Sedm tipů, jak vyventilovat stres | E15.cz

Vše o realitách

Vše o  realitách Vstoupit do speciálu

Sedm tipů, jak vyventilovat stres

Sedm tipů, jak vyventilovat stres

Daniela Fruhwirtová-Hradská

Každý člověk ví, co je stres v dnešní hektické době a hlavně pokud se jedná o práci. A věřte nevěřte dle vědců má 75% populace rakovinu právě díky svému stresu. Ovšem i stresu se dá předejít způsoby, které zná každý, jen občas přibrzdit a vyzkoušet si je.

Stres v práci je naším společníkem téměř každý den, stresujeme se už jen myšlenkou, co nám další den v práci přinese, zda vše proběhne bez problémů, kolik toho budeme muset zase řešit a bezkonfliktní vztahy má na pracovišti také jen šťastlivec a především se obáváme vlastních chyb a časové smyčky. Jednoduše dnes na nás každý jen spěchá a tlačí, nic nepočká a výsledky musí být ihned. Nejvíce se však obáváme ztrát a tou největší je právě ztráta práce, k níž nám ale právě stres může dopomoci. A jak stresu předcházet vám nabídneme v několika tipech, stačí si vybrat – zlehka, pomalu a hlavně bez stresu.

1) Výplach mozku

Zní to hrozivě, ale je to velmi účinná metoda a vůbec nebolí. Stačí si pustit nějakou oblíbenou hudbu či melodii a pouštět si ji pořád znovu a znovu, až úplně vypneme a nic horšího nám pak v hlavě strašit nebude, to samé můžeme udělat třeba s oblíbeným filmem či oblíbenou povídkou nebo článkem, prostě do hlavy dostat něco jiného než naše pracovní potíže a brouka jménem stres necháme spát. Jen si dopřát tu chvilku a stačí málo.

2) Neštěstí jiných

Ačkoliv z psychologického pohledu to zrovna není empaticky vhodná metoda, ovšem z výzkumů je známo, že mnoha lidem pomáhá zapomenout jejich starosti. Nemusíme být zlé a radovat se z bolesti jiných, spíše se podívat na nějaký smutný film, přečíst si dobrou knihu, kde protagonista nemá jednoduchý osud, a co teprve příběhy z okupačních let, válečné a poválečné osudy či osudy politických vězňů za normalizace… Zjistíme, že naše starosti a to, co nám v tuto chvíli ničí žaludek, není tak strašné, jak se říká, pokud nejde o život, jde o nic.

3) Pyžamový den

Velmi dobré řešení, jak se příliš nestresovat je jeden „pohodový“ den, být v posteli nebo zůstat doma, odpočívat, koukat na televizi, číst či spát a vypnout, může nám s tím pomoci i nějaká příjemná společnost nebo jen sklenka vína a dobré jídlo, to si můžeme objednat, ať si nekazíme pohodu vařením či jiným obstaráváním potravy, prostě si jen tak zalenošit a druhý den se nám opravdu půjde do práce o dost lehčeji, budeme bohatší aspoň o ten pocit, že jsme měly chvíli jen a jen pro sebe.

4) Špetka utrácení a relax

Pokud nám to dovolí naše peněženky, dopřejme si trochu toho pokušení a zkusme si zajít na masáž, do vířivky, na kosmetiku, ke kadeřnici, na nehty, řasy apod. Nebo si můžeme zajít s kamarádkou na nákupy, stačí si koupit jen nějakou maličkost a sednout si na kávu, hned nám bude lépe a chvíli se od stresu odstřihneme. Že už jste zmiňovanou radu slyšely? Tak do toho! Není nic jednoduššího.

5) Zpověď

Průzkumy prokázaly, že především pro nás ženy je odlehčující se vypovídat a čím více si toho řekneme, tím méně se stresujeme, proto není od věci se sejít s nějakou spřízněnou duší a tu svoji duši jí ukázat, se všemi radostmi, bolestmi a strastmi je ideální se svěřit. Taková zpověď je tedy nenáročná, levná, morálně čistá věc a především antistresová, tak proč to nevyzkoušet.

6) Sex

Od stresu nám prý může pomoci také trochu té vášně, podle psychologů sexem se z mozku vyplavují hormony radosti a štěstí, podobně jako u čokolády, a pokud nám zmiňované odreagování je příjemné a máme dobrého pomocníka, tak je to také jednoduchá možnost, jak se zbavit stresu, ale též by to chtělo trochu pravidelnosti. Ovšem té se moc například v manželství a s dětmi nedostává. Tak potom můžeme zkusit další tip.

7) Rychlá jízda, cvičení

Dobrou antistresovou pomůckou je také adrenalin, vědci prokázali, že stresu se jde rychle zbavit například právě rychlou jízdou. Pokud jsme dobré řidičky, můžeme to vyzkoušet, samozřejmě někde bezpečně, od stresu by nám ztráta řidičského průkazu asi nepomohla. Pokud nerady riskujeme, je dobré jít si aspoň zacvičit či zatančit, vybití energie a pocení krve je pro náš mozek prý stejně příznivé jako sex, navíc si popovídáme, poté je možnost zajít si na kávu či na víno a máme tři mouchy jednou ranou, poté nás žádný stres nedohoní.

Důležité, i když to bývá v dnešní době dost náročné, je myslet pozitivně a přese všechno neztrácet smysl pro humor, především nesmíme zapomenout být nad věcí. V té kůži, co nyní nosíme, žijeme přece jen jednou.

Autor: Daniela Fruhwirtová-Hradská
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!