Zdravý jídelníček: Lněné semínko | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Zdravý jídelníček: Lněné semínko

Zdravý jídelníček: Lněné semínko
ZDROJ: Ženy - E15

Redakce

Konzumace lněného semínka je oblíbenou součástí zdravé výživy, protože má značné výživové vlastnosti.  

Len je prastará kulturní plodina pocházející z Asie. Je to středně vysoká bylina s rovným štíhlým stonkem, bleděmodrými květy a plodem -tobolkou, která obsahuje drobná hnědá semínka. Lněné semínko právem patří do zdravého jídelníčku, protože obsahuje velké množství vysoce kvalitních tuků, hlavně pak Omega 3 esenciální mastných kyselin. Ty chybí v jídelníčku většiny populace a přitom jsou nezbytné pro správné fungovaní lidského organismu. Až 40 % lněného semínka je olej, z toho víc než polovinu tvoří Omega 3 mastné kyseliny, které hrají důležitou roli při léčení rakoviny, kardiovaskulárích chorob a dalších nemocí. Jen 30 gramů leněného semínka denně stačí pro zajištění dostatku Omega3.

Lněné semínko podporuje imunitní systém, řídí vtok a odtok látek do buňky, je zdrojem energie pro svaly, prospívá pleti a vlasům, snižuje hladinu cholesterolu, je silně protizánětlivé, zprostředkovává produkce hormonů a steroidů a jejich distribuci k buňkám.

Je tu také množství cenné vlákniny, a to rozpustné i nerozpustné. Vláknina na sebe v trávícím ústrojí váže usazené a nestrávené zbytky jídla a dostává je z těla ven, čímž pomáhá udržovat střevo čisté. Jsou tu také zastoupeny lignany - rostlinné látky s antivirovými, fungicidními, baktericidními a protirakovinovými vlastnostmi. Lněné semínko obsahuje 100-násobné množství lignanů než jakákoliv jiná rostlinná potrava.

Lněné semínko je nutné buď velmi dobře rozkousat, nebo jej nadrtit či namlít, jinak se stane to, že projde neporušené trávícím traktem a tím pádem se do těla nedostanou cenné látky. Drcení a mletí provádíme až těsně před konzumací, jinak takto upravená semínka rychle žluknou. Lněné semínko má oříškovou chuť, takže se dá konzumovat i samostatně, nebo se přidává do salátů, pečiva, snídaňových směsí, do placek, sucharů a podobně.

Autor: Redakce
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!