Jak být v práci nad věcí

Abychom se cítily řádně nad věcí, musíme mít i malou dávku sebevědomí a hlavně také špetku úspěchu. Samozřejmě jde také o to, mít se s kým o daný úspěch podělit a umět se radovat i z každé podařené maličkosti. Abychom se v práci měly dobře, je třeba mít také dobrý kolektiv, a vůbec vše se v prvé řadě točí kolem vztahů mezi lidmi.
Existuje takové rčení: „Nezáleží na tom, co znáte, ale koho znáte.“ Úspěchy v zaměstnání jsou opravdu z velké části závislé na našich pracovních vztazích. A abychom se v práci měly jako v bavlnce, chce to humor, sebejistotu a kontakty. Téměř každý vnitřní klid souvisí se smířením se se sebou sama a také s okolím. Docentka psychologie Angela Mansi je názoru, že v práci budeme spokojeny pouze v závislosti na vytvoření dobře fungujících vztahů s lidmi. Spolu se svými kolegy z Westminster Business School, sepsali pár poznámek, které by nám mohly pomoci cítit se v práci „jako doma“.
Stanovit si cíle
Musíte si uvědomit, co od sebe očekáváte. Chcete posílit svůj image, navázat styky či podepsat nějaký kontrakt? Ať je to cokoliv, jde to. Když budete mít jasný cíl, můžete se lépe soustředit na to, jak ho dosáhnout.
Naučit se dívat na věc očima toho druhého
K tomu abyste vytvořily silný vztah, se musíte naučit dívat na své jednání očima jiných lidí. Představte si, že máte schůzku se svým šéfem. Co myslíte, že od vás raději uslyší: výčet věcí, které se vám nelíbí nebo vaše návrhy, jak zlepšit práci týmu? Případně si vybavte jednání se zákazníkem. Co myslíte, že ho bude více zajímat: historie firmy nebo to, jak můžete jeho firmě ušetřit peníze, práci a čas. Když se tedy budeme umět podívat na věc očima jiných, podaří se nám tak prý dosáhnout mnoha věcí. Tedy snažte se být otevřené a trpělivé k ostatním lidem a uvidíte, že i oni se pak budou k vám chovat vstřícně.
Zjistit, co funguje a co ne
Říká se, že nemá cenu objevovat již objevené. Možná bychom se toho mohly držet. Proč se snažit hledat nejlepší způsoby, jak něco udělat, když mnoho příkladů doslova chodí kolem nás. Podívejte se na své kolegy a známé a vyberte si ty, kteří v oblasti sebeprezentace bývají většinou úspěšní. Co dělají a říkají? Mohly byste to nějak využít i pro sebe? Proč ne, pokud nám to usnadní situaci, je to naprosto legální krádež, hlavně, když nám dopomůže k lepšímu pocitu pro sebe sama.
Sledujte však i ty své kolegy, kteří zrovna ve zmíněné oblasti nepatří k mistrům. Jakých chyb nebo faux pas se dopouštějí.
Lidé se odjakživa učili pozorováním, učili se ze svých úspěchů i ze svých chyb. Sledujte proto ostatní v různých situacích a své postřehy si pamatujte. Jenom se, proboha, nebojte poučit od jiných. Dívat se a poslouchat je přece jeden z nejlepších způsobů, jak posílit svoji sebedůvěru v jakýchkoliv pracovních situacích.
Vytrvat
Chcete dosáhnout povýšení, založit vlastní firmu nebo získat nového zákazníka nebo se prostě jen cítit dobře? Ať je naším cílem cokoliv, pamatujme si, že nic nejde hned. Důležité je vytrvat, nedat se odradit případnými nezdary. Málokdy se něco podaří hned napoprvé. Když budete potřebovat trochu povzbuzení před dalším pokusem, není nic lepšího než poplácat se na ramenou a dát si třeba sklenku vína a prostě jít dál.
Opakování - matka moudrosti
Pokaždé, když je to za vámi, najděte si chvilku času a znovu si v hlavě projděte, jak den v práci probíhal – co bylo dobře, i to, co se nepovedlo. Zamyslete se, co příště udělat stejně, jinak nebo lépe.
Položte si jen tak pro sebe pár rekapitulujících otázek, např. 1) Co jsem tentokrát neudělala a měla bych udělat? 2) Co jsem tentokrát udělala, ale příště bych neměla udělat? 3) Co jsem udělala dobře a příště bych měla udělat znovu?
Vezměme si z toho ponaučení a zkusme to ještě jednou. Praxí se přece člověk naučí nejvíc. A především vše musí být s úsměvem. Jen tak zůstaneme nejen nad věcí, ale také vyzrajeme nad sebou samým.