Diskuze

Zpět na výpis diskuze

Bio strava a vegetariánství

Diskuze

pro Vendy
Petra
| 21. 8. 2007 08:29
To máš pravdu, že u nás to s ekologií růžové není. U nás převažuje
konzumní styl života, vše je dobré - zatím je všeho dostatek.Na
lidi, kteří se zabývají zdravím, ekologií je pohlíženo jako na exoty -
asi že nemají co řešit a kam dávat peníze. Mně to aspoň v mém okolí tak
přijde.

S tím co píšeš, že jsi viděla v kontejneru jsem se naštěstí ještě
nesetkala, ale u nás zase bývají přeplněné, odpadlky lidi nechávají
pohozené vedle kontejneru, takže taky děs. Občas se s odpadky projedeme
od kontejneru ke konterneru, kde je místo
pro Petru
vendy
| 21. 8. 2007 07:41
No s tou ekologií to zatím u nás moc růžové není spousta lidí u nás odpad vůbec netřídí....a kdyby jen to...ale je to ještě horší, my máme přímo před domem kontejnery na papír, sklo a plast a co jsou tam všechno lidi schopni nacpat, to by jeden nevěřil . Zrovna dneska jsem si všimla, že někdo přes noc naplnil všechny 3 kontejnery jakýmsi odpadem všeho druhu - včetně starých elekrospotřebičů . Je mi z takových lidí fakt smutno ....

Taky se někdy s manželem bavíme tím, že koukáme lidem do košíků ale bio výrobky tam u nás vidíme fakt jen velmi vzácně.
pro Vendy
Petra
| 20. 8. 2007 18:43
Asi když tam mají tak široký sortiment, tak poptávka je. Nevím přesně. Ale nenápadně jsem koukala lidem do košůa často jsem viděla bio i nebio Překvapilo
nás, že sportovat - běhat, jedit na kole jsme viděli spíš lidi nad
50let. Mladí jsou ovlivněni fast foodem a jsou dost tlustí. I
když mám normální postavu, tak jsem si tam připadala jak laň

Ještě něco k ekologii, protože to také se zdravým životním stylem
- musí třídit odpad, když netřídí, platí vyšší daně. když jsme byli na
návštěvě u manželova kolegy, tak měl 3 odpadkové koše.
A vlastně mi nabízel biočervené víno a salát dělal z biorajčat,
biovinného octu(ostatní asi bio nebylo) - to ještě nevěděl, že se
zajímám o bio

.Dále když staví nový domek, tak několik procent energie(tuším, že 20%) na vytápění musí vycházet z přírodních zdrojů.
pro Zuzu
vendy
| 20. 8. 2007 07:43
Já to špaldové kafe taky nemůžu nikde sehnat, ani přes internetový obchod, no snad už brzy bude v nabídce..... O octu z kombuchy jsem ještě neslyšela...zkusím se na něj poptat
pro Petru
vendy
| 20. 8. 2007 07:41
Jé, já chci taky do Německa ! Zajímalo by mě, jaká je tam po biu poptávka, no určitě mnohem větší než u nás....ale věřím, že za pár let na tom budeme s bio nabídkou podobně jako v Německu (snad ). Jenže u nás je pořád strašně moc lidí, kteří se honí za tím nejlevnějším (nekvalitním) zbožím a vůbec je nezajímá co to vlastně jedí, hlavně že to moc nestálo. Je pravda že spousta lidí na bio výrobky opravdu peníze nemá, ale když vidím v supermarketech ty narvané vozíky levnými potravinami, tak si říkám že kdyby ti lidé nakoupili polovinu zboží a zaměřili se na kvalitu....tak by to finančně vyšlo na stejno. Je strašné že spousta nemocí dnes vzniká z přebytku, z blahobytu. Lidé si dobrovolně ničí zdraví, nemyslí na následky , no hlavně že jim chutná ........
umeocet
zuzu
| 19. 8. 2007 13:12
jj koupila jsem umeocet, poradila mi to slecna v obchede, pry lepsi nez jablecny apod, zdravejsi , zatim jsme ho nejak extra nemela prilezitost vyzkouset, ale uz jsme ho pouzivala na salaty, ledovy hlavkovy, jen tak pokapat a rajcata no proste vis co myslima taky jsem psala ze jsem koupila ocet z kombuchy, jsem na to docela koukala, znala jsem jen napoj kombucha, ale ocet ne, je taky vyborny, nakysly a obcas se mihne nejaka,,houba,, nebot se to porad asi v te pet lahvy mnozi..prodavacka rikala uchovavat to v lednici, tak se podle toho ridim..takze ted mam s octy vystarano, mam ume a kombuchu..kdyz jsem koukala na normalni vinny octy v obchodech, tak me odradily ty dusitany apod..nevim moc se v tom nevyznam,ale myslim, ze tady treba ta kombucha neni nejakym vodikem, sirnikem, dusikem ,,zkazena,,..chtela jsme zkusit i ty svesticky, ale zatim jsem nezkusila, docela drahe..ja jsme ted tyden byla ve Vysokem Myte(brigada- vych.Cechy)a obejvila jsme tam vyborny obchudek se zdravou vyzivou, sice to je malinke mestecko,ale super ..hned jsem se ptala po,,spaldove kave,, nebot tady u nas ve meste ne a ne ho sehnat a taky pani majitelka o nem neslysela, pry napise do objednavky a podekovala mi za typ..daly jsme se do reci, rikala, ze byla na bioslavnostech, je fajn, kdyz majitele se o bio zajimaji taky a nemaji to jen jako ,,byznys,,ale je to i jejich styl zivota..tak snad to spal.kafe uz sezenu
Lenko,
Biopavla
| 18. 8. 2007 17:20
jedu taky
Petra
lenka
| 18. 8. 2007 15:07
Okamžitě odjíždím do Německa
Petro
Lindule
| 18. 8. 2007 14:42
nikdy nevíš, co bude. Třeba ten krámeček jednou otevřeš. Nejspíš to není na zbohatnutí, ale na uživení určitě ano. Hlavní je, abys dělala, co tě baví.

Já se musím pochlubit se "svým" úspěchem u manžela. Koupila jsem si prvně BIO jogurtový nápoj od Olmy. Dala jsem ochutnat Péťovi a skoro celý mi ho vypil.
Lindule
Petra
| 18. 8. 2007 14:09
To máš pravdu, že přibývají, ale všude okolo jen ne v našem městě. A to
máme deset tisíc obyvatel, což není tak málo.Snad tu taky někdo otevře
prodejnu se zdravou výživou. Takový krámek mít, to je po spousty let
můj sen. Než jsme začali stavět, tak jsme se rozmýšleli, jestli
otevřeme zdravou výživu, teď už ale vím, že na spousty let máme
rozhodnuto
Petro
Lindule
| 18. 8. 2007 13:36
to sis asi připadala jako v biopohádce.

Věřím, že jednou to bude i u nás.Jen si vzpomeň, koli bio produktů v běžném obchodě tu bylo před rokem a kolik je jich tam dnes. A pořád jich přibývá.
pozdrav
Petra
| 18. 8. 2007 13:10
Ahojky bioholky

tak Vás zdravím po čtrnáctidenní odluce. Byla jsem s manželem v
Německu. A tak se rozkoukávám doma, vybaluji, peru,...ale nedá mi abych
ve zkratce poreferovala jak jsem byla ohledně bia v šoku. Bio seženete
koupit cokoli. V regálech v obchodu jsou mezi standartními výrobky i
biovýrobky, navíc biokoutek, kde je vše jen bio, biooddělení v
chladnici s biomléčnými výrobky, bioodělení u ovoce a zeleniny. A
chodili jsme do nákupního centra, kde byl pult s ovocem a zeleninou
větší než u nás se standartním třeba v Albertu. V tomhle nákup.centru
měli velikánský biokout a tam měli toliká věcí - no, já jsem nechápala
a nevěřila svým očím. Pak jsem šla ke kosmetice a tam kromě běžné
Dove,...byla přírodní kosmetika Sante. A ještě důležitá věc ceny - když
vezmeme, že mají vyšší platy než my, tak přijatelné a jinak tak nějak
srovnatelné jak u nás. Třeba biošťávy byly mnohem levnější. Ale jak
mají ode všeho spousty druhů, tak si můžete vybrat jestli si koupíte
víno za 3eura nebo za 8eur.

Jeden den jsme si vyjeli na kolách kolem Dunaje a jak si tak jedeme,
tak vidíme budovu vypadající jak loď a to byla posilovna a v přízemí
byla veliká bioprodejna. No, nádhera.Pak jsem si zastavili u takového
kiosku na pití a tam kromě různých tyčinek,nanuků a jak to bývá i
biopreclíky. Manžel měl ze mě legraci, že to musím napsat na Victorku , protože jsem na vše opravdu koukala jak jojo

Den před odjezdem jsme šli nakoupit i nějaké dobrůtky domů, tak se z nich těším Manžel se tam asi na dva měsíce vrací, tak má nakázáno, že vždy když pojede domů, tak musí něco přivézt
pro Marianu
vendy
| 16. 8. 2007 19:42
No to určitě zajdi - dneska tam měli zapékané cukíny s bio bramborem , pečou tam také nějaké své pečivo - slané i sladké, dělají pomazánky, kaše a nějaké saláty
jídelní koutek
anonym
| 16. 8. 2007 18:56
Všechny vás tady zdraví. No Vendy, co nejdříve se tam půjdu kouknout.
pražená slunečnicová semínka horkým vzduchem
Aloisie
| 16. 8. 2007 15:58
ahoj, nevíte prosím někdo, kde bych sehnala pražená slunečnicová semínka horkým vzduchem bez použití tuku od firmy ZDRAVÍ Z PŘÍRODY ze Zlína? Bydlím v Praze a mají je tu jen asi ve dvou mnou objevených obchodech....a někdy jsou vyprodané.... strašně mi chutnají a jsem na nich přímo závislá... :o)... jiná (tak která jsou smažená na oleji)mi přijdou strašně mastná...

Dík
Jídelní koutek
vendy
| 15. 8. 2007 12:15
Holky mám velkou radost, protože v naší prodejně se zdravou výživou teď nově vybudovali jídelní koutek a každý den tam vaří jedno jídlo i s polévkou jako meničko . A jelikož je obchůdek kousíček od mé práce, určitě tak často zajdu na oběd. Dneska tam měli polévku z fazolí azuki s rajčaty a bazalkou a pohankové karbanátky s polentou a zelnou omáčkou. Bylo to moc dobré . Je bezva, že už i lidé, kteří se stravují jinak, mají možnost si na ten oběd někam zajít
pro Zuzu
vendy
| 13. 8. 2007 09:43
Zuzu když jsem pročítala příspěvky, které tady přibyly za dobu mé dovolené, dočetla jsem se že jsi si koupila umeocet, tak jsem se chtěla zeptat jak jsi s ním spokojená ?
Já jsem si na umeocet tak zvykla, že už si vaření bez něj ani neumím představit. Používám ho hlavně do všech zeleninových salátů - moc mi chutná, a velkou výhodou je, že už pak salát vůbec nemusím solit .
cizrna, koření
Evi
| 13. 8. 2007 09:43
Ahoj Dáši, v troubě jsem cizrnu nezkoušela, každopádně doporučuji s trochou oleje, jinak vyschne. Olej chuť cizrny zvýrazní, není ho potřeba moc. Já ji dělám na teflonovém woku, v podstatě stačí tu cizrnu na oleji prohřát a tím dostane oříškovou chuť.
A protože miluji rizoto na 1000 způsobů, napíšu, jak v něm využít cizrnu:
Předem uvaříme celozrnnou rýži (oves, ječmen, špaldu,...) a cizrnu. Na woku na olivovém oleji zprudka opečeme cibuli, česnek, řapíky celeru (vše nakrájeno), ztlumíme plamen, aby zelenina trochu změkla, osolíme, okořeníme, přidáme rýži a cizrnu (nebo tofu, tempeh), prohřejeme. Zasypeme zelenými bylinkami. Mňam.
Ještě k tomu koření: v truhlících za oknem mám bylinkovou zahrádku, takže teď v létě kořením především bylinkami. Mám: majoránku (mňam mňam), bobkový list, tymián, saturejku, 3 druhy máty, 4 druhy bazalky, meduňku, šalvěj a oregano. U biozelináře ještě kupuji petržel a řapíkatý celer (mimo jiné). Přebytky suším v sušičce na zimu.
lenka
Candys
| 13. 8. 2007 09:34
Lenko dík za tip na ty oříšky a rozinky. Určitě vyzkouším, protože je mám taky moc ráda jen tak na mlsání nebo ráno do vloček
cizrna
zuzu
| 13. 8. 2007 09:23
tak dneska frcim pro cizrnu a udelam ji k obedu, frcim na tyden na chalupu, tak se s vami loucim a za tyden!
Cizrna
Dasa
| 12. 8. 2007 19:59
Já taky miluju cizrnu, ale to restování jsem ještě nezkoušela.
Evi, používáš nějaké koření, nebo jenom sůl?
Slyšela jsem, že je dobrá i v troubě opečená, místo oříšků, ale taky jsem zatím nedělala. Jinak mám moc ráda i červenou čočku, obyč čočku, hrachovou kaši, fazole, prostě všechno
restování
Evi
| 12. 8. 2007 18:51
Zuzu, orestováním jsem myslela krátce opéct na teflonce na lžíci olivového panenského oleje. Smažená jídla vůbec nejím, jsou na mě moc těžká.
cizrna
zuzu
| 12. 8. 2007 12:49
jj cizrnu mam take moc rada, v tydnu kdyz jsem byla v Praze, tak jsme se stavila v Country Lifu v jidelne a cizrnu si dala..je tam fajn, ze clovek si da, to co chce, takze hodne zeleninky ..jinak varim cervenou cocku a ted jsem koupila zeleny hrach, na nej se chystam v tydnu..jinak ta cizrna asi dominuje, to je mnamka..ja pises orestovana, ja se snazim ,,smazeni,, vyhybat, bud varim ve vode, nebo pecu v troube...tempeh taky dlabu, ale ne tak casto a tofu to je samozrejmost, jen saham po tech mene tucnych tj. marinovane a bile- klasicke a take kupuji s morskou rasou..a restovani, nene, jen tak primicham treba do ryze ..k tem bilkovinam jeste, bylo mi doporuceno davat si tvaruzky, sice nejsou bio, ale hoodne bilkovin a tuk zadny , takze ty micham do testovin, pekne se rozpusti a je to mnam mnam..njn asi dneska zajedu pro cizrnu a pripravim v tydnu k obidku
luštěniny a bílkoviny celkově
Evi
| 12. 8. 2007 09:50
Ahoj Zuzu, luštěniny také nejsou zatím moje nejoblíbenější, z nich mi ale moc chutná cizrna (uvařená a pak orestovaná na oleji ...mňam), z ostatních jsou výborné alespoň pomazánky (zatím je vetšinou kupuji). Abych měla dostatek bílkovin, tak docela často používám uzený tempeh (nejvíc mi chutná od Sunfood) a uzené tofu (také Sunfood). Je to i praktické, nemusíš to vařit, orestuješ pouze na pánvi a máš to.
strava
zuzu
| 11. 8. 2007 19:12
ahoj holky, ja se prodam do diskuze..ja se snazim jist co nejvice take pripodni neupravene stravy..hlavne zeleninu a ovoce, kdyz zeleninu tepelne upravuji, tak jen v troube upece..ted jsme si zamilovala lilek(rozkrojit a pridat kapinku oli.oleje a posypat provensalskym korenim, mnamka nejvetsi )..uplne jsme vyradila,,konzervovanou,, zeleninu, kdyz uz, tak mrazenou, ale to fakt prilezitostne..makrobiotika mi je taky blizka, maso nejim, teda ryby ano..nejak se nesnazim byt strikntni k urcitemu smeru, ale kombinuji take vse o cem tu mluvite..nevynechavam rasy, orechy, semena, vlocky..jen mam trosku minus v tech lusteninach, to musim napravit
Vitariánství
BioAndrea
| 11. 8. 2007 17:19
Děkuji za odpovědi.Jinak ještě k tomu vitamínu,jak píšete je obsažen ve fermentovaných pastách(miso,tamari...) a ty se ve vitariáství pokud vím také používají.Já jsem k syrové stravě tíhla už dlouho,ale taky si to nedovedu představit.......Jím hlavně podle zásad již zmíněné makrobiotiky.Ale zase se vyskytla teorie,že stačí 50%denní stravy syrové a tělo dostane co potřebuje.
Ahojky bioholky
Evi
| 11. 8. 2007 11:01
Ahojky bioholky , díky za tuhle vaši biodiskusi, s chutí si ji pročítám a ráda se připojím. Jsem vegetariánkou asi dva měsíce, makrobiotikem ještě o něco méně. Začalo to Biokuchařkou Hanky Zemanové, která je pro začínající jako stvořená. Po přečtení článků o produkci masa jsem maso začala různě nahrazovat, až jsem zjistila, že ho nejím vůbec. A nechybí mi. Pak jsem se dostala k makrobiotice přes Institut celostní medicíny (kvůli zdravotním problémům) a také díky jejich knížce Radost z jídla (autoři MUDr. Strnadelová a Zerzán). Musím říct, že mi tahle strava vyhovuje, a ač jsem vyloučila kromě masa i mléčné a jiné produkty, tak mi vůbec nechybí a jím pestřeji než dříve . Takže se moc ráda připojím do vaší diskuze.
Ráda bych odpověděla na dotaz BioAndrey na vitariánství a problém B12:
Vitariánství je určitě hodně prospěšné, ale žaludek potřebuje i stravu teplou, a to nejen v zimě. Takže striktní vitariánkou bych asi nebyla ani v létě.
Problém B12 (opíši text z knihy Radost u jídla str. 51): Vitamín B12 je produkt bakterií, a proto je ho dostatek všude tam, kde jsou bakterie přítomny: v každé formě kvašené zeleniny, fermentovaných sójových výrobcích (Miso pasta, sójová omáčka, tempeh, natto). Najdeme ho také v mořských řasách.Tyto potraviny mají tohoto vitamínu více než dost, neboť jeho denní spotřeba je 0,1 mikrogramu, což je velmi malé množství, které lehce uhradíme.
Milé Bioholky, máte již nějaké zkušenosti či výsledky s celostní medicínou?
Přeji krásný víkend
lískové oříšky a rozinky
lenka
| 11. 8. 2007 09:54
Chtěla bych vám dát tip a opravdu dobré bio lískové oříšky a rozinky. Mám oříšky moc ráda , ale musím říct, že ty bio co jsem dřív kupovala moc dobré nebyly, připadaly mi nějaké vyschlé Teď jsem koupila v Intersparu bio oříšky 200 g značka Natur pur a jsou výborné. Od stejné značky jsem tam koupila i rozinky 500 g a taky super. Jím to jen tak na chuť a pak hlavně ráno v musli, moc jsem si pochutnala.
vitariánství
lenka
| 11. 8. 2007 09:52
O vitariánství jsem toho celkem dost přečetla a jednou za čas s dělám vitariánský den naodlehčení - je pravda, že ten jeden den je to fajn, cítím spoustu energie, že se mi večer ani nechce spát, ale na druhou stranu si to dlouhodobě představit neumím. Jednak by mi chyběla radost z jídla, protože ten výběr vitariánské stravy je opravdu malý a bylo by pro mě trápení si nedat mé oblíbené potraviny, které tak s chutí jím. Takyjsem viděla pár fotek vitariánů a někteří jso opravu velmi štíhlí, já bych tak vypadat nechtěla. Na vitariánství pohlížím jako na dobrou věc v rámci nějaké ozdravné kúry, kdy se tělo pročistí, ale celý život se takto stravovat bych nechtěla. Jo a opět je tu ten problém v vitaminem B12, vitariáni říkají, že ho přijímají třeba z nemyté doma vypěstované zeleniny a ovoce, ve které jsou dík tomu neumytí nějaké mikroorgamismy, ale sami říkají, že je to zanedbatelné množství. Čili jedině ho pak dodávat uměle, ale to já zase umělé doplňky nejím.
Vitariánství
BioAndrea
| 11. 8. 2007 09:14
Ahoj všechny nadšený bioholky!Mám jednu otázku.Máte někdo zkušenosti s vitariánstvím?O tomto životním stylu jsem přečetla několik knih a velice mne to zaujalo.Pro upřesnění,základ je v tom,že se konzumují pouze potraviny nijak tepelně upravené,pouze syrové ovoce a zelenina,semínka,ořechy a naklíčené obiloviny a luštěniny.Vlastně je to taky tak,že cokoliv co je nějak tepelně upravováno,je mrtvé a tak to tělu nic nedává.Přijde mi to logické.

Název diskuze
Vytvořil(a)
Poslední reakce
Reakcí
rozvita.ruze
22. 5. 2025 10:09
14328
tepu
22. 5. 2025 10:45
73355
rozvita.ruze
6. 5. 2025 05:55
441
vlasta kandracova
5. 5. 2025 23:48
8780
ajax4502
19. 10. 2012 16:28
5
Dana Zummerová
15. 4. 2025 19:30
279
Marie77
1. 11. 2015 22:42
34
Zuki1
20. 3. 2025 06:40
440
Uivatel_5412851
16. 3. 2020 18:38
24
Killinka
28. 5. 2010 17:33
217
thatsme
25. 2. 2014 16:07
59
Pavol Szentivanyi
21. 2. 2025 09:48
21
DaTu
19. 2. 2025 19:56
100
Ka hov
7. 1. 2025 15:24
20
Libuse Pavlisova
1. 1. 2025 17:07
16832
strelenkalenka
22. 12. 2022 08:28
198
mazlik
1. 9. 2008 10:25
12
Petr Jakoubek
5. 5. 2023 10:18
283