Profil na sociální síti. Víte, kdy vás připraví o skvělé zaměstnání?

Kontroverzní komentáře na internetových diskuzích
Buďte opatrní, pokud jde o vaše komentáře na facebookové zdi. Veřejné statusy typu „mám příšerného šéfa“ vám mohou přinést na pohovoru minusové body. Dejte si rovněž pozor na vulgární nebo jinak kontroverzní obsahy komentářů, které sdělujete v internetových diskuzích zpravodajských serverů. Každý má právo vyjádřit svůj názor, nicméně v anonymním prostředí internetu lidé rádi zapomínají na soudnost a zábrany. „Nikdy nemáte mít jistotu, že váš potenciální zaměstnavatel není přihlášený k odběru stejného zpravodajství prostřednictvím Facebooku. Podle jména i fotografie vás snadno identifikuje a zjistí si o vás víc, než vám bude milé. Nebo chcete mít u zaměstnavatele vizitku prostoduchého bouřliváka, který nedokáže udržet svoje emoce na uzdě?“, ptá se Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com a ředitel personální agentury Colorbee.
Veřejně sdílené kompromitující fotografie
Je zarážející, s jakou otevřeností lidé sdílí na sociálních sítích své soukromé fotografie. Snímky jsou přitom prvním materiálem, který bude vašeho potenciálního zaměstnavatele zajímat. Nedávejte na sociální sítě veřejně dostupné fotky, které vás zobrazují v kompromitujících situacích, například v notně podroušené náladě na večírku. Nepřidáte si ani sdílenými fotografiemi se sexuálním podtextem nebo jinak vulgárním obsahem. Nevhodné jsou rovněž fotky z návštěvy politicky orientovaných akcí.
Rozpor mezi životopisem a veřejně dostupnou informací
Pokud věnujete hodně času úpravě vašeho životopisu, tak nezapomeňte, že musí být v souladu s informacemi, které jste o sobě prozradili na internetu. Ale také v souladu s informacemi, které na vás internet prozradí zaměstnavateli sám. Zde dva příklady z praxe. Uchazeč pracoval u posledního zaměstnavatele tři roky. To měl uvedeno v životopisu. Na LinkedIn však měl ještě jedno krátké angažmá u jiné společnosti. Výsledek? Rozpor mezi životopisem a veřejně přístupnou informací nebudí dobrý dojem a potenciálního zaměstnavatele nutí u pohovoru k nepříjemným otázkám.
„Další kandidát byl podle životopisu manažer. Podle tiskové zprávy, kterou poslal na online-média jeho tehdejší zaměstnavatel, to byl řadový člen obchodního týmu. Opět nesoulad mezi prezentovanými informacemi. Zaměstnavatel potom neví, čemu má věřit,“ upozorňuje Lubomír Husar.
Rada na závěr. Nastavte si své soukromí
Kolik máte identit na internetu? Určitě více než jednu. Započítejte sociální sítě, odborná i zájmová fóra, dokonce i inzertní servery. Všude, kde je to technicky možné, pracujte s nastavením vašeho soukromí.
Dobře si rozmyslete, jaké údaje z vašeho života budou dostupné všem a jaké pouze vašim nejbližším přátelům. Na Facebooku si rovněž zkontrolujte, na jakých fotografiích jste otagovaní. Jinak hrozí, že vaše snímky budou kolovat na sociální síti, aniž byste nad nimi měli jakoukoli kontrolu.