Nataša Foltánová: Vyděláváme peníze, abychom mohli sloužit světu

Heslem vaší společnosti je: Nepracujeme, abychom vydělávali peníze. Vyděláváme peníze, abychom mohli sloužit světu.
Zní to možná jako fráze, ale když jsem si uvědomila, že to je ono, úplně mi to změnilo pohled na mou práci a na celou firmu. A když se vám změní PROČ, změní se úplně všechno. Pokud pracujete a podnikáte pro zisk, řešíte jen čísla. Zajímá vás, kolik toho prodáte a co na tom vyděláte. My taky prodáváme a tvoříme zisk. Věřím ale taky v to, že i předměty mají svou duši - a snažíme se pracovat tak, aby tu duši cítil každý, kdo naše výrobky používá. Výrobky s duší vznikají, když tvoříte s láskou a úctou ke světu.
Jak vaše firma vznikla?
Vznikla roku 2008, a od začátku vyrábíme zejména ekologické prací a čistící prostředky značky YELLOW+BLUE. K těmto výrobkům letos přibyl také menstruační kalíček GAIA CUP, nově začínáme se sérií produktů z recyklovaných materiálů pod značkou BORN AGAIN. Od letoška spolupracujeme s brněnskou chráněnou dílnou Tradelin, která pro nás veškeré výrobky plní do obalů a balí. Prodáváme nejen po celé České republice a na Slovensku, ale také do Polska, Chorvatska, Maďarska, do Švédska a Litvy, nově také do Rakouska.
Co Vás vedlo k výrobě ekologických výrobků?
Mám vystudovaný obchod a marketing, tak mi přišlo celkem přirozené uplatnit to v praxi. A proč ekologické výrobky? Mám pocit, že neekologickcýh výrobků je už celkem dost.
Tierra Verde je Česká firma, jiné ekologické značky spolupracují se zahraničím. Je to pro Vás těžké, udržet se na trhu?
Není, zákazníci jsou rádi, že mohou kupovat tuzemské výrobky. Jednoznačně nám většina z nich před zahraniční konkurencí fandí a my děláme vše proto, abychom je nezklamali.
Co patří mezi Vaše oblíbené výrobky z vlastních produktů?
Pokud bych si mohla vybrat jen jeden, je to menstruační kalíšek Gaia Cup. To je výrobek, který jde zcela srdnatě a neohroženě proti zavedenému mainstreamu, proti všemu, co do vás denně hustí reklamy. A přesto si svoji cestu nachází, protože jeho používání prostě dává smysl. Je praktický, můžete s ním sportovat a dělat vše, na co jste zvyklá. Je ekologický - eliminuje hromadění prakticky nezničitelného odpadu.
Ušetříte - nemusíte každý měsíc stále dokola svojí peněženkou hlasovat pro výrobce vložek a tamponů a přispívat jim na jejich reklamní kampaně. A navíc je jeho používání také podstatně zdravější, než používání tamponů.
Nataša Foltánová vystudovala Mezinárodní obchod na Concordia University v kanadském Montrealu. V roce 2008 potkala mýdlové ořechy – plody mohutného stromu rostoucího v Indii a Nepálu, s jejichž pomocí domorodci perou odnepaměti. Založila firmu Tierra Verde s.r.o. a začala mýdlové ořechy sama dovážet i prodávat.
Můžete mi prozradit něco o novince s názvem Born Again?
Ona to vlastně až taková novinka není. Jde o naši značku produktů z recyklovaného materiálu a tašky pod touto značkou šijeme prakticky od začátku z pytlů od našich surovin. Teď jsme ale skutečně přidali několik novinek. Jednak balíme některé naše sypké produkty do recyklovaných sáčků, které vyřazuje s námi spolupracující chráněná dílna po přebalování jiných výrobků.
Tato myšlenka má mezi našimi zákazníky obrovský ohlas, i když jsou takto balené produkty zatím k mání jen ve vybraných prodejnách nebo přes e-shop. Zajímavý projekt, na kterém rovněž solupracujeme s chráněnou dílnou Tradelin, jsou recyklované obalové materiály - kartony a výplňový materiál. Jde o použité obalové kartony, které svážíme z brněnských firem, třídíme a opatřené logem značky opět nabízíme zákazníkům. Je pro mě velmi inspirativní sledovat, jak i zcela konvenčně uvažující firmy přicházejí na to, že když svým zákazníkům pošlou svoje zboží v recyklovaných obalech, které zpracovali znevýhodnění lidé, bude to pro ně velmi dobrá reklama.
Natašo, vždy jste kdesi ve své duši toužila pracovat tak, jak nyní pracujete, čili pro lepší svět?
Bylo to vždycky tak. Jen jsem tomu neuměla dát jméno, a proto bylo i velmi obtížné to uchopit a zhmotnit. Ono to ale přišlo v pravý čas - dnes jsou lidi mnohem více nakloněni různým alternativám. A to je i naše motto - Vždycky existuje alternativa. Jen je potřeba dát si tu práci ji hledat.