Duševní hygiena (nejen) pro začátečníky | E15.cz

Duševní hygiena (nejen) pro začátečníky

Duševní hygiena (nejen) pro začátečníky
ZDROJ: Ženy - E15

Josef Kraus

Umět se udržet v dobré psychické pohodě, stát se odolnými proti nepříjemným vlivům moderní náročné doby a dokázat se správně zregenerovat. To je duševní hygiena.

Nejen tělo potřebuje pravidelnou a důkladnou hygienu k tomu, aby si udrželo zdravou rovnováhu. Očišťovat musíte také svoji mysl, jinak může dojít k jejímu oslabení, zaneřádění a vyvedení z přirozeného stavu. Následky pak mohou být velice závažné – deprese, frustrace a nevyrovnanost.

V nejhorším možném případě se dokonce může stát, že vaše psychika začne ovlivňovat tělesné funkce, stres způsobí zvýšení krevního tlaku, dostat se lze až k omdlévání či mrtvici. Duševní hygienou tomu můžete předejít.

Čeho je možné dosáhnout?

K duševní hygieně začínají přistupovat zejména lidi, kteří cítí, že s nimi v důsledku vnitřních či vnějších faktorů není něco v pořádku po psychické stránce. Budou se tak chtít dostat minimálně zpět do svého původního vyrovnaného stavu. To ale nemusí být vše. Pravidelnou psychickou očistou lze mnohé vylepšit.

Zvýšíte tak např. své pracovní výkony prostřednictvím zlepšení koncentrace a cílevědomosti. Zintenzivníte také vlastní odpočinek, který je pro výkonost důležitý stejně jako práce samotná. Pomůžete si také v rovině osobních vztahů a rodinných a jiných sociálních vazeb. Především se ale sami budete cítit lépe, uvolněněji a pozitivněji.

Strava a pohyb

Již jsme zde nadnesli spojení mezi tělesnem a duchovnem. Nejen psychika ovlivňuje fyzično, ale funguje to samozřejmě i opačně. Pokud je tělo zdravé a v pořádku, podepíše se to na vašem dobrém duševním stavu. Z toho důvodu je primárním úkolem tělo správně nasytit a udržovat v kondici.

Nepřejídat se, vybírat si nefastfoodové pokrmy, omezit tuky, zvýšit příjem vitamínů (ideálně v přírodní podobě z ovoce a zeleniny), mít také dostatek bílkovin, přijímat kvalitní mléčné produkty atd. Dostatečná dávka aerobního pohybu je rovněž nezbytností – plavání, běh i obyčejná rychlá chůze dokáže dobře pročistit vaši mysl, která se najednou koncentruje pouze na fyzickou aktivitu.

Spánek a stimulanty

Pro tělo i duši je důležitý pořádný spánek. Samozřejmě existují situace, kdy pracovní nebo jiné povinnosti a vnější faktory prostě nedovolí, abyste spali tolik, kolik byste pro optimální regeneraci potřebovali. Mělo by se tak ale stávat pouze sporadicky a na omezenou dobu. Nebudete-li správně vyspaní, budete podráždění, nesoustředění, napjatí a vaše celková výkonnost půjde dolů.

Není přitom vhodné to kompenzovat pomocí různých stimulantů typu kofeinu, tabáku, alkoholu apod. Káva, kouření, tvrdý alkohol a další lehké drogy duševní hygieně zrovna nepomáhají. Na druhé straně zelený čaj nebo sklenička vína či lahev piva na večer už působí veskrze blahodárně.

Do práce s radostí

Jedním z největších stresových faktorů pro člověka je práce. Ta navíc spotřebovává v celé řadě profesí velkou část duševní energie. Právě zde je tak třeba nejvíce zapracovat na tom, aby vaše mysl byla co nejméně „poskvrněna“ a duševní hygiena nemusela být tak častá a intenzivní.

Podívejte se pořádně na zoubek svému pracovnímu prostředí. To musí být dostatečně stimulační, aby vás motivovalo k silným výkonům, zároveň musí nabídnout také relaxační prvky, které vás v malých časových chvílích odpočinku dokážou dostatečně zrelaxovat. Postačí pouhá květina, příjemný obraz a fotografie vašich blízkých, lepší bude, pokud zvládnete kontrolovat úroveň světla, tepla a přísunu čerstvého vzduchu.

Také organizace práce je klíčem k úspěchu. Udržujte si přiměřené pracovní tempo, dělejte si krátké a pravidelné přestávky, mějte vyhrazený a stabilní čas na práci a stejně tak na odpočinek a spánek. Snažte se minimalizovat zásahy času práce do času určeného pro relax.

Duševní cvičení

Pakliže jste upravili svůj režim podle výše zmíněných prvků a stejně ještě nemáte pocit duševní rovnováhy, pohody a klidu, pak je potřeba jít ještě dál a svou psychiku občerstvovat nejrůznějšími duševními cvičeními. Neexistuje univerzální recept či metoda, každému jedinci vyhovuje něco jiného, takže se zde rozhodně vyplatí experimentovat.

Tím nejstarším duševním cvičením a očistou je pochopitelně náboženství. Víra v boha (bohy) provází lidstvo od jeho vzniku a pomáhá řešit problémy, nabízí odpovědi na trápení a řadě lidí pomáhá najít cestu životem.

Alternativy

Pokud víte, že cestou náboženské víry jít nechcete, můžete vyzkoušet stále populárnější a rozšířenější jógu. Ta je přímo zaměřena na uklidnění těla i duše, pomáhá k uvolnění a relaxaci, stejně jako k dodání nové životní energie. Výhodou jógy je, že se dá cvičit jak hromadně za asistence trenéra, tak hezky v osamění v klidu doma.

Vyzkoušet také můžete celou řadu různých psychických tréninků, autosugesci, řízené imaginace atd. Většina z těchto duševních cvičení má za úkol jednak dokonale uvolnit tělo i mysl, takže jste za pár minut odpočatí jako po hodině spánku, a jednak zvýšit soustředění, psychickou a fyzickou výkonnost a zlepšit motivaci mysli pro osobní a pracovní život.

Autor: Josef Kraus

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!