Budete dobrým lídrem? | e15.cz

Budete dobrým lídrem?

Mgr. Iveta Sigmundová (Moje Psychologie)

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Co všechno má umět manažer a jaký musí být, aby o něm ostatní prohlásili, že je opravdu dobrý? Personalistka Iveta Sigmundová píše o základních otázkách, které by si měl položit každý, kdo chce být lídrem.

Pokud znáte nějakého opravdu dobrého lídra, který je zároveň přirozenou autoritou pro své podřízené, vězte, že s předpoklady pro vedení týmu se určitě nenarodil. Manažerské a vůdčí schopnosti nejsou člověku dány do vínku automaticky, ale musí se je – často celý život – učit.

Už několikrát jsem se ve své praxi setkala s člověkem, který byl například vynikající obchodník a jeho výsledky byly naprosto dokonalé, ovšem jako šéf na pozici obchodního ředitele byl bohužel naprosto neschopný. Když jsem tvrdila, že manažerské dovednosti je možné se naučit, čím to, že tato kariéra není pro každého?

Pokud máte před sebou dobrého lídra, je to většinou zásluhou jeho či její vytrvalé a tvrdé práce sama na sobě. Dobrým lídrem dělá člověka především motivace. A to nejen schopnost motivovat ostatní, která se od něj přirozeně očekává, ale především schopnost namotivovat sám sebe. Vždyť pokud bude vyžadovat od druhých vyšší výkony, ale sám se k nim nedonutí, těžko mu bude vůbec někdo věřit.

Autor: Ženy - E15



S motivací pak úzce souvisí schopnost přesvědčit ostatní a „stáhnout“ je ke společnému cíli. Dobrý manažer umí rovněž pružně reagovat na změny: změny trhu, ekonomické změny, personální změny. A nesmíme zapomenout ani na jeho organizační předpoklady.

Dokážete si představit manažera chaotika? Asi těžko. Zvažujete-li manažerský post, zkuste se nejprve zamyslet nad několika otázkami. Zkusím uvést alespoň několik základních: Berou mě lidé v mém okolí vždy a priori jako svého přirozeného vůdce či organizátora? Je na mě ve všem spolehnutí?  Umím řešit problémy, povzbudit druhé?  Znám své přednosti, ale také svoje slabiny, na kterých chci pracovat a snažit se je zlepšit?

Pokud na tyto a další podobné otázky odpovíte kladně, může to být jeden z prvních signálů, že máte určité dispozice k vedení lidí. To však ani zdaleka nestačí. Kvalitní lídr umí výborně komunikovat, a to nejen se svými obchodními partnery, ale především se svými pracovníky a zaměstnanci – sem spadá i zpětná vazba, pochvala, ale i adekvátní výtka či kritika. Manažerovi musí lidé především důvěřovat. Důvěru si získá díky své kvalifikaci – rozumí oboru, jeho vystupování je profesionální a diplomatické, své sliby plní včas a umí dělat kompromisy, pokud je třeba.

Být dobrým lídem přináší hlavně v začátcích velké odříkání. Znám spoustu mladých lidí, kteří na otázku, čím chtějí být, suverénně odpovídají: manažerem. Představují si drahý firemní vůz, velkou kancelář, možnost utrácet peníze a všechny úkoly delegovat na podřízené. Jen málokdo však vidí také druhou stránku této profese: velké starosti a více než osmihodinovou pracovní dobu, která jen v ojedinělých případech končí odchodem z kanceláře. Lidé si často neuvědomují, že dobrý manažer zodpovídá nejen sám ze sebe, ale za celý tým lidí, případně dokonce za celou firmu.

Kromě toho je v této pozici nutné smířit se také s tím, že člověk může být značně neoblíbený, zvlášť pokud je nucen občas dělat nějaká nepopulární opatření. Zjednodušeně řečeno je dobrý lídr něco jako diplomat, který má však neustále před sebou vize a cíle společnosti a nebojí se pracovat – nejvíc sám na sobě.

Autor: Mgr. Iveta Sigmundová (Moje Psychologie)

Autor: Mgr. Iveta Sigmundová (Moje Psychologie)

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video