na změny ročního období reagujeme individuálně, co znamená, že jenom někteří z nás dokážou svůj životní styl přizpůsobit jeho aktuálnímu charakteru. To se týče především stravovacích zvyklostí, které předurčují úroveň naší kondice a zdravotního stavu.

Nedostatečná adaptace na aktuální roční období je příčinou narušení rovnováhy, která se projeví oslabenou imunitou, únavou a ztrátou životní energie.

DOVOLTE LÉTU LÉTAT!


Klíčovým obdobím pro podporu imunity a rozvoj kondice je jaro a léto. Jaro je začátkem nového cyklu a obdobím očisty.

Tak jak se příroda probouzí ze svého zimního spánku, i naše tělo potřebuje alespoň krátkodobou kúru, která ho pročistí a připraví na následující období.
V této souvislosti platí, že úroveň kondice v tomto období, předurčuje náš zdravotní stav po celý rok.

Po jaru následuje léto, období radosti a zvýšené aktivity. Díky dynamice, slunečním paprskům a atmosférickým změnám, nemá náš organizmus potřebu zvýšeného příjmu energie. Léto by proto mělo být ve znamení vody, ovoce, zeleniny a lehkých jídel s minimální dávkou bílkovin.

Daná koncepce stravy vám pomůže zbavit se zbytečné nadváhy a zdravotních problémů, příčinou kterých je především nevyvážená strava. Kromě zdravotního hlediska bychom měli myslet i na kvalitu pokožky. Je známo, že dostatečná hydratace a příjem syrového ovoce a zeleniny podporují její prokrvení, pružnost a hebkost.


NEMYSLETE NA DIETU, NECHTE SE VÉST INTUICÍ

Alfou a omegou optimalizace tělesné váhy a zdravého životního stylu je dlouhodobost. Znamená to, že váš přístup k jídlu, pohybovým aktivitám a vůbec, ke každé části vašeho Já, by měl mít přirozený charakter, který si budete udržovat po celý život.

Vyvážená strava a životní styl jsou celoživotní filozofií a je chybou se domnívat, že krásné a zdravé tělo si vypěstujete dietami! Diety mají krátkodobý charakter a jejich fungování je založeno na šoku, což se vymyká naší přirozenosti.

0:normal690:true:true

Nejúčinnější způsob, jak získat žádané proporce a zdraví je propojit jídlo s pravidelnou pohybovou aktivitou.

Jejich výběr by měl být přizpůsoben vašim individuálním požadavkům a osobnosti. Nejlepší je řídit se intuicí, která vám napoví, co je pro vás nejvhodnější. Jestli k něčemu vnitřně neinklinujete, znamená to, že tato cesta není pro vás !

VODA, OVOCE A ZELENINA - NEJVĚRNĚJŠÍ LETNÍ LÁSKY


Jak jsme se již zmínili,  „letní jídelníček by měl mít křídla“. Vyvážená strava by vás měla podporovat ve všech aktivitách, dodávat vám energii a pozitivní naladění.

To můžete dosáhnout, když se zaměříte na zvýšený příjem tekutin, nejlépe ve formě pramenité vody, neslazeného zeleného čaje, ovocných a zeleninových šťáv, dále syrového ovoce a zeleniny. Mezi další, doporučované druhy potravin, patří těstoviny, obiloviny, rýže a mléčné produkty. Bílkoviny je v létě nejvhodnější přijímat prostřednictvím ryb a mořských plodů. Z mléčných produktů upřednostňujte bio-produkty, nejlépe ve formě jogurtů, lehkých mléčných nápojů, sýrů (kozí sýr) a tvarohů.

0:normal690:true:true  0:normal690:true:true

Co se týče přípravy jídla, pokud můžete, vyhněte se tepelnému zpracování. Při přípravě teplých pokrmů, upřednostněte vaření nebo grilování, resp. pečení bez tuku. Pokud potřebujete použít tuk, zvolte kvalitní olivový olej. Kvalita by se měla týkat i výběru potravin. Ty by měly být čerstvé a zdravé, pokud možno s označením Bio nebo Klasa.

Při sestavování jídelníčku se řiďte vlastní intuicí – myslete na to, že nedržíte dietu, ale naopak , dáváte svému tělu, to nejlepší! Před tím, než se pustíte do přípravy svého jídelníčku, myslete na tyto doporučení:

  • jídlo konzumujte v několika menších denních dávkách
  • ulehčíte svému metabolizmu a tělo budete neustále zásobovat potřebnými živinami
  • pijte maximální množství tekutin
  • dostatečná hydratace je nesmírně důležitá. Kromě již vzpomínaných účinků, blahodárně působí i na naše vnitřní prostředí – pročisťuje trávící trakt a vnitřní orgány.
  • pravidelně sportujte
  • součástí vyváženého životního stylu by měla být pravidelná pohybová aktivita. Její výběr by měl být přizpůsoben vašim individuálním požadavkům.
  • buďte v kontaktu s přírodou
  • příroda má blahodárný vliv na naše zdraví. Kromě konzumace bio-potravin, se snažte co nejvíc času trávit v přírodě. Příroda vás dobije potřebnou energií a pročistí vaši mysl.


PÁR LETNÍCH TIPŮ



Očistný den
vyberte si den, kdy budete konzumovat jenom jeden druh potravy. Ideální je střídat zeleninové a ovocné dny. Při těchto „kúrách“ pijte pramenitou vodu. Na množství zkonzumovaného ovoce nebo zeleniny nezáleží. Očistný den je vhodné pravidelně opakovat, například ve frekvenci 1x za týden.

Ovocné koktejly a zeleninové saláty
skvěle nahradí klasickou porci jídla. Ovocný koktejl, který vás nasytí, by měl mít mléčný základ. Ideální je použít čerstvé mléko a malé množství tvarohu, případně jogurtu nebo zmrzliny. Na přípravu ovocného koktejlu se hodí čerstvé „letní ovoce“, jako jsou například jahody, maliny nebo borůvky. Pro sytější variantu, můžete použít banán nebo ananas, případně smíchat vybrané druhy ovoce.

Zeleninové saláty v kombinaci s pečivem, těstovinami nebo masem jsou ukázkovým příkladem zdravého jídla pro letní sezonu. Při jejich přípravě dbejte na kvalitu surovin. U zálivek upřednostňujte olivový olej a čerstvé bylinky.

Dbejte na ochranu imunity
naučte se svou imunitu chránit přirozeným způsobem. Pravidelná konzumace česneku, mandlí, echynaceových kapek a dalších přírodních „léků“ jsou výbornou prevencí proti rakovině a dalším civilizačním chorobám.


Autor: Natalie A. Rollko
Aktualizováno 29. 6 2011

Autor: Natalie A. Rollko

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video