Novomanželské půjčky, nebo skutečná podpora?

Od roku 2008 má být DPH na stavební práce související s bydlením přesunuta do
základní sazby. Pokud se to skutečně stane, všechny akce státních úředníků typu
zvýhodněných půjček pro mladé se budou ve světle výrazného zdražení, ke kterému
v důsledku zvýšení daně z přidané hodnoty dojde, jevit spíše směšně.
Současná výše daně z přidané hodnoty na stavební práce spojené
s bydlením (5 %), bude platit pouze do konce roku 2007. To je
psáno, a zároveň tedy dáno, v přístupové smlouvě (tzv. asociační dohoda) mezi ČR
a EU. Trvale snížená sazba totiž může být podle přílohy H Šesté směrnice ES
uvalena pouze na sociální bydlení. Tento fakt jsme řadu let
považovali za neměnný, ovšem čím více se termín blíží, jako bychom si začali
uvědomovat, co vlastně bude změna znamenat.
Podraží všechny služby
Zdražení výstavby nových domů, ke kterému by došlo v důsledku
přesunutí DPH na stavební práce do základní sazby, by samozřejmě bylo
nepříjemné. Lze sice předpokládat, že by se lidé zaměřili na byty starší (podle statistiky Ministerstva pro místní rozvoj je v ČR na 1 000 obyvatel 427 bytů, podle některých
odborníků je to nyní možná už i víc, což v evropském kontextu rozhodně není
málo, nejvíce - 491 - má Francie). Jenže v důsledku zvýšené poptávky by pak i
ceny starších bytů šly nejspíše výrazně nahoru. A navíc, jejich
prodej by byl zatížen 19% DPH v případech, kdy by prodávající byl plátcem DPH
(pokud by nemovitost prodával do 3 let od nabytí).
To by ale s největší
pravděpodobností nebylo to nejhorší. „Je třeba si uvědomit, že zvýšení DPH by se
promítlo do cen všech služeb souvisejících s bydlením, což by
znamenalo větší problém než zdražení nových bytů,“ upozorňuje člen Asociace pro
rozvoj trhu nemovitostí Jiří Pácal. „Neboli každá babička by to významně
pocítila na těch nejzákladnějších a nezbytných opravách,“
dodává. Co může zvýšená DPH způsobit ukazuje srovnání obou sazeb na některých
stavebních pracech v následující tabulce (např. za rozdíl mezi sníženou a
základní sazbou u stavby rodinného domu by bylo možné koupit osobní
automobil).
Srovnání některých prací při 5% a 19% DPH (v Kč) |
|||||
Práce | Cena práce | DPH 5 % | DPH 19 % | Celkem s DPH 5 % | Celkem s DPH 19 % |
Instalace kompletního topného systému | 145 000 | 7 250 | 27 550 | 152 250 | 172 550 |
Sádrokarton vč. zateplení | 45 500 | 2 275 | 8 645 | 47 775 | 54 145 |
Výměna oken | 128 000 | 6 400 | 24 320 | 134 400 | 152 320 |
Výměna střešní krytiny | 89 000 | 4 450 | 16 910 | 93 450 | 105 910 |
Fasáda včetně polystyrenového zateplení | 165 000 | 8 250 | 31 350 | 173 250 | 196 350 |
Stavba rodinného domu | 2 100 000 | 105 000 | 399 000 | 2 205 000 | 2 499 000 |
Zdroj dat: Vlastní výpočty Vysvětlivky: Všechny práce se vztahují k rodinnému domu o 125 m2 obytné plochy. |
Co dělají politici?
Snaha o zachování současného stavu je čím dál
viditelnější. Před časem prohlásil ministr pro místní rozvoj Paroubek, že by
bylo dobré zachovat DPH na stavební práce ve snížené sazbě i po roce 2008. Když
jsme se ale pokoušeli zjistit, zda je podle ministra v této věci skutečně možné
něco udělat, jaké kroky chce podniknout a s kým už o tom případně jednal,
nebyli nám jeho úředníci schopni říct prakticky nic.
Podle
našich informací nicméně přesunutí DPH do základní sazby od roku 2008 není nezvratným krokem. Aby k tomu skutečně dojít nemuselo, je nezbytné
splnění jedné ze dvou následující podmínek:
1) bude rozšířena příloha H šesté
směrnice,
2) pokud se tak nestane, Česká republika vyjedná
prodloužení přechodného období (tedy trvalou výjimku) pro
uplatnění snížené sazby daně.
První možnost je zcela v rukou Evropské komise a členských
států EU. Zde stojí za zmínku, že již jednou, v roce 2003, se o rozšíření přílohy H v Evropské komisi jednalo, nicméně neúspěšně.
(Podle některých informací jednání zablokovaly státy, které mají trvalou výjimku
a nechtěly totéž umožnit ostatním). Druhá možnost pak závisí ryze na prioritách a obratnosti české diplomacie.
Ministr Paroubek nejspíš celou věc příliš rozmyšlenou nemá
(soudě podle reakce jeho podřízených) a svými výroky chtěl především vyvolat
dojem, že má starost o naše blaho. Do problému se ale pár dní po něm vložil i
ministr financí Sobotka, který již byl konkrétnější. Řekl, že
se pokusí vyjednat trvalou výjimku na nižší DPH u prací spojených s bydlením. Na
dotaz Peníze.CZ jak velká je šance na úspěch, odpověděl Radek Němeček z
tiskového oddělení úřadu. Podle něj je pravděpodobnost, že se výjimku prosadit
podaří, poměrně vysoká. Tvrzení opírá o fakt, že se to řadě jiných států EU podařilo. K zemích, které mají v tuto chvíli sníženou sazbu DPH nebo
dokonce zproštění od daně na stavební práce související s bydlením patří podle
internetové zdroje Euroguide např. Francie, Belgie, Rakousko, Španělsko, Itálie
či Portugalsko.
Daňový poradce Milan Marko soudí, že odhadovat české šance
je obtížné, nicméně jelikož je stavebnictví považováno za motor ekonomiky, určité šance na dohodu existují. (Závažným
souvisejícím problémem je, že podle šesté směrnice jsou sazby DPH v Evropské
unii domluveny jen do roku 2005, členské státy se tedy budou muset dohodnout,
jak to bude dál, upozorňuje Marko. A jednání jistě nebudou
jednoduchá.)
Studii, která by analyzovala dopady zvýšení DPH na stavební
práce, ať už z hlediska přínosu pro státní rozpočet či situace na trhu s
bydlením, Ministerstvo financí nemá. Podle Němečka prý z důvodu výše zmíněného
optimismu, že se podaří prosadit výjimku. (O této možnosti se nicméně začalo
diskutovat až v letošním roce.)
Ministerští úředníci nejsou ovšem jediní, kdo
v této oblasti vyvíjí aktivity. Organizací, která se pokouší sondovat co je
možné v této věci udělat, je již zmíněná Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí. Podle
jejích představitelů by zvýšení DPH na stavební práce související s bydlením
bylo chybou.
Skutečná podpora bydlení?
(Staro)nová vláda ČR označila za jednu ze svých priorit právě podporu bydlení . Za tímto účelem ministr pro místní
rozvoj spřádá plány například na „novomanželské půjčky“, zatím
poslední návrh hovoří o 300tisícovém úvěru na 20 let s 2% úrokem pro lidi do 36
let. Otázkou je, komu přesně bude půjčka určena, resp. kdo na ni nakonec
dosáhne, zda mladým skutečně umožní pořídit si bydlení či zda je to podpora
zaměřená správným směrem. Odhlédněme ovšem od podobných otázek, neboť nejsou
tématem tohoto článku.
Jisté je jedno: jednou z hlavních aktivit na poli podpory bydlení by mělo být prosazení trvalé výjimky na snížení DPH u stavebních prací souvisejících s bydlením. Pokud by to naše politická reprezentace
nedokázala, její akce typu „novomonželské půjčky“, které u řady ekonomů
vyvolávají přezíravý úsměv, by pak totiž k smíchu skutečně byly. Nebo spíše k
pláči?
Podle slov mluvčího Ministerstva financí Radka Němečka je na
zasednutí k jednacímu stolu s bruselskými úředníky dost času.
Vzhledem k tomu, že podle přístupové smlouvy má být DPH na stavební práce
zvýšena až od roku 2008 (resp. poloviny roku 2007), jednání přijdou na řadu v
letech 2005 či 2006, říká Němeček.
Jenže neuvěřitelné zmatky spojené s
novelou zákona o DPH, která byla přijata s nadsázkou řečeno „půl hodiny po
dvanácté“, resp. doslova pár dní před datem platnosti, tedy před 1. květnem
2004, jsou příliš čerstvé paměti. Nejde přece jenom o to stihnout vyjednat
trvalou výjimku v termínu. Na takto zásadní změnu, ať už ve smyslu zachování
statu quo či přesunutí DPH do základní sazby, se řada lidí a subjektů potřebuje připravit s dostatečným předstihem. V normální zemi by to tak
alespoň být mělo, ovšem naše nedávné zkušenosti s již zmiňovanou novelou zákona
o DPH ukazují, že my se na to příliš spoléhat nemůžeme. Doufejme, že to naši
političtí reprezentanti tentokrát zvládnou lépe.
Autor: Martin
Zika